א. ירושלים — יעד מסע הצלב הראשון?

עמוד:218

ירושלים הופיעה , אפוא , בנוסחים השונים של נאום האפיפיור בקלרמון בעיקר כעיר של חיי ישו , סבלו וקבורתו , ובנוסף על כך עירם של בני ישראל והמקדש , עיר השליחים , הקדושים והמרטירים , וכן כמוקד מאורעות קץ הימים והמאבק הסופי והגורלי כין כריסטוס וניגודו האנטיכריסטוס " . היא אף הופיעה כיעדו של המסע . על פי גיבר מנוזץ נועד המסע למען הצלב , הדם והקבר . לדבריו פנה האפיפיור למאמינים בקלרמון במלים אלה : 'אם חושבים אתם שגם את קברי השליחים הקדושים וקברי קדושים אחרים מן הראוי לבקש בזיעה רבה כל כך , מדוע תסרבו להציל את הצלב , הדם והקבר ? מדוע תסרבו לבקרם ולתת את נשמותיכם במחיר הצלתם . ' ? י : רוברט הנזיר מתאר את יעד המסע כשחרור ירושלים , הנתונה כשיעבוד הפגאנים , 24 ואילו בלדריק מדול מתייחס לפקודת ישו המשיח להילחם למען ירושלים וטוען כי מוטב למות בקרב מאשר לסבול את הפגיעה בנצרות ובמקומותיה הקדושים . לדבריו , בני ישראל שיצאו ממצרים הם פריפיגוראציה של הצלבנים היוצאים למזרח ; אלה , עם ישו כמפקדם , יוצאים לגרש את היבוסים ועמים אחרים מארץ הקודש ולהופכה לארצם הם , כדי לחיות בירושלים הארצית , היא בבואתה של ירושלים השמימית . י נ ואולם רוב רובם של הכרוניסטים , וכמוהם בני התקופה במהלך המסע , ראו את יעדו בהקשר לקברו של המשיח . כך , למשל , אלברט _מאאכן , _ ' המחבר האלמוני של 'תולדות הצליינים' v ( Histoha Pereghnorum ) ופטרום הדיאקון : \( Petrus Diaconus ) יעד המסע מוצג , אפוא , כשחרור הקבר הקדוש או , כיעד רחב יותר , כיבושה של ירושלים והמקומות הקדושים סביבה , או שחרורה של ירושלים ושחרור נוצרי ארץ ישראל . המסע עצמו מתואר בהתאם ליעדיו , זהו ה'מסע לקבר הקדוש' ( iter / via sancti Sepuichvi ) או 'המסע לירושלים' _" . ( iter / via Hierusaiem ) יוצא מכלל זה הוא ניתוח יעדי המסע של ויליאם ארסו . ראה : Erne lYuric abendliindische ; pp . 1-23 Pseudo-Methodius ' . Deulschcs _Archiv . 41 ( 1985 ) , _Aktualisierung der latcinischcn _Ubersetzung des O . Prinz , ארסו , במיוחד עמי . 28 וראה גם שני נוסחים מהמאה הי"א , שם , עמ' 49-43 ( ובמיוחד עמ' . 166-161 , ( 48 על החזון ראה : אלכסנדר ; פראוור , ירושלים ( עב , _< ' עמ' 2 . 275-273 אורדריק ויטליס מתייחס בנוסח שלו של הנאום לבושתה של ירושלים , מקום קבר המשיח והמקומות הקדושים שבהם שכן בן האלוהים כאדם , יחד עם החבורה הקדושה ביותר של תלמידיו ; האפיפיור , לדבריו , עורר את 'ילדי ירושלים לצאת לשחרר את אמם הקדושה , ' אורדריק ויטליס , עמי - ?' . 19-15 גיבר מנוז'ן , עמ' 24 . 138 רוברט הנזיר , עמ' 25 . 729 בלדריק מדול , עמ' . 15-14 וראה גם הגירסה של אורדריק ויטליס , המסתמך על בלדריק , כפי שהוא עצמו מודה : אורדריק ויטליס , עמ' 26 . 189 , 19-10 אלברט מאאכן , עמ' . 274 י Hisioria rerc _^ rinorum . RHC _HOcc 111 . pp . . - 175 * VII , pp . 755 , 765 Pel ids Diaconus , _Chtonicu Casinensis , MGH SS , ' י 2 על מטרות המסע כפי שתוארו בעשורים הראשונים לאחר המסע ראה במקורות הבאים : כמיועד למען שחרור כנסיית הקבר : קאפרו , עמ' ; 49-48 הוגו מפלורי . עמ' Cameracensii . MGH SS , VII , 544-545 RHC HOcc , V , p . 354 ; Chronicon S . Andrea Cas / ri II ( I 884 ) , p . 22 ; Gesla Adhemari episcopi Podienxis , Chroniqucde Zimmern , ed . H . Hagenmeyer , AOL , lione Hierosolymilana , RHC HOcc . III . p . 664 ; R adult us Cadomensis , Gesla Tancredi in Espedi- peregrinorum ( supra , n . 27 ) , pp . I 73- 1 75 , 178 ; genses . MGH SS , XVII , p . 449 ; Hisioria d'Anjou , Paris 1869 , p . 418 ; Annales Reichcrsper- Marchegay & £ . Maille , Chroniques des _figsrisi MGHSS , V , p . 62 : Chronicon Malleacensc ed . P . 365 ; Lupus Protospatarius , Annales _suquJ ; Hierosolimiiani Compendium , RHC HOcc , V . p . RHGF , XII . p . 377 : Hugo de S . Maria . liineris Chronicon S . Pciri Amiciensis . ; 394 כמיועד לכבוש את ירושלים : Diaamen de Primordiis Eeeksiae Caslaliensis , _Atmalisla Suxo , ibid ., VI , p . 728 ; Beali Gaujriili seu Annales Harsefeldenses , ibid ., XVI , p . 101 : MGHSS , Ill , pp . 1 34- 1 35 ; Annales Rosenveidenses Annales _Augustini .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר