גורל יהודי ירושלים עם הכיבוש הצלבני

עמוד:199

התארגנה ביוזמתו של סוכן הסולטאן הנדיב ובעל ההשפעה אבו אלפצל סהל בן יושע בן שעיה , שאף נטל כה חלק פעיל ביותר . היו אמנם בין השבויים שהמירו את דתם והצילו את חייהם , אולם יש שסירבו , כמו אותו ילד בן שמונה ממשפחה קראית של התסתרים _' . ואף כשעת מצוקה זו ייזכר מעשה חסידות מיוחד במינו . עם פליטי ירושלים הגיע לאשקלון ישיש נשוא פנים , אבי אלכיר מבארך , אשר נדר שלא ישתמש בכספי ציבור . לפיכך נתבקשו אנשי הקהל במצרים לשלוח סכום כסף לנכבד זה " . אלה שהצליחו בדרך זו או אחרת להימלט לאשקלון הועברו עם אורחות הגמלים אל האוניות שהפליגו מן העיר למצרים . אף בין הניצולים לא כולם יצאו בשלום , והיו שנפלו חלל בשל תלאות הדרך , והקור והרעב וההסתגלות לתנאים החדשים כמצרים עצמה . מופלא הוא לראות שבתוך כל האסון , הסבל והיגון התפנו קהילות ישראל לא רק לפדות שבויי מלחמה , אלא גם לגאול את כתבי הקודש שנשבו כנראה בזמן הכיבוש . ניצלו 230 חומשי תורה ( מצחף 100 , ( חוברות של נביאים ( דפתר ) ושמונה ספרי תורה . הריבוי של חומשי תורה רומז , אולי , למוצא קראי של השלל . אוד מוצל מאש הוא פירוש סעדיה גאון לספר ישעיהו . בשנת 1030 / 1 היה הפירוש בידי אחד יאשיה בן אהרון בעכו . הדף הראשון של פירוש זה נמצא בגניזת קאהיר , והערה הכתובה לטינית : 'פירוש הנביא ישעיהו' מוכיחה שצלבן כלשהו , שלידו נפל הפירוש , אף טרח להיוודע את תוכנו , מה שלא מנע שיכתוב את הערותיו במהופך ( כלומר , בלטינית ) לכיוון כתב היד . י נ כמובן , אין כל ביטחון שפירוש זה לספר ישעיהו הוא משלל ירושלים , ואפשר שהוא משלל בית כנסת במקום אחר שנשדד על ידי הצלבנים . עדות דומה יש בידינו על גלגולו של חומש , שהיה בידי קהילת הקראים בירושלים והתגלגל לבית כנסת קראי במצרים , ובו רשם הסופר ; ירושלים עיר הקודש ... לקהל מצרים לכניסת ירושלים ... לפי חוק החזרת הרכוש הנגזל מירושלים , עיר הקודש הועבר אל הירושלמים , קהילת קאהיר העתיקה . ויש גם רגליים להשערה שספרי קודש בבית הכנסת של הירושלמים בפסטאט שבמצרים , המנויים ברשימה של למעלה מחמישים ספרים שנערכה בשנת , 1186 הם אולי ספרים שנפדו מידי הצלבנים , וביניהם 'מצחף אלתאג" וספר תורה אחר הנקרא 'אחיו של התאג . '' 2 ועוד מסופר בקולופון של מגילה ממוצא קראי על הצלת הספר על ידי שלמה הנשיא , שנשא חן בעיני באלדוין הראשון מלך ירושלים . . ; שם , שורות . 22-19 על משפחת תסתרי ראה מ' גיל , , _cmnonn המשפחה והכת , תל אביב תשמ"א , וכן שי שקד , הרצאה ביד בן צבי _תשמ"י ; חי כךשמאי , ס"י _ןמוס , ( ' עמי 177 הערה " . 77 _גויטיין , היישוב בא"י , עמי , 247 שוי - ' - ' . 14-11 קדר ברס , פרקים , עמ 1112-107 ' גיל , ארץ ישראל , כ , _עמ' 409-408 ( מס' Studiesin Memory ofIsrael Abrahams , New York R . Gottheii , Tit Bits /' mm the Genizah ' . Jewish » 109 p . E . Kahle . TheCairo Genizah . New York 1 960 . p . ' 1 . ( 221 : 1927 . p . 16 ( 1 . 164 והשווה : New . Millas-Vallicrosa , Barce \ ona 1954 . pp . 719-720 Documents from the Cairo _Geniza' , Homenaje a s . D . Goitcin . גויטיץ שיער שאף ספר זה בא משלל ירושלים ; גויטיץ , היישוב בא"י , עמי . 235 26 וזה לשון הקולופון.- יבשם אל רחמן לא נכחד מבנינו אחרינו להיותם מספרים תהילות ייי כמונו אשר נתן את אדונינו שלמה הנשיא לחן ולחסד ולרחמים בעיני האדון באלדואין אשר מלך תחת אחיו ויתן לו את חפצו ויצו לאנשי חילו אחינו בני עשו וישובו לנו את כל ספרי קדשינו וספר התורה הזה עמהם וזה חצי

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר