א. ירושלים — יעד מסע הצלב הראשון?

עמוד:214

כיבוש העיר , וניתן לטעון , אפוא , כי הושפעו מעצם הכיבוש ; נוסחי הנאום אינם מאפשרים , אם כן , תשובה פסקנית באשר למקומה של ירושלים בהגותו של האפיפיור . לעומת זאת , המקורות האפיפיוריים מתקופת ועידת קלרמון ומסע ההטפה שערך אורכן השני במהלך חורף ואביב 1096-1095 מורים במפורש כי בהגותו של האפיפיור שימש שחרור ירושלים מעול האסלאם אחד מיעדי המסע 1 היעד האחר , כפי שהגדירו האפיפיור בנאומו בקלרמון ובהטפתו למען מסע הצלב , היה שחרורה של נצרות המזרח . ערות למרכזיותה של ירושלים בתוכנית האפיפיורית של המסע היא , למשל , העובדה שאחת מתקנות ועידת קלרמון , שנקבעו ללא ספק באישורו של האפיפיור , מזכירה את הקבר הקדוש . לשון התקנה : 'אם אדם יצא מתוך אמונה טהורה ולא מונע על ידי בצע כסף , לשחרר את כנסיית האל בירושלים , מסעו זה ייחשב לו במקום כל עונש [ על חטא . ' [ כאשר כתב למאמינים בפלאנדריה זמן קצר לאחר ועידת קלרמון ( דצמבר , ( 1095 התייחס האפיפיור במישרין לירושלים ! הוא עמד על מצבן האומלל של הכנסיות המזרחיות , ובעיקר של 'העיר הקדושה של ישו , המפורסמת בזכות סבלו ותחייתו [ של המשיח . ' [ ירושלים מוזכרת כיעד המסע גם על ידי כרוניסטן של סן מיקסן ( St . Maixent ) בפואטו , מנזר שבו שהה אורבן השני במרס שנת 1096 במהלך מסע ההטפה שלו . לדבריו ? . 'לפי פקודת האפיפיור , אנשים רבים ממעמד האצולה ומהמעמד הנמוך כאחד , עשירים כעניים , מכל הארצות כולן ... יצאו למסע לקבר הקדוש . ' גם המאמינים ראו את המסע , במהלך ארבע שנותיו , כמיועד לשחרר את ירושלים ובעיקר את הקבר הקדוש . תפיסה זו של יעד המסע כשחרור קבר ישו היא בבחינת המשך לתפיסת ירושלים בתקופה שקדמה למסע הצלב הראשון , שבה זוהתה העלייה לרגל לעיר הקודש בעיקר כעלייה לקבר המשיח . וכך התבטא אחד ממשתתפי מסע הצלב בשנת 1 1096 בהתחשב בכך שהאל גונן עלי , מי שחטא חטאים רבים וגדולים , והעניק לי זמן לכפר עליהם , וכמו כן מתוך החשש כי כובד חטאי ימנע ממני חלק במלכות השמים , אני , אינגלבלד , מתחייב לצאת לאותו הקבר אשר ממנו מצאה לנכון לצאת הישועה שלנו בנצחה את המות . משתתף אחר של המסע , ריימונד מסךז'יל , בהענקתו לכנסיית לה פואי : m ?( Le Puy ) יציאתו למסע , ( AnmtariumHistoriae ConciHorum , Supp \ . \) . p . 74 Decreta Claromoniensia , Amsterdam 1972 r . Somerviiie . The Councilsof Urban 11 . vol . / . ? 2 י האגנמאייר , מכתבים , מסי וו , עמי . 136 4 קאודרי , עמ' . 181 ? f על מרכזיותו של קבר ישו כתפיסת ימי הביניים הקדומים ראה , למשל ; \ 550 ) , ed . R . Weber . CCSL , CLXXV . pp . 109- Breviariusde Hierosolyma . ; CLXXV , pp . l 85-203 Locis _Sanctis ( ca . 685 ) . ed . L . Breler , CCSL , pp . 329-344 . esp . pp . 334 , 338-339 ; Arculf . De Epislolae , ed . I . Hilberg , CSEL , LIV . ep . XLVI . ed . p . Geyer , ibid ., pp . 137-139 ; Hieronymus , 1 12 ; Antoninus Placentinus , hinerarium ( ca . 570 ) ברנרד הנזיר , עמ' ; 93-91 וראה גם : פראוור , ירושלים ( עב , ( ' עמי . 275-254 על המסע כמיועד לכבוש את קבר ישו ראה : עלילות הפראנקים , עמ' . 1 וראה גם על הבולה המזויפת של סרגיוס הרביעי , שנעשתה כשנת 1096 לערך במנזר פטר הקדוש במואסק , ( Moissae ) שם שהה אורבן השני באמצע מאי . pp . 3-23 ; ibid . , VI ( 1950 ) . pp . 3-34 esp . 33-34 (\ 009- \ Q \ 2 )\ Medievalia et Humanistica , V (\ 94 H ) , a / ' the Crusades : the Encyclical of Sergius IV A . Gieysztor , 'TheGenesis : 1096 וראה גם מכתבם של אנשי לוקה לכלל המאמינים ( אוקטובר , ( 1098 בתוך : האגנמאייר , מכתבים , מס' xvii עמי . 167 , ; col . 69 ed . R . Charles & S . M . d'Elbenne , I , Le Mans 1886 , Carlulaire de I ' _abbave de Saint-Vincent du Mans , 6 ריילי סמית , ' מסע הצלב הראשון , עמי . 23

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר