פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר המפגש בין היהדות להלניזם בעולם העתיק הלהיב את דמיונם של חוקרים זה דורות . שתי התרבויות השונות בעליל התנגשו זו בזו מדי פעם בפעם , ואולם במקרים רבים ביותר הקשרים בין היהודים והיהדות לבין העולם היווני והרומי היו מפרים ויצירתיים . היו יהודים שנחרדו לנובח תרבות זו , אולם רבים אחרים מצאו שהיא מושכת , מעוררת ואף חסרת תחליף . חשיפת היהדות לחכמה יוונית משתקפת באופן מפתיע בתיאור שמספר אריסטו על יהודי שפגש באסיה הקטנה ( כפי שמוסר יוספוס על פי קליארכוס מסולי : ( אותו האיש שהתרועע עם רבים וירד מפנים הארץ אל חוף הים נהיה יווני לא רק בלשונו , אלא גם בנפשו . לעת שהותנו באסיה , עבר האיש באותם המקומות [ שבהם ביקרנו ] ופגש בי ובמלומדים אחרים שאת חוכמתם הוא ביקש לבחון . אולם כמי שחי במחיצת בעלי השכלה לרוב , העניק הוא [ לנו ] יותר מאשר קיבל הוא [ עצמו מאיתנו ] ( נגד אפיון א . ( 181-180 , מהסיפור משתמע , שהיו יהודים המצויים במונחי הפילוסופיה היוונית ; הערצתו של אריםטו ליהודי זה היא מיוחדת במינה . המפגש בין היהדות לבין התרבות היוונית הרומית היד , נרחב ועמוק . כל הקהילות היהודיות בארץ ישראל ובתפוצות הושפעו מתרבות זו וכן כל תחום בחיי היהודים . הקשר העמוק , שהחל עם כיבושי אלכסנדר מוקדון במזרח , קיבל תנופה בימי שלטון החשמונאים ובימי הורדוס . אפילו עם חורבן ירושלים והמקדש , ולאחר שלוש מפלות מצבאות רומי במהלך 65 שנה ( בין השנים 70 ל 135 לסה"נ , ( הוסיף תהליך זה של מפגש התרבויות להתפתח - ממש עד לסופה של העת העתיקה . מכיוון שהתופעה של השפעה תרבותית היתה כה רווחת , העדויות עליה רבות . מספד רב של מקורות - ספרותיים , אפיגרפיים וארכיאולוגיים - מעידים על השפעה זו באופן זה או אחר , ובמידה רבה או מועטה . נושא השפעת היוונות על החברה היהודית היה תמיד קרוב ללבי . בהשראת תורתם ( זו הכתובה וזו שבעל פה ) של מורי ש' ליברמן , ש' בארון , א ' ביקרמן , מ ' םמית , ובמיוחד ג ' כהן , התעניינתי בנושא זה במהלך כל חיי האקדמיים , תוך שאני מלמדו ודן בו לעתים קרובות בכתיבתי . סדרת ההרצאות על שם שמואל ואלתאה םטרום באוניברסיטת וושינגטון

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר