התקופה הצלבנית

עמוד:107

שזו האחרונה היא כנסיית 'פטרוס בכבלים , ' שעמדה לדברי ונסן בגבול הרובע היהודי והרובע הארמני . 275 מתיאורי המקורות השונים עולה כי כנסייה זו , או קפלה בשם זה Moustier ) לדברי capeiia ; dtez La לדברי תיאודורין , ( היתה בנויה מתחת לפני השטח והגישה אליה היתה כרוכה בירידה במדרגות רבות . בחפירות הרובע היהודי הוצע לזהות את כנסיית פטרוס הקדוש בשרידים הצלבניים הצמודים מדרום לכנסיית הניאה הביזאנטית . אופים הכנסייתי של שרידים אלו נראה כרור . : 76 באשר לכנסיית מרטין הקדוש , זו העניקה את שמה לרחוב מרטין הקדוש הסמוך . הרחוב המזרחי של הרובע — רחוב הגרמנים — נקרא כך בשל תושביו וכן על שם כנסיית מרים הגרמנית והאכסניה שלידה , ששימשה מרכז לגרמנים בעיר . באתרה של כנסייה זו מצוי היום הגן הארכיאולוגי שבלב הרובע היהודי . כנסייה נוספת שנתגלתה בחפירות הרובע היהודי היא כנסיית תומאס של הגרמנים * . מערבה לרובע הגרמנים ומעבר לדרך הר ציון היה רובע הארמנים , ובמרכזו רחוב הארמנים . הרחוב אינו מוזכר בשמו אלא במקור אחד מן המאה הי"ג , אך בתיאור של La dtez הוא מתואר בפירוש אם כי בלי פירוט שמו : 'ליד מגדל דויד אתה יכול ללכת להר ציון דרך פשפש המצוי שם . ברחוב זה , בלכתך לעבר הפשפש , מצויה כנסיית יעקב הקדוש מגליסיה , שהיה אחיו של יוחנן האוונגליסט 7 " . ' . .. נ הפשפש האמור הוא הפשפש המכונה בלקייר — בשתי תעודות משנת 1178 הוא מכונה 'השער החדש — *"' ונראה שאמנם נפרץ בשלב מאוחר של התקופה הצלבנית כדי להקל על המעבר להר ציון . כנסיית יעקב הקדוש , הידועה היום גם בשם הקתדראלה הארמנית , מצוינת במפת קמבריי . היא נחקרה על ידי ונסן . י * מספר עולי רגל מתארים אותה כמוחזקת על ידי נזירים ארמניים ואליה צמודה אכסניה גדולה . 275 יוחנן מווירצבורג טז , עמ' 161 י האלמוני מס' 11 קטע ; iv תיאודוריך כא . כנסיית פטרוס הקדוש אמנם מצוינת במפת קמבריי , אך מצפון לקשת יהודה , שבוודאי לא היתה כל כך קרובה לחומה הדרומית של העיר . 276 ראה : אביגד , העיר העליונה , עמ' . 250-249 277 הכנסייה נזכרת בתעודה אחת — 'תנור לפני כנסיית מרטינוס הקדוש' — רגסטה , מס ' . No . 185 = gbb _, N 0 . 169 Roziere , = 421 לא ברור מדוע מזהים ונסן ואבל כנסייה זו עם בית כנסת הרמב"ן דהיום , ראה : ונסן אבל , עמ' 952 הערה . 2 בהערה זו הם מציינים למאמרו של , Jerusalem ' , PEFQS . 1893 , pp . 283-286 C . Schick , 'St . Martin's Church at שם מביא שיק תמונה של השרידים שהם לדעתו של כנסיית מרטין הקדוש , ונראה שמדובר באחד מעמודי בית כנסת הרמב"ן . ברם , לזיהוי זה אין כל יסוד . 278 לסיכום תולדותיה ובניינה של כנסיית מרים הגרמנית ראה : א' עובדיה , 'כנסיה מתקופת הצלבנים ברובע היהודי בירושלים , ' ארץ ישראל , יא ( תשל"ג , ( עמ' . 212-208 על כנסיית תומאס ראה : , deJerusalem' , _^ fl . XCIII ( I 986 ) , pp . 111-114 Reich , 'Une Eglise Me'dieVale dans le Quartier Juif D . Bahat & R . ושם ספרות . . La dtez 279 התעודה המציינת את שם הרחוב היא משנת ; 1229 ראה : . 1975 ) . p . 55 , No . 69 Ordinis Theulonici , Berlin 1869 ( repr . Toronto E . Strchlke ( ed . ) , Tabulae שם מתואר בית הנמצא ברחוב הארמנים ליד כנסיית תומאס הקדוש . ( Armenoru m in Ruga ) לדעת ונסן ( ונסן אכל , עמ' 950 הערה , ( 3 נידון בתעודה ביתו של המלך עצמו , דהיינו , ארמון המלכים הצלבניים , שהיה בקרבת מקום . ' - "" רגסטה , מ . Delaville , Nos . 46 . 47 = 559 , 558 ' 0 לפי תעודה מס' 47 נקרא כך הרחוב עצמי : ; dicitur Belcarii vicus qui ולפי השנייה נזכר השער עצמו : . Porta Nova que voeatur de Belcayra וראה לעיל , הערה . 70 י * ונסךאבל , עמי ; 561-529 אך ראה דיונו של א _? ל שם , עמ' , 523-522 על התפתחות המסורות הקשורות ביעקב הקדוש במקום זה ועל הבנייה של מבנה מרכזי זה ברובע . לאמנות של הכנסיות הארמניות בכלל ושל כנסיית יעקב הקדוש בפרט , ראה להלן בפרק 'אמנות צלבנית בירושלים / 282 יוחנן מווירצבורג hospitale Magna Ecclesia , magnum m

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר