דברי מבוא

מתוך:  > הרצל > דברי מבוא

עמוד:9

דברי מבוא אין מחסור בביוגרפיות על הרצל , בעברית כבלועזית , אך המכשול הניצב על דרכו של כל מי שמבקש להוסיף כרך נוסף על הכרכים הרבים שנכתבו על הרצל הוא "הרצל : " האיקונין , האנדרטה , הדמות הנבואית כמעט , שנדמה כי נחצבה מאותו שיש שמיכאל אנג'לו חצב ממנו את פסל משה . הנה הוא ניצב על מרפסת מלון "שלושת המלכים " בבאזל ומבטו פונה אל נהר הריינוס שלמרגלותיו - אך בבול קרן הקיימת , המוכר לישראלים כה רבים , מתנוסס מול מבטו החודר והמהורהר דווקא מגדל דוד שבירושלים . כיצד ניתן להפוך דמות אגדתית , מיתולוגית כמעט , כזו של הרצל - למציאות של בשר ודם ? כיצד ניתן לעשות זאת מבלי ליפול בפח שהיסטוריונים רבים נופלים בו - לכתוב את סיפור חייו מן הסוף אל ההתחלה , דהיינו מתוך ידיעה של סוף הסיפור המעיד על תחילתו ? כיצד ניתן לשחרר את האיש מן המיתוס ולהשיב לו את ממדיו האנושיים ? הרצל היה אדם צעיר , רק בן , 35 בכניסתו לפעילות ציבורית : ללא מנגנון , ללא כוח פוליטי , מבלי שאיש בחר בו , והוא היה עלול להיכשל בקלות רבה ואיש לא היה זוכר את שמו . אך הוא הצליח , תוך פחות מתשע שנים , להפוך את הפוליטיקה היהודית מיסודה , לצקת תוכן ארגוני ומוסדי ברעיון של שיבת ציון ולהופכו לגורם נוכח - אם כי עדיין חלש - על במת הפוליטיקה הבינלאומית . ספר זה ינסה להתחקות בעיקר על דרכו הרעיונית וההגותית של הרצל , על לבטיו , על חיפושי הדרך שלו , על הישגיו , על טעויותיו ותהיותיו , על דרך החתחתים שבמהלכה עוצבה דמותו כמנהיגה של תנועה , על כל מה שהביא לכך שבסוף חייו הפכה הציונות למושג רווח לא רק בפיהם של יהודים רבים , תומכים ומתנגדים , אלא גם נחרתה בתודעת מדינאיה של אירופה . הכוונה אינה לביוגרפיה או לספר בתולדות הדיפלומטיה הציונית , אלא לניסיון להבין כיצד בנה הרצל את עצמו תוך כדי ניסוח מטרות הציונות ותוך כדי בניית התנועה הציונית ומוסדותיה , וכיצד עבר תהליכים מורכבים של שינוי עצמי . בניית התנועה הציונית היא במידה רבה "רומן

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר