התקופה הצלבנית

עמוד:108

מן המימצא הקיים עד היום בשטח אנו מכירים , מלנד כנסיית יעקב הקדוש של הארמנים , עוד ארבע כנסיות קטנות שתאריכן הצלבני ברור : כנסיית יעקב המנוסר , כנסיית תומאס הקדוש , כנסיית המלאך ( היא מנזר הזית ) והמנזר האשורי . כנסיית יעקב המנוסר _rrrrn ( intercissus ) עוד במאה הי"ט כמעט שלמה , כפי שניתן לראות בציורו של שיק . י * היום משמש המקום כמסגד וגומחת התפילה שלו סתומה . השם יעקב מופיע בשמו הערבי של המבנה — אליעקוביה _\ אנ הזיהוי עם כנסיית יעקב המנוסר , אף כי ונסן אינו דן בו כלל והוא מופיע רק במקום אחד , 286 מוצא אישוש בכך שאותו יעקב נוסר לחלקים ומת מות קדושים בפרס ( כשנת , ( 342 ואכן שמו הערבי המלא של המקום — שיח' יעקוב אלעג'מי ( הפרסי . ( באיזור המסגד הזה יש לחפש מבנה אחר שתיאורו חוזר בתקופה הצלבנית — מנזר מר סבא . במפת קמבריי הוא מופיע כמבנה היחיד בכל הרובע , כנראה בשל החשיבות המרובה שיוחסה לו , Ecciesia s . Sabe ) דהיינו , ' כנסייה , ' בניגוד למקורות , המתארים אותו כמנזר . ( הוא נבנה לפני התקופה הצלבנית , שכן הוא מוזכר הן על ידי זיוול ף ( 1102 / 3 ) והן על ידי האב דניאל , ( 1107 ) אך גם על ידי יוחנן מווירצבורג ופוקאס " . מסתבר , אפוא , שיש לחפש את מנזר וכנסיית סבא הקדוש באיזור המסגד האמור — כנסיית יעקב המנוסר או יעקב הפרסי . כנסיית תומאס הקדוש נשתמרה במצב של חורבה עד היום , ברחוב הנושא את שמה . כבר הזכרנו שבמסמך אחד נזכר רחוב הארמנים ליד כנסיית תומאס הקדוש . בשל מחלוקת על הבעלות אין המבנה משמש היום לשום צורך , והמוסלמים מכנים אותו בשם מסגד אלחרירי . תאריכו הצלבני אינו מוטל בספק . 2118 מנזר הזית , הקרוי גם בית חנן או 'המלאך הראשי' , ( Archangdos ) מצוי בירכתי הרובע הארמני . המסורות המספרות על הלקאתו של ישו במקום זה מקורן כמאה הט"ו בלבד . * ונסן מגדיר את הבניין 283 לתיאור המכנים ראה ו Jerusalem ' , PEFQS , 1895 , pp . 321-330 C . Schick , 'Old Churches in מובן שקביעותיו התאריכיות לא כולן מקובלות עלינו כיום וראה להלן . 284 _ונסן אבל , עמ' ; 561-558 שיק ( לעיל , העדה , ( 283 עמ' . 325-324 וראה גם , דה ווגיא , עמי . 303 אנלאר , עמ' . 242-241 285 ראה : מגייר אלדין , עמ' . 165 גם הוא מספר שהכנסייה נוסדה בתקופה הצלבנית . 286 ראה : מור , עמ' . 50 , 29 , 7 287 יוחנן מווירצבורג 5 ' 0 עמי ( 160 מייחס את המנזר לארמנים' ; honore Sancti Sabae coenobium monachorum armenorum in האב דניאל , עמ' . 36 תרגומו של רבא כאן הוא : אכסניה חדשה של סבא הקדוש . זיוולף , עמ' , 45 מוסר על . mum et maximum in honore Sancti Sabe Monasterium pulcherri- גם פוקאס מזכיר מנזר . tou _ooiou _naxpoc ; _^ _u _. _lflv _Lapjia PG , 133 , p . 94 l : Ton £ T 6 xiov : m מתחת למבנה ברחוב ס"ט מרק רהיום מצויים שרידים מימי הביניים של חומה וכה כעין מגדלים ; שמא אין אלה אלא שרידיו של המנלר החשוב הזה ? 288 ראה ניתוחו של שיק ( לעיל , הערה , ( 283 עמ' ; 323-321 קשה לקבל את קביעותיו _התאריכיות . וראה > טובלר , א , עמי 447-446 י הוא כנראה אשר זיהה לראשונה את החורבה עם כנסיית תומאס . מן הראוי לזכור שגם ברובע הגרמני היתה כנסייה בשם זה ; ראה ' . בהט רייך ( לעיל , הערה , ( 278 עמ' 114 והערות 13-10 שם . עם זאת , לאחר שטוכלר מתאר את הכנסייה ותולדותיה החל במאה הט"ז ואילך , הוא מסיים . 'כפי שאנו יודעים , גם לצלבנים היתה כנסיית תומאס' — כאילו אין לקשור כץ המכנה והזכרתה של כנסייה זו ! 289 על מנזר הזית ראה : Church at Deir ez PEFQS . 1895 , pp . 249-252 C . Schick , , ; Zeituny טובלר , א , עמ' ; 376-364 ונסךאבל , עמ' . 504-500 על המסורות הקשורות במקום ראה : ונסן אבל , עמי . 492 שמו של המנזר כפי תושבי העיר , 'מנזר הזית' — דיר זיתונה , ניתן לו על שם עץ הזית שאליו כביכול נקשר ישו בשעת הלקאתו . באשר לשמם של 'המלאכים הראשיים , ' שגם על שמם נקרא המנזר , ראה שם , עמ'

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר