שלמה אבינרי הציונות והמסורת הדתית היהודית: הדיאלקטיקה של גאולה וחילון

עמוד:12

על המלמדים ועל התלמידים על הבנים ועל הבנות וילמדו לדבר צחות . יגעת ומצאת — תאמין . בצורה דומה מעניק אלקלעי משמעות חדשה ומודרנית לתפיסה המסורתית בדבר משיח בן יוסף , שיקדים למשיח בן דוד של אחרית הימים הסופית : לגבי דידו אין לפרש את המשיח הארצי , הראשון , כאילו מדובר באישיות אינדיווידואלית , אלא באסיפה מכוננת , שתניח את היסודות למבנה המוסדי של הארגון החברתי אשר יוכל לבצע את המלאכה הארצית הפוליטית של הגאולה : הכלל העולה מדברינו שאין הדבר תלוי אלא בשרינו האדירים אשר חננם אלהים דעה בינה והשכל ולהם המצוה הזאת לרחם על פליטתנו , כי רב שבענו בוז והם בחכמתם יקבצו פזורינו מארבע כנפות הארץ להיות בעצה אחת , והם ימנו את הזקנים , והם ישובו ובקשו את ה' אלהיהם ואת דוד מלכם וכל אשר יעשו ה' יצליח בידם ... תקנו השיבה שופטינו אחר קבוץ גלויות . והמינוי הזה הוא ראשית הגאולה ... מוכח שזהו התקון הראשון . והם יקימו דגל התורה . והם יחזירו העטרה לישנה . כשנזכה למינוי ע"א זקנים וה' עליהם יראה הרי ע"ב גמט' חס"ד . וזהו בנין ירושלים והוכן בחסד כסא . ועושה חס"ד למשיחו שעל ידם ימנה הראש ושמו להם ראש אחד ועלו מן . pKn והאספה המאשרת הזאת הוא המשיח בן יוסף אשר אנחנו מקוים ר"ל אספה גדולה ... למרות שהדברים מבוטאים עדיין במסגרתה של הלשון הנורמטיווית של הדתיות המסורתית , הרי ברור כי הרעיון של חינוך כללי לבנים ולבנות , כמו גם רעיון האסיפה המייצגת , הם רעיונות חדשניים ומהפכניים ולא יכלו להופיע בעולם שלפני . 1789 דברים דומים ניתן למצוא ב'דרישת ציון' ( 1862 ) של קלישר . כשהוא פונה לאחיו היהודים ותובע מהם להיות מוכנים להקריב קורבנות למען מולדתם ולזוכרה במעש ולא רק בתפילותיהם , עומדים לנגד עיניו ניסיונות התנועות הפוליטיות הלאומיות של אומות העולם שבדורו : למה אנשי איטליה ושאר מדינות ימסרו נפשם עבור pK אבותיהם , ואנחנו נעמוד מרחוק , כגבר אין איל ולב אין ? וכי נופלים אנחנו מכל העמים , אשר דמם ורכושם כאפס נחשב למו נגד אהבת ארצם ועמם ? שימו נא לב 1 ראה : אברהם הרצברג ( עורך , ( הרעיון הציוני , ירושלים תש"ל , עמ' 2 . 74 שם , עמ' . 75-74

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר