התקופה הצלבנית

עמוד:98

מים ? — ד"ב . ( המקור הזה מתאר את חמשת הסטווים בלשון עבר , ומסתבר שבזמנו שוב לא היו קיימים . ויליאם מצור מוסר כי כנסיית אנה הקדושה מצויה בקירבת בריכה , שהיתה ידועה בימי קדם כבריכת הצאן ( פרובאטיקה — בריכת בית חסדא — ד"ב . ( תיאודוריך מתאר אף הוא את בריכת הצאן מצפון לכנסיית אנה הקדושה . 203 גם בורכרד מהר ציון מצמיד את תיאורי הבריכה והכנסייה , אך במקום אחר : כשנכנסים דרך שער הצאן או דרך שער הגיא ... יכולים לראות מיד מצד שמאל בריכת צאן אחת , שבתוכה נהגו הנתינים לרחוץ את הצאן . בצד ימין של אותה דרך נמצאת כנסיית אנה הקדושה , ששם מראים בריכה גדולה אחת הנקראת 'הבריכה הפנימית , ' חזקיהו עשה אותה . זוהי אפוא אזכרה ראשונה ברורה של בריכת ישראל וזיהויה עם בריכת הצאן , אלא שבורכרד , איש המאה הי"ג , אינו מקפיד בתיאור מסורות מסודרות מן התקופה . מדויק יותר בתיאורו , גם הוא מן המאה הי"ג , הוא המקור הקרוי ? . Les Sains Pelerinages כאשר יוצאים מהר הבית צפונה ( דרך שער גן העדן — להלן ) ושם יש בריכת הפרובאטיקה ומצד זה ( דהיינו צפונית להר הבית — ד"ב ) אפשר ללכת לאנה הקדושה ושם יש בריכה נוספת . מקור נוסף מאותה תקופה מפרט עוד יותר : 'מיציאה זו ( יציאה צפונית מהר הבית — ד"ב ) בחומת המקדש יש בריכת הפרוכאטיקה ומשם קרוב מצויה כנסיית אנה הקדושה והמבנה שלה , ויש אומרים שזו בריכת הפרובאטיקה 206 . ' נראה שבריכת ישראל מוזכרת גם על ידי בנימין מטודילה : 'ושם נראה ער היום הבריכה שהיו הכהנים שוחטים את זבחיהם 207 . ' במפת קמבריי מצוינת הבריכה ( Piscina Probatica ) בבירור מדרום לשער יהושפט . מקור אחר , הנוסע האלמוני מס' , 11 מתאר את כנסיית אנה הקדושה , שלידה בריכת הצאן ובה חמישה סטווים ;( Ponicus ) אבל הטמפלארים מראים לדבריו בריכה אחרת , שהיא לדעתם בריכת הצאן ™ . א 5 ל , הדן בפרשה זו , משער שהשינוי בזיהוי נובע מכך שלאחר הכיבוש המוסלמי שוב לא יכלו הנוצרים להיכנס לכנסיית אנה הקדושה והבריכה שלידה ( משום שצלאח אלדין הפך אותה למדךסה — ד"ב , ( ואז העתיקו את הזיהוי לבריכת ישראל . 209 כבר הנוסע האלמוני vi _, מספר על שתי בריכות הצאן : 'ליד מיתחם המקדש מצויה בריכת הצאן ולידה כנסיית אנה הקדושה ... ובריכת צאן אחרת '" . ' עוד פחות ברורים דברי הנוסע האלמוני השביעי : 'ובצפון ( הר הבית — ד"ב ) בריכת הצאן ולידה אנה הקדושה והבאר ( Puteus ) שאליה הולכים עולי הרגל " . ' מכל זה מסתבר שנהגו להראות לעולי הרגל שתי בריכות צאן — או בריכות בית חסדא . נראה שבתחילת התקופה הצלבנית נטו לזהות , Pelerinaiges por aler en iherusalem והוא קשור מאוד בתיאוריו לקודמו . 207 בנימין מטודילה . עמי 208 . 40 , vi אצל תיאודוריך , עמ' 2 m . 124-123 _ונסן אבל , עמ' 2 . 678 , iv אצל ppts vi , 1894 , pp . 2 24 202 ויליאם מצור יא , 203 . 1 תיאודוריך כו ( עמ' J . C . M . Laurent , Peregrinatores Medii Aevi Qua- 204 . ( 65 ( \ tuor , Leipzig 1864 , p . 67 ( V 111 : 1 בתרגום אנגלי : 205 ppts _xii , 1 896 , p . 70 xili אצל מישלן ריינו , עמ' 206 . 104 שם , קטע , vm עמ' . 96-95 המקור הוא Les

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר