קיצורים וביבליוגראפיה

עמוד:149

קיצורים וביבליוגראפיה תטן אבל , ירושלים החדשה Nouvelle . Paris 1926 L . H . Vincent & F .-M . Abel , Jerusalem a lepoque franquv . Jerusalem = _ארניל , תיאור 2 _, pp . 29-52 Ernoul , 'l . ' estat de la cite / de Iherusalem ' _, _Itine ' ruires it Jerusalem . ed . H . Michelant & G . = אא Raynaud . Geneve 1 פראוור , היהודים = י' פראוור , 'היהודים בממלכת ירושלים הצלבנית / ציון , יא ( _תש"ון , עמ' . 82-38 65 על מערת האריה ראה , למשל : ויליאם מצור , עמ ; 171 , 157 ' ארנול , תיאור , יח , עמ' ) . . 45 'מסעות אלמוני תלמיד הרמב"ן' אצל א' יערי , מסעות ארץ ישראל , תל אביב תש"ו , עמ' . 187 ווי ארנול , תיאור , יח , עמ' ; 45 ויליאם מצור , ז ( עמ . ( 157 ' "יי ראה ההערה הקודמת . האלילים ( הפרסים ) לשרוף את הגופות , אולם אריה שעמד על פי המערה איים עליהם והם חדלו ממעשיהם . " לימים הופיע סיפור זה , כלבוש היהודי , בתיאורו של התלמיד האלמוני של הרמב"ן בן המחצית השנייה של המאה הי"ג . בית קברות נוסף , המכונה 'בית הקברות של כנסיית הקבר , ' נמצא מחוץ לעיר , כנראה ממערבה , אולם אפשר שהכוונה לבית הקברות הנזכר שבקירבת בריכת ממילא . בית הקברות המפורסם ביותר , שהיה בשימוש יומיומי , היה זה שמעבר לפינה הדרומית מזרחית של העיר : בית הקברות חקל דמא 68 , ( Caudemer ; Haceidama ) היינו שדה הדמים , שנקנה בשכר בגידתו של יהודה איש קריות . הוא שימש לקבורת צליינים עניים . וכך אנו קוראים בתיאור של ירושלים מסוף המאה הי"ב : 'שם היו מניחים את עולי הרגל אשר מתו בבית החולים של ההוספיטאל " . ' אם תחילתה של מפת ירושלים שניסינו לשרטט לוטה בערפל , הרי אופיה הנוצרי הינו , כמובן , פרי התקופה הצלבנית . ברם , האופי הזה עתיד היה להיעלם מייד לאחר כיבושי צלאח אלדין , ופרק הזמן הקצר של השלטון הצלבני בירושלים במאה הי"ג בוודאי לא השפיע על העיצוב האתני הדתי של העיר . האופי הדומינאנטי של העיר כעיר מוסלמית , המאוכלסת יישוב עדתי ודתי מעורב , יימשך ללא הפסק עד אמצע המאה הי"ט , ואז תיווצר הפרדה בין האופי המוצהר וההשתייכות הברורה של העיר לאימפריה העות'מאנית לבין הרכבה האתני והעדתי . אולם התפתחויות מאוחרות אלה עתידות להירשם על גבי מפה פיסית שקוויה העיקריים והברורים נקבעו בתקופה הצלבנית ; באמצע המאה הי"ט רשם מי שעתיד היה להיות אחד מגדולי חוקרי העיר , הרוזן ?? _לכיור דה ווגיאה , ( de Vogiie ) שהוא מסוגל לבקר ולטייל בעיר זו כשהוא משתמש בתורת מורה דרך בחיבורו הצרפתי של צליין צלבני !

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר