פרק ראשון Jeruscholajim

עמוד:12

אבותינו . משונה אילו רגשות מעוררת הארץ הצחיחה הזאת בלב רוב האנשים : בלב כוהן הדת הגרמני הזקן מדרום אפריקה , בלב המוז'יק הרוסי מן המחלקה השלישית המצחינה , בלב הערבים הנוסעים עמנו מקושטא , בנו הציונים , בלב היהודייה המסכנה מרומניה , הרוצה להגיע אל בתה החולה a Jerusch 01 ajim כך Jeruschoiajim , במקור הגרמני - לא - Jerusalem וזאת מעטו של מי שהיו לו ספקות אם ניתן להחיות את הלשון העברית במדינת היהודים , שכן "מי מאתנו יודע לקנות כרטיס רכבת בלשון זו . " עם זאת , להרצל ברורה משמעותה האוניברסלית של ירושלים , הקשורה בזיקות היסטוריות עמוקות לא רק ליהודים אלא גם לאומות העולם ולערבים . אמביוולנטיות זו תלווה את הרצל בכל ימי ביקורו בארץ ובירושלים , ביקור כה טעון ומתוח . אך כיצד הגיעו הרצל ומשלחתו ליציאה לארץ ישראל כדי לפגוש בה את הקיסר הגרמני ? הרי דבר בפעילותה של ההסתדרות הציונית עד כה לא הצביע על פריצת דרך כלשהי אל פסגות הפוליטיקה והדיפלומטיה . אכן , ההזדמנות לבקר בארץ ולפגוש את הקיסר בירושלים הפתיעה את הרצל ; למרות שבסופו של דבר הבין שזו הזדמנות מיוחדת במינה , הוא התייחס אליה תחילה בספקנות . הוא אף חשש כי השלטונות התורכיים , העשויים להיות מודעים למשמעות המדינית של פגישתו עם הקיסר , עלולים למנוע את עלייתו לחוף ביפו . במשך כל הביקור אף חרד מגירוש אפשרי או ממאסר , ואפילו ( ללא ספק , תוך הפרזה עיתונאית ועודף דרמטיזציה ! מסכנת התנקשות בחייו . היוזמה לביקורו של הרצל בארץ ולפגישתו עם הקיסר בירושלים יצאה מן השגריר הגרמני בווינה , הרוזן פיליפ פון אוילנבורג . באמצעות קשרים שפיתח הרצל עם השגריר , הוא ניסה זמן רב לשכנעו כי ייזום פגישה בינו לבין הקיסר . לאור הקשרים המתהדקים בין גרמניה לתורכיה , בייחוד בעקבות התכניות להארכת קו רכבת המזרח מקושטא אל בגדד - חלק מן התחרות האימפריאלית הגרמנית כנגד בריטניה השולטת בתעלת סואץ - הבין הרצל את חשיבותה של תמיכה מדינית גרמנית , בייחוד לאחר שמגעיו הישירים עם ארמון הסולטן העלו חרס . כשנודע להרצל כי הקיסר עומד לבקר בקושטא בדרכו לירושלים - רשמית כרי לחנוך את כנסיית הגואל הלותרנית בעיר העתיקה - הוא הכפיל את מאמציו . השגריר פון אוילנבורג אף הצליח להפגיש בין הרצל לשר החוץ הגרמני , ברנהרד פון בילוב , בעת ביקורו של האחרון בווינה , והלה שמע ממנו על התכניות הציוניות ועל בקשתו להתקבל אצל הקיסר . נדמה היה להרצל כי פון בילוב האזין לדבריו

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר