|
עמוד:13
מדינת החשמונאים התקיימה אפוא רק כשמונים שנה , ובכל זאת היא מעניינת אותנו ביותר ומעוררת דיונים וויכוחים הגולשים בקלות לאקטואליה פוליטית בגלל הזיקות ההדוקות בינה לבין תקופתנו . כל מי שבא לחקור את תקופת הבית השני מודע לחשיבות הכיתתיות כתופעה המאפיינת את התקופה הזאת . בימי הבית השני קיימים בעולם היהודי בארץ ישראל פרושים , צדוקים , איסיים , כת ים המלח , נוצרים , סיקרים , קנאים , ועוד קבוצות רבות שעליהן ידוע לנו רק מעט מאוד , כמו למשל הקבוצה שחיה עם יוחנן המטביל , המוזכרת בקיצור על ידי ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו - יוספוס ( קדמוניות היהודים [ להלן : קדמ [ ' יח 9-116 : ו ( 1 ומופיעה בברית החדשה . יוספוס מוסר פרטים מעטים גם לגבי קבוצה ( אולי אפילו לא קבוצה , אלא רב בודד ותלמיד אחד ) בהנהגת הנזיר באנוס , שהוא עצמו שהה במחיצתו שלוש שנים במדבר ( חיי יוסף . ( 12-10 יחסו של יוספוס לכיתתיות מוכיח עד כמה הייתה התופעה הזאת מאפיין חשוב של ימי הבית השני : הוא כתב שני נספחים מיוחדים על הקבוצות שהיו קיימות אז . בחיבורו "מלחמת היהודים" ( ב ( 166-119 : הוא עושה הפסקה ברצף הסיפור כדי לתאר את הפרושים , הצדוקים והאיסיים , כי הוא מניח שהסיפור לא יובן לקורא אם לא יינתן מראש הסבר על הקבוצות האלה , על אמונתן ועל מעמדן החברתי דתי . גם בחיבורו "קדמוניות היהודים" ( יח ( 25- 12 : מפסיק יוספוס את רצף מסירת הסיפור כדי לכתוב נספח , הפעם הרבה יותר קצר , שבו הוא נותן שוב הסבר על הפרושים , הצדוקים והאיסיים . בנספח זה הוסיף יוספוס את " הפילוסופיה הרביעית" ( לדעתי הכוונה היא לקבוצת הסיקרים ) לתמונה . הקבוצות האלה קטנות יחסית , ולכן עלינו לשאול למה הן כל כך חשובות עד שיוספוס מרגיש חובה לספר עליהן כדי שרצף האירועים יהיה מובן . העובדה שהן היו קבוצות קטנות עולה מהמספרים המצוינים במקורות שונים . לדוגמה : יוספוס מוסר שהיו בסך הכול 4 , 000 איסיים ( קדמ' יח , ( 20 : ופילון האלכסנדרוני ( הוגה דעות ומנהיג מקומי יהודי שחי באלכסנדריה לקראת סוף המאה הראשונה לפסה"נ ובהתחלת המאה הראשונה לספירה ) מאשר מספר זה Omnis Pwbus )
|
|