התקופה הצלבנית

עמוד:99

את בריכת הצאן בבריכה שהיתה סתומה בחלקה ליד הכנסייה והמנזר של אנה הקדושה ! לקראת סוף המאה הי"ב ולאחריה כבר עכר עיקר הזיהוי לבריכת ישראל . ושמא זו הבריכה הישנה הנזכרת באחת התעודות . מערבה מכאן עמדו מספר מבנים שהיו קשורים ברחוב יהושפט . במפת קמבריי מופיעה באיזור זה כנסייה אחת — כנסיית המושיע הקדוש , ( Ecclesia S . Salvatoris ) בנקודת המפגש בין הרחוב היורד משער סטפאן מזרחה ורחוב יהושפט , באיזור התחנה השלישית של 'דרך הייסורים' דהיום . ונסן ואבל מזהים כנסייה וו , שאיננה מוכרת מכל מקור אחר , כ'כנסיית המנוחה , ' אך ללא נימוק חותך " . לאחרונה שוב נידונה כנסיית המנוחה ותולדותיה . שמה נובע מן המסורת שכאן נח ישו בדרכו להיצלב : ועל פי אותה מסורת אף נחבש כאן בבית הסוהר בלילה , לאחר שנתפס על ידי הרומאים בגת שמנים . לפי התיאור של _rnnvLa citez הכנסייה מימין ( דהיינו , מדרום ) לרחוב יהושפט . מצר שמאל , דהיינו , מצפון לרחוב , היה ביתו של פילאטוס . הואיל וידוע שביתו של פילאטוס עמד באיזור המערבי של רחוב יהושפט , מסתבר שגם כנסיית המנוחה היתה באיזור זה , מה גם שבסמיכות מקום עמד תנור שנקרא 'תנור המנוחה' : 15 . ( Furnus de Repois ) מכנסייה זו , שיש לזהותה כנראה עם השרידים סביב קבר השיח' ךךבש ( או ךךיס ) בבית הספר עמריה דהיום , נותרו מעט שרידים . ארבע כותרות שעיטרו חלק ממנה השתמרו עד ימינו : שלוש שולבו במרומי מסגד בני עאנם הסמוך , והרביעית שמורה במוזיאון שעל הר הבית . על פי השרידים ניתן לשחזר את תוכנית המבנה , שהיה מחולק לשלושה חלקים ו פולךה מציע לראות בהם שרידים של בית סוהר , כנסייה וקפלה , אך השערה זו דורשת עיון נוסף . 2 ' 6 הקפלה היתה עדיין שלמה בשנות העשרים , אך היום נותרו ממנה חלקים בודדים . דה _וו גיא כינה את המבנה בשם 'כנסיית הכתרת זר הקוצים . ' מצפון לרחוב יהושפט עמדו שתי קפלות נוספות — קפלת ההלקאה ( _Fiageiiatio ) וממערבה קפלת ההרשעה " * . שלא כביתו של פילאטוס , הנזכר במקורות אחדים ( ראה להלן , ( שתי הקפלות הללו אינן מופיעות במקורות מלבד במפת פירנצה , שהיא משנת 1180 לערך . במפה זו מצוין מצפון לרחוב שער יהושפט מבנה כלשהו ולידו הכתובת 'כאן הולקה ישו' 21 " . ( Hie _iiageiiatus est jhesus ) כפי שמציין ונסן , נראה שקשה לייחס את השם 'קפלת ההרשעה של ישו' לפרק זמן כלשהו לפני המאה הט"ו / והוא הדין , כנראה , בקפלת ההלקאה . אמנם היו מראים במאה הי"ב את מקום הלקאתו של ישו והכתרתו בזר קוצים ו לדברי יוחנן מווירצבורג , היתה זו מערה קטנה סמוכה לכנסיית ציון הגדולה . 212 רגסטה מסי , 483 משנת . 1170 התעודה עוסקת באותו קטע שבו נזכרת הבריכה הישנה באיזור זה ו לפניה נזכר רחוב יהושפט , ואחריה — בריכת הפרובאטיקה . 213 : ונסךאבל , עמ' . 965 , 595-587 כאן נראה לראשונה גלגולה של 'דרך הייסורים' המאוחרת . . 1 m ciiez . XX _11 214 לגלגולי בית פילאטוס ראה : פ' בנואה , 'הפרטוריום של פילטוס בתקופה הביזנטית , ' _ארץ ישראל , יט ( ספר אבי יונה , ( ירושלים תשמ"ז , עמ' , 309-303 ובמיוחד עמ' . 303 215 רגסטה , מס' . 185 gbb _, No . 169 = _RoWere , No . = 421 לפניו מוזכר תנור אנסטאסיה — דהיינו של כנסיית אנסטאסיה הקדושה , מערבה למקום המנוחה , וזה שלאחריו — התנור שנזכר לעיל ליד כנסיית אליהו הקדוש . י ' * ראה שני מאמריו של פולדה ( לעיל , הערה , ( 101 ושם ספרות קודמת . לקשר בין 'המנוחה' לבין בית הסוהר ראה במאמרו השני , עמ' 7 . 195 דה ווגיא , עמ' ; 300 וראה בכלל דיונו בבעיות שהעלינו כאן בדיונו ידרך הייסורים , ' שהוא מושג מאוחר יותר באיזור הזה . מובן שקביעות רבות שלו שוב אינן מקובלות היום . "י ונסךאבל , עמ' 2 | g . 598-595 ראה להלן , בפרק 'מפות ירושלים בימי הביניים / " יוחנן מווירצבורג ט , עמ' . 140-130 לאזכורים מאוחרים יותר ראה : דה ווגיא , עמ' ; 301 טובלר , א , עמ' 344 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר