התקופה הצלבנית

עמוד:89

, citez שהובאו לעיל , ותיאור נוסף של ממשיכי _" \ La citez קושרים את כנסיית מרים הלטינית לבית החולים . לכנסיית בית החולים היה מעין מבוא , שאולי עליו מדבר ויליאם מצור בתארו את קבורתו של ויליאם 'ארוך החרב' , ( Wiiieimus Longaspata = ) גיסו של המלך , במבוא של כנסיית בית החולים " \( 1 n vestibuia Ecclesiae domus Hospitaiis = ) באותו הקשר גם מסביר ויליאם את פשר השם 'לטינה' לכנסייה : לדבריו נבנה מנזר על ידי אנשי אמלפי ובגלל מוצאם הלטיני של הבונים נקרא המקום 'מנזר הלטינים' מאז ועד היום ; דהיינו , לדעת ויליאם מצור , המקום שנקרא 'לטינה' בזמן בנייתו הוא הנקרא 'לטינה' גם בזמנו . ברם , מתחת לכנסייה הלותראנית דהיום לא נתגלו שרידים קדם צלבניים אלא מהתקופה הרומית ביזאנטית ושרידים עלובים ביותר — בוודאי לא של בניי ן ציבורי — מן התקופה המוסלמית הקדומה "" . תיאודוריך , שחלק מדבריו הובא לעיל " , מתאר בפירוט את האיזור מדרום לכנסיית הקבר ומתאר את המעבר דרומה דרך קשתות ( ששרידיהן קיימים עד היום בדרומה של חצר המבוא של הכנסייה ) אל בית החולים וכנסיית יוחנן . מזרחה לבית החולים נמצאת 'כנסיית מרים המבורכת' של הנזירות , דהיינו מרים הגדולה , הואיל וזו הלטינית היא כנסייה ומנזר של גברים — ומקומה עוד הלאה למזרח . בכנסייה אחרונה זו היו מראים , לדברי תיאודוריך , שרידי קדושים שונים " . ' על מנת לזהות אל נכון את שתי כנסיות מרים , כדאי לחזור לתיאורו של זיוולף , שביקר בירושלים לפני שנבנו הכנסיות המפוארות . ואלה דבריו : מדרום לדלת כנסיית הקבר הקדוש כלפי דרום ישנה כנסיית מרים הקדושה , הנקראת לטינה ... לכנסייה זו צמודה כנסייה אחרת — כנסיית מרים הקדושה הנקראת הקטנה ... ( ecclesia sancte Marie que vocatur Parva ... Cui Ecdesia alia adheret ) לידה נמצא בית החולים , שבו יש מנזר מפורסם המוקדש לכבודו של יוחנן המטכיל . _י מסתבר , אפוא , שהשם 'לטינה' היה קיים כבר ( ואולי עדיין (? בראשית התקופה הצלבנית והיה קשור לחלקו המערבי של המוריסתאן , דהיינו , לאיזור בית החולים והאכסניה שבו . גם מקורות אחרים מזכירים מדרום לכנסיית הקבר את כנסיית מרים הלטינית מבלי להזכיר כל כנסייה אחרת באיזור . הנוסע האנונימי מס' 11 ( שמקובל לתארך את ביקורו למחצית השנייה של המאה הי"ב ) מתאר את כנסיית יוחנן המטביל ולידה את כנסיית מרים הלטינית , המפורסמת בשל עתיקותה ובה שרידים עתיקים ' - ' . נוסע אלמוני אחר מאותה תקופה מספר על בית החולים של יוחנן הקדוש ומוסר כי לידו , 117 ראה : דה ווגיא , עמי pp . 34-36 c . R . Cornier . / vt . , svi _. = 446 1 י ' - " ויליאם מצור כא , ; 13 וראה גס שם ידו , , 3 שם מתואר מבוא המנזר כמקום להשכין בו עולי רגל . ( momisterii Septa = ) ג י' ראה : בהט , המערך הפיסי , עמי 49 והערה 138 שם . במקום אחר ( א , ( 10 מציין ויליאם מצור כי מנזר אנשי אמלפי נקרא בשם ימיים הקדושה הלטינית' ולידו קפלה לכבוד פטריארך אלכסנדריה ( יוחנן החסיד . ( וראה גם : ויליאם מצור יח , . 5 *'• ' ראה לעיל , הערה ' ? " . 127 כגון ראשו של פיליפוס השליח ; וראה עוד , למשל : יוחנן מווירצבורג טו , עמי ; 160 הנוסע האנונימי מס' , 11 סעיף , 111 אצל תיאודוריך , עמ' . 121 שרידי קדושים נזכרים גם בכתובות שנמצאו באיזור זה ; וראה : . _icmsaiem 1974 , nos . 103-106 Crucesigrwiorum Tenae Sanaae ( 1099-1290 ) . s . de Sandoii . Corpus _insa-iptionum ב ' 4 זיוולף , עמי ' ' . 40 לעיל , הערה , 141 שם .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר