התקופה הצלבנית

עמוד:81

הרחוב הראשי של ירושלים ממערב למזרח עבר לאורך רחוב דויד ורחוב השלשלת דהיום . רחוב דויד נקרא כך גם בתקופה הצלבנית , והמשכו המזרחי מעבר לשווקים נקרא 'רחוב המקדש "" , ' משום שהגיע עד להר הבית והסתיים בשער השלשלת של ימינו , הוא 'השער המפואר' ( Porta Speciosa ) של אז , ששמו מופיע ב'ברית החדשה' ( יוחנן י " . ( 23 הקטע המזרחי של הרחוב עבר על פני גשר , שעבר ככל הנראה מעל לרחוב הפרוונים הנזכר לעיל . אם לשפוט על פי השם 'השער המפואר , ' היה זה בוודאי אחד היפים בשערי העיר . בשער השלשלת מצוי עד היום שפע רב של חלקי פיסול ארכיטקטוני , כולל עמודים , עמודונים , כותרות בעלות מוטיב צמחי , ואפילו כותרת אחת המתארת כנראה את דניאל בגוב האריות , ועוד . עד כה לא נחקר כראוי מקורם של הפריטים הנ"ל , ששולבו בשער בשימוש משני בתקופה הממלוכית . *' לאור החפירות האחרונות באיזור קשת וילסון והאפשרות ללכת לאורך המשכה של קשת זו , ניתן לזהות את המערכת כולה עם הגשר שבו עבר רחוב המקדש מעל לרחוב הפרוונים " . מן התיאור במקורות עולה שהגשר על כל חלקיו ( קשת וילסון והמשכה בקשתות המערביות יותר ) שימש עדיין בתקופה הצלבנית — זו התקופה האחרונה מאז ימי הבית השני שבה עמד כאן גשר . על מועד בניית המכלול אין עד כה דעה מוסכמת . "" אל שער יהושפט ( שער האריות של ימינו ) הוביל רחוב נוסף , הוא רחוב יהושפט " . י מחפירות שנערכו בקטעים שונים של רחוב זה בשנת 1980 ( שלא פורסמו עד כה ) מסתבר שמפלס הרחוב הנוכחי גבוה בכדי 3 מ' ממפלס הרחוב הביזאנטי , שהתקיים עד התקופה העות'מאנית ולפיכך שימש בתקופה הנידונה . בקטעים אחדים , כגון _באיזור מנזר אחיות ציון , שבו נותר הריצוף הרומי בשטח גדול , אין הבדל הגובה בין הרחוב הקדום והרחוב הנוכחי עולה ככל הנראה על מטר אחד . רחוב רוחב נוסף היה רחוב הקבר הקדוש , שזוהה בעבר עם רחוב הח'אנקאה דהיום . " אולם ניתן להטיל ספק בזיהוי זה , בשל התיאור La cuez' _1 שעל פיו מי שירד דרומה ברחוב סטפאן הקדוש והגיע אל החלפנים הסוריים היה צריך לפנות ימינה ( מערבה ) כדי להגיע לכניסה משנית לכנסיית הקבר , שדרכה עברו הקאנוניקים למגוריהם . עדיף , אפוא , לזהות את רחוב הקבר הקדוש עם רחוב שפנה לעבר המנזר היישר מרחוב סטפאן הקדוש , במקומה של מאפיית זלטימו של היום , שבה ניצבים לגובה רב שרידי כנסיית הקבר מימי קונסטנטין הגדול — ומן הסתם עמדו שם גם בתקופה הצלבנית , לפחות עד אותו הגובה . הרחוב הזה היה , אפוא , קצר מאוד , אך בוודאי גם חשוב מאוד . 6 ץ טוכלר , א , עמ' ; 206-205 אבל , מצב , עמ' ; 37 ונסן אבל , עמ' ; 949 וראה גם מפת _קמבריי , שם , עמ' " . 947 מעשה השליחים ג ; 2 ונסן אבל , עמ' ; 961 וכן הנוסע האלמוני מסי VII או . La citez , \ _\ טובלי , א , עמי , 206 מזהה שער , 7 r עם שער עושי הכותנה . 8 למחקר האחרון הנוגע לאמנות הצלבנית של הר הבית וביבליוגראפיה על המחקרים הקודמים ראה : ז' יעקבי , 'קברו של באלדווין החמשי מלך ירושלים ( 1186-1185 ) ובית המלאכה של אזור הר הבית , ' בתוך -.הצלבנים בממלכתם , עמ' . 205-189 xv ראה : טובלר , א , עמי . 205 הגשר מוזכר xvii La _citezri בשם Pom או . Point ' _*" ראה , למשל : ונסן סטב , עמ' , 61 שם מיוחסת בניית הקשת לתקופה המוסלמית הקדומה וראה : בהט , המערך הפיסי , עמי , 59 , 42-41 והערות 75-74 שם . ייתכן גם שמה שכונה על ידי וורן 'המנהרה הסודית' — Jerusalem , London 1871 . pp . 90-91 Ch . Wilson & Ch . _Wiira-n , The Recovery " , — אינו אלא מעבר צלבני או איובי המחבר את רחוב הפרוונים עם רחוב המקדש שמעליו . 3 אבל , מצב , עמ' , ( Rue dc ' CJ _^ rrr ] 37 וכן ונסך אבל , עמ' . 965 ראה גם : טובלר , א , עמי , 209 ובמפת קמבריי : . via _Josaphiit J טובלר , א . עמי ? , La aiez , xv-xvi ; k , 211 ונסן אבל , עמי . 964

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר