התקופה הצלבנית

עמוד:105

מלבד שרידים בשימוש משני מן התקופה הצלבנית , הנמצאים על הרמה המוגבהת ( כגון חלקים בכיפת הדקדוק , במת ההטפה של ברהאן אלדין ודומיהם , ( ראוי לציין מבנה צלבני אחד על הרמה , הוא כיפת העלייה ( קבת אלמעראג , ( _' שהכתובת הערבית המופיעה עליו מציינת את תאריך שיקומו ' לאחר היעלמו : ' שנת ; 1200 / 01 השיקום הוא כמובן הפיכתה של הכיפה למבנה מוסלמי . לדעת אנלאר ( בעקבות מייסטרמן ) שימש המבנה — שאינו מוזכר כלל במקורות — בית טבילה לכנסיית האדון ; עולי הרגל ראו בו חלק של כנסיית האדון ולכן לא ציינוהו במפורש . במפלס התחתון של הר הבית , בצדו הדרומי , עמד מסגד אלאקצא , שנקרא כאמור בפי הצלבנים ' מקדש שלמה 26 " . ' מבנה זה תואר הרבה במחקר ; כאן נסכם את תולדות הבנייה בתקופה הצלבנית , בעקבות מחקרו של המילטון . 261 לדברי חוקר זה הסתכמה הבנייה הצלבנית בתוספת בצד מזרח של הקמרונות הגדולים , שהוסרו לקראת סוף תקופת המנדט הבריטי ; כמו כן נבנה איזור מסגד הנשים דהיום , ושופץ ותוקן החלק המרכזי של המבוא למסגד , שבו ניתן לראות עד היום את הקשתות והכותרות הצלבניות וכן חלקים של הסיטראות המזרחיות של המבנה . יהתיאורים המפורטים ביותר של הר הבית ניתנים על ידי תיאודוריך ויוחנן מווירצבורג . לעומת המפות מן התקופה הצלבנית , המציינות רק את שני המבנים והשטח שביניהם , המוצג בדרך כלל כדרך בין השער המפואר לשער הרחמים , מוסיפים שני המחברים האמורים פרטים נוספים . אנו נשלים את תיאור הר הבית לפי דבריהם . הגנים שעל הר הבית מתוארים מספר פעמים . כך , למשל , מתארם אדריסי לפי מקורות שהיו בידיו ( שהרי הוא עצמו מעולם לא ביקר בירושלים . ( הזכרנו לעיל את מקום גידולם של התמרים ששימשו ביום ראשון של התמרים . לדברי יוחנן מווירצבורג הראו בפינה הדרומית מזרחית את מקום 259 על השרידים בשימוש משני ראה לאחרונה : ש' תמרי , ' קבת אלנחויה — תשובה ארכיטקטורלית איובית לצלבנים בירושלים , ' בתוך : הצלבנים בממלכתם , עמ' . 242-206 צילום השרידים הצלבניים , למשל , שם , בשתי התמונות בעמ' . 218 על כיפת העלייה ראה : אנלאר , עמ' . 213-211 וראה להלן , בפרק _'ארכיטקטו רה ואמנות בירושלים בתקופה האיוכית . ' לעניין היעלמו של המבנה המוסלמי שעמד במקום לפני התקופה הצלבנית והופעת המבנה הצלבני ראה : ואן ברכם ( לעיל , הערה , ( 96 מס' ; 152 בהט , המערך הפיסי , עמ' . 68 וכן ראה , י the Holy Land , London 1923 , p . 197 B . Meistermann , Guide 10 260 שם זה נובע משמם הרשמי של הטמפלארים — ' אבירי מקדש שלמה . ' לבעיית הפיכת מסגדים לכנסיות , ראה : פראוור , העיר הצלבנית , עמ' 16 והערה 16 שם . 261 המילטון ( לעיל , הערה , ( 233 ובמיוחד עמ' . 74-70 במהלך עבודות השיקום והחיזוק שנעשו במסגד בשנת 1926 נתגלתה תעודה של הטמפלארים בתחומיו . ( F . M . Abe 1 , /? s , 1926 , p . 288 ) התעודה מוצגת היום במוזיאון האסלאם שעל הר הבית . לצילומה ראה : Join-Lambert , Jerusalem , London 1958 , p . 196 , M . . No . 117 הטקסט על פי הכיתוב לתמונה זו , הוא : ' האח ג'ראר _מרידפור , ה _?? של של אבירי המקדש לאח אאודוס מו _? דום , פריצפטור בירושלים , ברכות . ידוע לך כי רוברט מסוךלבל נחת בצור . הפךיצפטור של ביתנו ( דהיינו , של _הטמפלארים — ר"ב ) באותה העיר קיבל אותו , ולאחר שנודע לנו על כך , זימנו פגישה של סניפנו בלה פב - עפולה — ד"ב , ( שנכחו בה למעלה מאלף אבירים . נועצנו בהם מה הם האמצעים שעלינו לנקוט בשל אירוע זה , וההחלטה המשותפת שנתקבלה לבסוף , בהסכמה כללית , היתה לשלוח חמישה מאחינו האבירים לצור , לסלקו ממשרתו , להעבירו לעכו ולשימו במאסר מבודד בצינוק עד שהאונייה הראשונה לעונה תבוא לכאן . ' תאריך התעודה . 1184-1180 אנו מביאים את התעודה בתרגום חופשי ; עד כמה שידוע לנו לא זכתה עד כה לפרסום מדעי . 262 המילטון ( לעיל , הערה , ( 233 עמ' . 28-26 , 23 השרידים הצלבניים מתוארים כאן כאילו הם בשימוש משני . לצילום הכותרות הצלבניות שבמבוא ראה בעיקר שם לוחות . xxiv-xxm Idrissi's Description of Jerusa- 263 lem \ PEFQS , 1888 , pp . 31-34 G . Le Strange ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר