מבוא

עמוד:13

מבוא השם "דרת" מופיע בכתובים מאז היווסדה של הדת הדרוזית בתחילת המאה ה 11 ( בשנת . ( 1017 הראשון שכינה את הדרוזים בשם זה היה ההיסטוריון הערבי נוצרי אל אנטאכי , במאה הראשונה להיווצרות הדת . מקור הכינוי הוא שמו של אחד ממייסדי הדת , נשתקין דרזי , שפעל יחד עם מנסח התורה הדרוזית ומפיצה העיקרי , חמזה בן עלי . שניהם פעלו בחצר מייסד הדת , אל חאכם באמר אללה , ( 1021-996 ) החליף הפאטמי השישי במצרים . הכינוי דבק בדרוזים למורת רוחם , שכן דרזי סרח והוצא מכלל עדת המאמינים . מלכתחילה העדיפו הדרוזים להיקרא "מווחדון , " כלומר " , המייחדים את האל" או "המאמינים באל אחד . " אולם שם זה לא היה מיוחד להם בלבד , כי גם כיתות אחרות באסלאם השתמשו בו . אף על פי ש"מווחדון" היה כינוי אהוד על הדרוזים מאז ומתמיד , הוא לא נקלט בקרב שכניהם . שם נוסף , חדש יחסית , שמכנים בו את הדרוזים , הוא "בני מערוף , " כלומר "בני החסד" או " העושים חסד עם הזולת . " הדרוזים מחבבים שם זה במיוחד , משום שהוא מצביע על התכונות הטובות המאפיינות אותם , כגון הכנסת אורחים , סובלנות דתית , נאמנות , מתן סיוע ומקלט לנרדפים מבני העדות השונות . מקורות מערביים העניקו לשם "דרוזים" פרשנויות שונות . למשל , נוסעים צרפתים ייחסו את מקור השם לרוזן הצרפתי הצלבני רה דרו , ( de Dreux ) וראו בדרוזים צאצאי הצלבנים שנשארו באזור לאחר התמוטטות הממלכה הצלבנית . נוסעים אחרים , אנגלים בעיקר , ייחסו להם מוצא אנגלי . אחרים סברו שמוצאם מפרס , או שהם תערובת של ערבים , כורדים , ברברים , שומרונים , דוהים וישראלים קדמונים . מעניין לציין שאת הדרוזים עצמם לא הטרידה בעבר שאלת מוצאם . אולם עם התגברות התנועה הלאומית הערבית קמו עסקנים בתנועה זו והצהירו שהדרוזים הם ערבים ומוצאם ערבי טהור . לעומתם , רבים מן הדרוזים במדינת ישראל , ובעיקר עסקני העדה , סבורים שהדרוזים אינם ערבים . מדינת ישראל הכירה בהם כלאום נפרד ובתעודות הזהות הם רשומים כבני הלאום הדרוזי . נראה ששאלת מוצאם וזהותם הלאומית של הדרוזים תישאר שנויה במחלוקת . כל עוד הדרוזים הם מיעוט במזרח התיכון , כל המצדדים בערביותם או בייחודם הלאומי עושים זאת בדרך כלל מטעמים פוליטיים או מטעמי נוחיות ורצון לשמור על קיומם וייחודם . * הנתונים במבוא מבוססים על ספרו של סלמאן פלאח , תולדות הדרוזים בישראל , ירושלים . 1974

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר