התקופה הצלבנית

עמוד:113

קשורה ישירות במערה . הצעתו של ונסן , כאילו היתה כנסייה זו צמודה למערה ופנתה לעבר האטריום של כנסיית קבר מרים , אין לה על מה שתסמוך . במפת קמבריי נראות במקום שתי כנסיות : כנסיית קבר מרים ( Josaphat Ecciesia s . Marie in Vaiic ) ולידה כנסייה קטנה יותר , היא כנסיית גת שמנים . ( Gessemane ) מעליהן , בראש ההר , כנסיית העלייה , ללא ציון כתובת ; בינה לבין כנסיית גת שמנים מקשר שביל . במפת האג התמונה הבאה : בעמק יהושפט ניצבת כנסיית קבר מרים , מעליה הר הזיתים ומקום עליית האדון . כסמוך מסומן 'כפר' גת שמנים ( Villa Gethsemani ) ומדרום — 'הר גבוה' , ( mons excelsus ) הקשור כנראה לעיר יריחו המצוינת בסמיכות . תיאור דומה מצוי במפות העגולות האחרות . במפת פירנצה נראה שאכן ההר הדרומי הוא הר הפיתוי שליד יריחו , ואפשר , אפוא , שגם ההר הקטן המסומן במפת קמכריי ליד גת שמנים מרמז על הר הפיתוי ולא על הר בירושלים ""' . תיאורי עולי הרגל אינם מזכירים דרך מוגדרת או מדרגות העולות לפסגת הר הזיתים , כפי שהיה בתקופות קדומות . עם זאת , לאחר כנסיית גת שמנים הם מתארים בדרך כלל את כנסיית העלייה "" . החפירות האחרונות שנערכו במקום על ידי קורבו ( 1959 ) העלו פרטים על המבנה הצלבני : מתומן ובמרכזו מבנה שבו הראו את מקום העלייה . במרכז הקטע שנחפר , בפינה הדרומית מזרחית של המתומן , גילה קורבו שרידי כיצור צלבני וכן מבנה נוסף קרוב מאוד לביצור . עדיין אין תמונה ברורה על המבנה , אף שתואר פעמים רבות וכותרותיו היפות נותחו מבחינה אמנותית '" . המבנה המתומן הנוכחי אינו אלא חלקו המרכזי של מבנה שנבנה בתקופה הצלבנית , שכן המבנה הביזאנטי נהרס , כמבני דת נוצריים אחרים מחוץ לחומה , במאה הי"א , כנראה בימי הח'ליפה הפאטמי אלחאכם . לדברי ונסן נבנה המבנה החדש בשנת " - ' . 1102 על פי התיאורים של בני הזמן ניתן היה להגיע אל הכנסייה במדרגות , שהובילו אל קיר היקפי מבוצר עם עליות , שיניות וסממני ביצור אחרים ; הצורך בביצור נבע מכך שהיה מרוחק מן העיר . _י'י המבנה המרכזי היה פתוח לשמיים , ואילו כל שאר חלקי הכנסייה היו מקורים בגג . למרות השחזור של שיק וחפירותיו של קורבו , איננו יכולים לשחזר את המבנה הצלבני . " כבר בשנת 1212 שימשה הכנסייה כמבנה מוסלמי . " מבנה נוסף מן התקופה , ששרידיו נותרו עד ימינו , הוא מבנה חקל דמא . "' האתר הוחזק בידי מסדר ההוספיטאלרים ושימש כמקום קבורה לעולי רגל שנפטרו בירושלים ו היתה במקום כנסייה , הנזכרת בתעודה האמורה ובתיאורי הנוסעים , היא הכנסייה על שם מרים 'יולדת האל' " . ( Genitrix ) המבנה "' ' י ראה להלן , בפרק 'מפות ירושלים בימי הביניים . ' "" ונסן אבל , עמי 310-327 Church of the Ascension on 111 c Mounl oi Olives ' , c . Schick , The ; 401-400 , 373-360 . קין , 1 _'iiiQS , _1896 . ובייחוד עמ' ; 324-321 קורבו , ב , עמ' 8 ואילך . כ . Cri 1 s ; 1 der Sculpture at ihe Ascension 41-50 Church on the Mounl of Olives in . lerus ; 11 cm \ ff . Kiihnel . . _יןק Mcsia . xvi / _211977 ) . וראה להלן בכרך זה , 'אמנות צלבנית בירושלים . ' " : ונסן אבל , עמ' ; 400 וראה גם : קוחנל , לעיל , עמ' . 47 י" ראה , למשל : תיאודוריך כז , עמי . 66 וראה גם : קורבו , ב , עמ' , 118 שם הוא מתאר את הביצורים שחשף בפינה הדרומית מזרחית של המבנה ומניח שהמבנה כולו היה מוקף ביצורים . הוא אף גילה שם מבנה של אורווה ובה אבוסים ( שם , עמ' '" . ( 125-1 0 ראה : שיק ( לעיל , הערה , ( 310 עמ' ; 322 קורבו , כ , ציור , 107 וכן תיאוריו שם . עמ' . 145-144 י" לורנט ( לעיל , הערה , ( 204 עמ' '"' . 6-5 : 188 ונסן אבל , עמ' 191 ni _23 vilO to } _IK 92 , pp . 2 K 3-2 _X 9 C . Schick . _IHil QS , 1 X 90 . ; 866-865 ושם ספרות נוספת ; טובלר , ב , עמ' " 7 . 276-260 רגסטה , מסי 215 ( הכנסייה היתה שייכת לפי תעודה זו לסורים לפני שנרכשה על ידי ההוספיטאלרים ;( בין הנוסעים המזכירים את הכנסייה : תיאודוריךד , עמ , 9 ' ועוד . לתיאור מפורט של הולכת המתים מבית החולים

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר