התקופה הצלבנית

עמוד:92

שחלקו העליון הוא מוסלמי מן המאה הט"ו , שייך ללא ספק למכנה צלבני . ונראה שהיה שייך לקפלה או כנסייה בבית החולים . מצפון לרובע המוריסתאן נמצא המכלול של כנסיית הקבר . גבולות המכלול ( על פי שמות הרחובות היום ) היו : בצפון — רחוב הח'אנקאה , בדרום — רחוב הצבעים ורחבת כנסיית הקבר , במזרח — רחוב שוק בית הבד , ובמערב — רחוב רובע הנוצרים . הואיל והספרות על כנסיית הקבר , שנחנכה ב 15 ביולי , 1149 רבה ביותר , נסתפק כאן בתיאור מקוצר של הכנסייה ונספחיה בתקופה הצלבנית " , לאחר שנקדים סקירה קצרה על תולדות המבנה . כאשר בנה קונסטנטין הגדול את הכנסייה הראשונה באתר ( במאה הד , ( ' הוא ניצל את כל השטח שעמד לרשותו בין רחוב הפטריארך ורחוב סטפאן הקדוש ( כפי שנקראו בתקופה הצלבנית . ( כנסייה ארוכה זו עמדה על תלה , על כל חלקיה , עד שנהרסה בפקודת הח'ליפה חאכם בשנת . 1009 חלקיה היו ( ממזרח למערב ) ? האטריום שבכניסה ' הכנסייה עצמה , שנקראה 'מרטיריוך \ הגן הקדוש , שבו הראו את גבעת הגולגותא ; ומבנה הקבר , הוא ה'רוטונךה' או 'אנסטסיס = ) התחייה . ( במאה הי"א שוקמה הכנסייה בהתערבות הקיסר קונסטנטין מונומכוס . הרוטונדה , שנפגעה רק בחלקה העליון , תוקנה והובאה למצבה דהיום . מיתר המבנים לא שוקם דבר , מלבד מספר קפלות שהוקמו על החורבות , ביניהן קפלת השילוש הקדוש שבחצר המבוא לכנסייה . בשטח שבו עמדה הכנסייה במאה הד' הקימו הצלבנים כנסייה מפוארת , ומזרחית לה את מנזר הקאנוניקים האוגוסטיניים . נעבור עתה לתיאור המבנים הצלבניים . לפני הכניסה לכנסייה היתה חצר קדמית . ( Parvis ) החצר עוצבה במאה הי"א במסגרת בניותיו של קונסטנטין מונומכוס , שהסתיימו בשנת , 1048 ושוקמה בתקופה הצלבנית . מונומכוס הוא אשר קבע כאן את חזית הכנסייה , במקום החזית המזרחית של קונסטנטין הגדול . כחזית שדרת עמודים , שבראשם כותרות מטיפוס כותרות סל ; במזרח , במקום שבו עומד היום מנזר אברהם הקדוש , עמד מבנה שנותרה ממנו רק קשת ענקית ( הסתומה כיום '" , ( אשר תפקידה אינו ברור . מצד מערב שלוש קפלות , אף הן מן המאה הי"א , שהמרכזית שבהן תופסת את מקום הבפטיסטריום הביזאנטי . הקפלות , הקיימות עד היום , מתוארות על ידי זיוולף , שהכיר עדיין את המבנה של מונומכוס : 'בצד השני של הכנסייה על שם יוחנן ישנו המנזר היפה ביותר של השילוש הקדוש , שאליו נצמדת קפלת יעקב השליח . ' בקפלת השילוש הקדוש , שמעליה נישא מגדל הפעמונים , נהגו בנות ובני ירושלים להתחתן ' * . מגדל הפעמונים עצמו , שנבנה על ידי אומן בשם יורדאנס ( כפי שמעידה כתובת שהיתה בו , אשר נעלמה Jordanis me fecit' 1 , ( קוצץ לממדיו הנוכחיים עוד בשנת 19 י 1 , לאחר שנפגע קשות ברעידת אדמה בשנת ' " . 1554 חזית הכנסייה עצמה תופסת את מלוא הצד הצפוני של חצר המבוא . בצד המערבי של החזית הכניסה הכפולה אל הכנסייה , ובצד מזרח — הקפלה של הגולגותא ומערכת המדרגות המובילות ' ?" ראה כעיקר . קלפד , ם _, ונסךאכל , עמי ; 300-89 דה ווגיא , עמי ; 232-173 אנלאר , עמי ; 180-136 קואנון ; . Jerusalem 1982 V . C . Corbo . II San / o Sepolcro 11 i Genisalemme , וראה בכרך זה , בפרק 'אמנות צלבנית כירושלים / סיכום של פרטי הארכיטקטורה והאמנות במבנה . י' ' קואנון , עמי . 57 "י זיוולף , עמי ; 40-39 קואנון , עמי ; 57 ונסךאבל , עמי . 283 א י' , i . udwz . 111 המזכיר גם את הבפטיסטריום , המשמש עד היום ואשר שימש גם כתקופה הצלבנית . ' ? _" קואנון , עמי ; v אנלאר , עמי . 154

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר