התקופה האיובית

עמוד:124

וצורתן , כבכתובות הקודמות שהזכרנו . אמנם , הזכרת הבונים בכתובת מאפשרת לתארך את בניית החומה לזמנו של צלאח אלדין , אך הבונה המוזכר איננו צלאח אלדין אלא אחד מבניו ; עובדה זו מתיישבת עם תיאורים של בניית ביצורי ירושלים , שעל פיהם השתתפו גם בני השליט במלאכת הבנייה . כתובת בנייה גדולה נוספת נתגלתה בחפירות החומה השלישית , אלא שהיא שבורה ואין לדעת אם אכן מדובר בה בביצור העיר . א : לאוסף הכתובות מתקופה זו יש להוסיף כתובת שנקבעה אף היא בשימוש משני במבנה עות'מאני — בחומת העיר העתיקה בצפון הצלע המערבית שלה . _י הואיל ואין כל ספק שכאן מצוי איזור בנייתו של צלאח אלדין , נראה שמקומה הנוכחי של הכתובת איננו מרוחק ממקומה המקורי . מכל האמור לעיל עולה שמפעל הביצור של צלאח אלדין בירושלים השאיר את רישומו על מהלך חומות העיר העות'מאניות . מג'יר אלדין אף מזכיר כמה ממושלי העיר בזמנו של צלאח אלדין : חסאם אלדין סיארוח , ' עז אלדין _ג'יז ין ושייח' מוסא אבן ע'אנם אלאנצארי . משפחתו של זה האחרון מוכרת , כאמור , גם משום קריאת אחד משערי הר הבית על שמה , הוא שער בני עאנם ( אלעואנמה , ( ואילו _ג'ו דיך מוכר בין השאר גם מכתובות בירושלים "' . כאשר שהה צלאח אלדין בירושלים התגורר , לדברי מג'יר אלדין , כ'בית הכמרים , ' הוא רובע המוריסתאן , ושם אף שהה כשעסק בשיקום חומות העיר " . מג'יר אלדין מציין את מקומו של בית הכמרים בסמוך לכנסיית הקבר . על פי תיאורים נוצריים עדיין שימש האיזור כבית חולים בזמנו של צלאח אלדין , ובתפקיד זה התמיד תקופה ארוכה לאחריו " . יתר על כן , לאחר שכבש צלאח אלדין את ירושלים הרשה לשישה נזירים להמשיך לשמש כבית החולים כמשך שנה נוספת , כדי לשמר את תפקידו . בשנת 1215 הוקמה שם זאויה לכבוד שיטת ההלכה השאפעית , על ידי אחיינו של צלאח אלדין " . חלקים מהמבנים של רובע המוריסתאן אף שימשו כמעונות לעולי רגל נוצריים עד לתקופה מאוחרת למדי ( המאה הט"ו . ( מקומו המדויק של בית החולים של צלאח אלדין היה כנראה בבית החולים הצלבני , שהפך למרכז שלטון בתקופה הממלוכית ושוב , כאמור , מקום לעולי רגל עד שפורק על ידי העות'מאנים , כדי להשתמש באבניו לבניין חומות ירושלים . צלאח אלדין אף דאג לצורכיהם של עולי הרגל הנוצרים שביקשו לבקר כירושלים . מחוץ לעיר , באיזור שמצפון לשער שכם , המשיכה לשמש , כבתקופה הצלבנית , אורווה לחמורים , שעליהם רכבו עמי , ( 291 אך עניין זה דורש בירור נוסף . על כל פנים השם מופיע בטקסט כ'דאראלאקסא ; ' המלה 'אקסא' ידועה כצורת הריבוי של 'קסיס' — כומר נוצרי או נזיר . ראה R . Dozy , Supplement ? j « t diainmiires . . K r _« f crcfl , n _«< r _, 00 ' 0 *> , ea " en-e £ l מבני ההוספיטאלרים לבית ספר שאפעי ראה , למשל : אכן אלאת'יר , rhc HOr , 1 , p . 71 ) 7 - ' ' - כך , למשל — Jerusalem 1952 , pp . 63-72 Englishman' , in : e . Hoade , Western Pilgrims , 'itinerary of a Certain ? . pM . u citez , v תיאור של מסע לירושלים כשנת . 1344 / 45 יי מג'יר אלדין , עמי . 165 לנזירים שהורשו לשהות בבית החולים ראה : ונסן אבל , עמ' . 962 , 648 4 י ונסן אבל , עמ' ; 963 וראה להלן , בהערה הבאה . 27 ראה : אבו שאמה , RHC HOr . v , p . 49 - " א"ל סוקניק ול"א מאיר , חפירת החומד . השלישית , ירושלים תרצ"א , עמי . 46-45 למועד שלטונו של עזיז עת'מאן בירושלים ראה : ואן ברכם , העיר , עמ' 29 . 99 ואן ברכם , העיר , מס' , 40 עמ' . 123-119 '! מג'יר אלדין , עמ' . 262-261 , 82 ג'רדיךנזכרגםעל ידי אבו שאמה , ? , RHC HOr . v . p . _nx שנת מותו מצוינת שם — 1197 / 8 — ומתוארים מעשיו הטובים למען צלאח אלדין והתמנותו למושל ירושלים . עניין מינויו חוזר אצל אבן אלאת'יר , . RHC HOr , 11 . p . 67 וראה עוד : ואן ברכם , מפתח , עמ' , 20 בערך " . Djurdik ראה לעיל , הערה , 22 ומגייר אלדין , עמ' . 79-78 לפי ונסן היה 'בית הכמרים' לא אחר אלא ארמון הפטריארך , הוא אלח'אנקאה אלצלאחיה ( ונסן אבל ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר