3. פטריארך ופטריארכיית ירושלים בממלכת הצלבנים השנייה

עמוד:175

סיכום גם בשיאה של ממלכת הצלבנים לא נעשתה ירושלים — ואף לא יכלה להיות — דגם כנסייתי או פרימאטיה אידיאלית . מהמבנה העתיק של הפטריארכיה נותר זיכרון בלבד . מה שקשר בין המכנה הישן והחדש היה קיומם של ארבעה מטרופוליטאנים . האופי של המשרות וההיירארכיה שלהן זכו לאינטרפרטציה מחודשת . התואר ומשרת הפטריארך פורשו כשווים לפרימאט . הבישופים המטרופוליטאניים על פי הדגם המזרחי הומרו כארכיבישופות מטרופוליטאנית על פי הדגם המערבי . ירושלים לא היתה כנסיית דגם , אולם שימשה תקדים נוסף . בארץ הקודש תחת שלטון הצלבנים הוכיחה האפיפיורות שהאפיפיור הוא הבישוף העליון , הכוהן הגדול , ביחס לפטריארכים האחרים . לו לבדו ניתנה הזכות והאחריות 'לנטוש ולנתוץ , להאביד ולהרוס , לבנות ולנטוע' ' לשנות גבולות , להקים קהילות , לרומם בישופויות ולחלקן מחדש . הדבר בא לידי ביטוי נוקב עוד יותר בימי ממלכת הצלבנים השנייה , כאשר הפטריארך הפך גם ללגאט אפיפיורי , והאפיפיור עצמו הרבה להתערב בארגון הכנסייתי ואף יזם העברות של בישופים מארץ ישראל לאירופה . עם נפילת ממלכת הצלבנים בשנת 1291 הקיץ הקץ , למעשה , על קיומה של פטריארכיית ירושלים כפרימאטיה של ממלכה עצמאית . כאמור , האפיפיור המשיך למנות פטריארך ירושלים בגולה עד המאה הי"ט . 4 : בנקודה זו אני חולקת על טענת ס' שיין , כמאמרה ( לעיל , הערה , ( 39 עמי . 299 האפיפיור לא ביטל את בישופות עכו — צעד שהיה מוסמך לעשותו — ואף לא הוסיף לפטריארך את התואר של בישוף עכו ( כפי שהאפיפיור נושא גם בתואר בישוף רומא . ( אלא הפקיד בידי הפטריארך את האחריות _המינהלית והרוחנית לבישופות זו . ראה : & . 1 . Guirancl . Paris LesRegimes d'Vrbcnn /• , 1 x 99-1950 . nos . 16 x . 189-191 his . 235-236 IV ( 1261-64 ) , cd . L . Don וכן גם : אראקלס , עמ' . 447 והכיר את בעיותיה מקרוב . מאז העתקת מושבו של פטריארך ירושלים לעכו נוצר מצב רגיש . בשל פעולת ראש הכנסייה , הפטריארך , לצדו של בישוף באותה עיר ( שלא כמו ברומא , שם האפיפיור הוא גם בישוף רומא . ( האפיפיור שהכיר את המצב מקרוב ביקש למנוע חיכוכים לא נחוצים . אחת הבעיות הבולטות היתה מי ומתי יכהן בקודש בקתדרלת עכו היא כנסיית הצלב הקדוש — הפטריארך או הבישוף . הפתרון שמצא האפיפיור היה פתרון מנהלי : הוא השאיר את מושב הבישוף ריק ומינה את הפטריארך למנהל הבישופות . באופן זה נהנה הפטריארך מהכנסות הכנסייה והיה המכהן בקודש היחיד בקתדרלה . יתר על כן , האפיפיור הגביר את שליטתו הוא במצב כשצירף באישיות אחת את כל התפקידים האמורים : פטריארך , מנהל בישופות עכו , ולגאט _אפיפיורים בשלהי המאה הי"ג , ערב נפילת עכו בשנת , 1291 היו בממלכה פטריארך , שני ארכיבישופים ( צור , נצרת ) וחמישה בישופים ( בירות , צידון , לוד , חברון וטבריה ;( בישוף שישי ( בית לחם ) נמצא באירופה . ירושלים פסקה , אפוא , להיות _דיאוקסיה _לטינית קתולית , אף על פי שעד המאה הי'יט המשיכו למנות פטריארך , אשר ישב באיטליה . למן המאה הי"ד קיבלו הפרנציסקאנים על עצמם את עול הדאגה לקיום פולחן לטיני במקומות הקדושים ואת הטיפול כצליינים . בתפקיד זה , שהוענק לו התואר 'משמרת ארץ הקודש' rme Sanctae ) , ( Custodia TL שימשו בדבקות ובמסירות רבה עבור הנצרות הלטינית ובשם האפיפיור מאז ועד ימינו . אך מדובר היה בקומץ נזירים , ולא בקהילה נוצרית לטינית של ממש , שפעלו בארץ הקודש מאז כישלון הצלבנים ועד המאה הי"ט .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר