ירושלים בין צלבנים, מוסלמים ומונגולים, 1244-1229

עמוד:60

למחרת , יום 19 במרס , עזב הקיסר את הבירה בדרכו לעכו , שם חיכה לבוא אוניותיו מסיציליה , וב 1 במאי 1129 הפליג בדרך לאירופה . רופף היה החוזה עם מצרים ורופפת היתה ההיאחזות הנוצרית בירושלים , והיתה מידה רבה של צדק בטענתו של _הרמאן פוץ זאלצה שאילו עמדה הכנסייה לצדו של הקיסר היו ההישגים מרשימים יותר , ירושלים חזרה לשלטון נוצרי ובעיות אכלוסה וביטחונה היו קשות ביותר . במשך חמש עשרה שנה , בין השנים , 1244-1229 נמשך השלטון הנוצרי בעיר , וכבר בשנת 1240 הוא עמד לפני מפולת גמורה . במשך תקופה זו נעשו ניסיונות מספר לשקם את העיר , או ביתר דיוק חלקים ממנה . באשר לביצורי העיר , הרי המקורות שבידנו אינם חד משמעיים , אך אין ספק שאמנם נעשו בה פעולות ביצורים . אלה התרכזו כנראה במצודת העיר ובשער יפו , ששרדו עדיין על אף החורבנות הקודמים , וכן נעשתה עבודת ביצור מסוימת ליד שער שכם ובשטח הר ציון . בשטח האחרון , במידה ששוקמו כאן ביצורים , ודאי הוא שנעשו על היסודות של ביצורי צלאח אלדין ואולי אלמלך אלמעטם . מכל מקום , המפות הקרובות ביותר לתקופה ( ואף אלה מרוחקות ממנה כשלושה דורות ) מראות את ביצורי ירושלים הכוללים את הר ציון . כך מתוארת ירושלים גם בתיאור מפורט משנת 1280 על ידי בוךכרד מהר ציון . ' מוסדות מסוימים שבו ונאחזו בעיר , ביניהם ההוספיטאלרים והטמפלארים , שקיבלו לרשותם את נכסיהם הקודמים . אולם נראה שהגורם החשוב בעיר היו האדמיניסטרציה הקיסרית והמסדר החדש , שנוסד בזמן מסע הצלב השלישי אך תבע לעצמו שושלת יוחסין עתיקה יותר — הוא המסדר הטוטוני . החל בחודש אוקטובר , 1228 כלומר , עם נחיתתו של הקיסר בעכו , מתרבים והולכים אישורי הפריווילגיות שנתן הקיסר לגורמים צבאיים וכלכליים במדינה , ובתוכם לא מעטים שנגעו שתי מפות פורסמו בכתב העת taf . 4 ; 8 ZDPV . xx / f 1898 ) , וראה להלן בכרך זה , בפרק 'מפות ירושלים בימי הביניים , ' מפה מס' . 12 תיאורו של בורכרד : XII , 1 , London 1897 Burchardof Mount Sion , trans . A . Stewart , PPTS , המסדר על שם מריה הקדושה של _השטתים ( Sanctae Mariae Theutonicorum Ordo ) נוסד כמסדר צבאי במסע הצלב השלישי . תחילתו בהקמת בית חולים שדה בעכו ( 1189 ) על ידי צלבנים מערי הנמל _חץעז ולי _3 ק . ( Lubeck ) בית חולים זה זכה לפריווילגיות בשנים 1191 ו 1196 מאת האפיפיורים קלמנס השלישי וקלסטין השלישי . בשנת 1197 שהה מחנה גרמני גדול _pN _3 בציפיה לבואו של הקיסר ה"נריך השישי , ואז הפך המוסד למסדר צבאי . בפברואר 1199 העניק האפיפיור _אינוקנטיוס השלישי את אישור הכנסייה למסדר החדש . בשנות השלושים של המאה הי"ג ניסה ראש המסדר הרמאן פון זאלצה ליצור שושלת יוחסין ולקשור את המסדר הטוטוני עם מוסד גרמני מימי הממלכה הראשונה , אשר הקים בירושלים בית חולים , תפילה ואכסניה לצליינים דוברי גרמנית . הדרישה לקבלת נכסי המוסד מופנית לקיסר פרידריך השני והוא אישרה בשנת . 1229 ראה . 1975 , no . 69 Strehlke . Tabulae ordinis Theulonici , repr . Toronto e . g . w . . החוקרים חלוקים בעניין אמיתות קדמותו של המסדר . השוללים את הקשר בין שני המוסדות מסבירים את חשיבות השם ירושלים לתפארת המסדר , ומראים כי רק בשנת 1220 מוזכרת ירושלים בשם של בית החולים : H ital St . osp Mariens der Deutschen zu Jerusalem ( יאה : שם , מס' . ( 52 גישה זו גם עולה בדיון של . Wirken bis 1400 , Wien 1955 , pp . 583-590 Der deutsche Orden im Werden , Wachsen und m . p . Tumier , המחייבים את הקשר , ומכאן גם את קדמותו היחסית של המסדר , מקבלים כלשונה את הכרוניקה שנכתבה מספר שנים לאחר ייסוד המסדר והמכונה 'סיפור ראשיתו של המסדר הטוטוני' . ( diis Ordinis Teutonic ! Nanatio de Primor- ) הכרוניקה מובאת בתרגום גרמני אצל טומלר , שם , עמ' . 582-579 וראה גם . Deutschen Ordens , Stuttgart , n . d . M . L . Favreau , Studien zur Fruhgeschichte des " רגסטה ( רריכט , ( מס' . 1016 , 1014 , 1008 , 1004 , 1003

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר