שלטון האיובים, 1229-1187

עמוד:50

לא הרבה ידוע על הנעשה בעיר בתקופת תהפוכות זו . רק פה ושם צף זכר המאורעות בתעודות ייסוד הקדשים או בכתובות שנשתמרו לפליטה . דוגמה חשובה היא המדרסה אלמימוניה , הסמוכה לשער הורדוס ( באב אלסאהרה , ( את ההקדש שלה ייסד בשנת 593 להג'רה ( 1197 ) האמיר פארס אלדין מימון אלקצרי , שהיה קודם לכן ממונה על האוצר של צלאח אלדין . פה ושם אנו שומעים על פעילותו של האיש החזק במשפחת האיובים , אלמלך אלעאדל , המתקן מובילי מים לבית מרחץ ( אלסקאיה ) בקרבת הר הבית " . ויש רמז מסוים לחיי היומיום של העיר בתקופה זו בייסוד בית ספר ליתומים ולילדים נצרכים ליד שער השלשלת בשנת . 1198 / 9 מאחר שעתיד העיר היה מעורפל למדי , נמנעת כתובת ההקדשה של המוסד להזכיר במפורש את שמות השליטים הניצים של בית איוב , והיא מברכת את צאצאי צלאח אלדין כולם 'ירבו תהלה ועוז . ' ידיעות בודדות על הנציבים בירושלים , המבצבצות מבין שורות הכתובות , אינן לרוב אלא שמות גרידא , שאינם אומרים הרבה . נציבים אלה , כפי שכותב ואן ברכם , מגדולי החוקרים של התקופה , הם חצים נציבים , חצים אדונים פיאודאליים של העיר " . בין המוסדות הנזכרים באותה תקופה של יישובה המכוון והאינטנסיבי של העיר , יש להזכיר מדרסה שנבנתה על ידי אישיות מפורסמת , בדר אלדין מחמד אבן אלהכארי , מפקד ממוצא כורדי . מדרסה שאפעית זו , בקרבת שער השלשלת , נוסדה בשנת , 1213 / 4 שלוש שנים לפני שמייסדה נהרג בקרב הר תבור נגד הפראנקים ;( 1217 ) המאוזוליאום שלו נמצא בבית הקברות ממילא . בית קברות זה , מספר אבו שאמה , שימש מקום עלייה לרגל . מאחר שמייסד הוקף נהרג בלחימה נגד הפראנקים , הכתובת מזכירה אותו בתארים 'מג'אהד' ו'שהיד' ( לוחם מלחמת מצווה ונהרג על קידוש השם . ( אף עצם עניינו של בית קברות זה קשור בתהליך האיסלום של העיר . המקום הידוע בשם ממילא החל למלא תפקיד כבית קברות בהתמדה במאה השישית , אולם באוכלוסייה משתנה . במאה הי"ב היה המקום אחד משלושת בתי הקברות הצלבניים של העיר והגדול שבהם . הוא היה שייך לקאנוניקים של כנסיית הקבר , אולם לאחר כיבוש צלאח _אלדין חזר לשמש את המוסלמים . לא שונה היה המצב בבית הקברות של העילית ההרואית של הצלבנים , כלומר , חללי מלחמת הכיבוש בשנת , 1099 אשר נקברו ליד שער הרחמים מחוץ לחומה המזרחית של הר הבית ולמרגלותיה . מדי שנה , ביום 15 ביולי , יום השנה של כיבוש ירושלים , היתה תהלוכה דתית צלבנית נעצרת בבית קברות זה " . האמת היא שהמקום שימש כבית קברות מוסלמי כבר בתקופה המוסלמית הקדומה , כפי שיוצא ממקורות הגניזה . 38 עתה , עם כיבוש צלאח אלדין , הפך שוב לבית קברות מוסלמי . עם העברת ירושלים על ידי אלמלך אלעאדל לבנו אלמלך אלמעטם , נכנסה העיר לתקופת 32 מג'יר אלדין , עמ' 34 cia , 1 , nos . 38 ff . 33 . 166 שם , מס' , 39 עמ' 109 ואילך . " כך ידוע לנו שם הנציב בשנת 593 / 4 ) 1197 להג'רה . ( מסופר שבאותה שנה מת סנקר אלכביר , נציב ירושלים ; על פי השם הוא ממוצא סלג'וקי . אלמלך אלעאדל העביר את הנציבות לאחד _צאךם אלדין דו'תלג , ' ממליך של אחיין צלאח אלדין , עז אלדין פךח'שאה . על הנציבים בירושלים בפרק זמן זה ראה : cia , 1 , no . 39 , p . 109 56 שם , מס' , 42 וראה שם את המובא בשם אבו שאמה , עמ' 128 הערה . 2 " על התהלוכה והביקור בבית הקברות הסמוך לשער הרחמים בזמן הצלבנים ראה : פראוור , הצלבנים , עמ' . 186 38 ראה : י' פראוור , 'גלגולי השכונה היהודית בירושלים בתקופה הערבית , ' ציון , יב ( תש"ז , ( עמ' ; 141-139 לפירוש אחר ראה : מ' גיל , 'שכונת היהודים בירושלים בתקופת הכיבוש המוסלמי הראשונה ( 1099-632 ) לספירה , ' שלם , ב _> תשל , 0 " עמ' 25 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר