ב. 'נחלת המשיח' ו'הארץ המובטחת' של הנוצרים

עמוד:222

מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך' ( בראשית יב א ) כהבטחה שניתנה לישו . בשנת 414 מזכיר היירונימוס את ארץ ישראל כולה במונח 'הארץ המובטחת , ' בזכות סבל ישו ותחייתו " . ואולם השימוש בתפיסה זו של ארץ ישראל כ'ארץ המובטחת' או כ'נחלת המשיח' להצדקת השליטה הנוצרית בירושלים היו תולדה של כיבושה בידי הצלבנים . ראיה נוספת שבה ביקשו בני התקופה להוכיח כי האל בחר בצלבנים להיות שליטים על ירושלים היתה נס 'האש הקדושה . ' טקס 'האש הקדושה , ' שמקורו כנראה במאה הט , ' היה המפורסם בחגיה של ירושלים עוד לפני הכיבוש הצלבני . ערב מסע הצלב השני טען פטרוס מקליני ( Cluny ) כי הנס התרחש בירושלים דווקא באותן 500 שנה שבהן שלטו בירושלים 'אויבי האל הסאראקנים , ' דבר המוכיח את בחירת האל בנצרות . ' נימה פולמוסנית דומה ניתן למצוא בדבריו של קאפרו איש גנואה , שהיה כנראה עד ראייה לנס 'האש הקדושה' בירושלים בשנת . 1101 בהסברו לאי הופעתה של האש הנכספת במקום ובזמן המיועדים לכך בשנת 1101 טוען קאפרו כי אין להצטער , על כן , אלא לשמוח , שכן האל אינו עושה נסים למען המאמינים אלא למען הבלתי מאמינים , וכאשר עיר קודש זו נתונה היתה בידי הבלתי מאמינים טוב וצודק היה שהאל יחזיר את הבלתי מאמינים לאמונה באמצעות מעשה נסים . לכן עתה , כאשר היא בידי מאמינים , אין עוד הנסים נחוצים . גישה הפוכה מציג ניקולאוס , צליין איסלנדי שעלה לרגל לירושלים באמצע המאה הי"ב . על פי טענתו מופיעה האש הקדושה בערב הפסחא דווקא בעת שליטת הנוצרים כירושלים י לדבריו : ... ' גג המקדש [ של קבר ישו ] פתוח לכנסייה , שם יורדת האש בערב הפסחא על הנרות העומדים שם , אם העם הנוצרי שולט על העיר . ' יי השליטה הנוצרית בירושלים היתה , לטענתו תנאי בל יעבור להופעת האש , שהיא מצדה היתה הוכחה לבחירת האל בצלבנים כשליטי העיר . במהלך תקופת השלטון הצלבני בעיר הפכה התביעה לבעלות נוצרית על ירושלים חלק אינטגראלי בעמדת האפיפיורות כלפי ירושלים . בתגובה על הצלחת המסע ( ביום 28 באפריל ( 1100 התייחס האפיפיור פסחליס השני ( במכתבו לצבא המנצח בירושלים ) אל כיבושה של עיר הקודש כאל . CXXIX , pp . 162-175 , csp . p . 169 _Hieronynuis , Epislolae , cp . XLVI , 330 ; ep . fJ מושג 'הארץ _'nnu _^ _nn מופיע גם במקראה של מקבלי הטבילה בחג הפסחא בירושלים במאה הה , ' וכן אצל אוכריוס , בן המאה הה , ' המצטט את היירונימוס : . ci . xxv . Brepois 1965 . pp . 239-240 De Sini Hierosolimae . ed . 1 Fraipont , CCSL , _Ouchcrius , וראה גם 9 b _noilauilzab _8 J ' , _bifinsD . M / AS . q , ( Ed < Commemoraioriitm de Casts Dei ( ca . 808 ) . ed . T . : עמ' ; 315 יש להעיר כי המושג אינו מופיע כלשונו בהבטחה לאברהם ( בראשית יב , ? r יג טו , _< אלא כאיגרת פאולוס אל העברים יא ... ' . 9 באמונה התגורר בארץ ההבטחה כבארץ נוכריה / " פטרוס מקליני , דרשות , עמי LVIII , Brepols 19 X 5 . pp . 122-123 Us , Adversus lmlcorum , ed . Y . _FntzAman , CCCM _, Petms Venerabi- ; 252 4 י קאפרו , עמי , 61 _Icelan- 1 , . navui . xi ( 1978 / 79 ) . pp . 204 . 207 Twelfth Century Account ' , Mediaeval Scamli- tiers in the Crusader Kingdom of Jerusalem : a B . z . Ked ; _1 r & chr . Westergard-Nielsen , על הנס ראה : 16-43 rhistoire de la dcscente du leu sacre " . /? rz _
יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר