שלמה אבינרי הציונות והמסורת הדתית היהודית: הדיאלקטיקה של גאולה וחילון

עמוד:10

, Christiana נפתח החיפוש אחר אתניות , היסטוריות , לשון ותרבות לאומית . התיזה שאבקש להציג בהקשרה של הציונות והדת היא , כי קיים יחם מורכב הרבה יותר , ודיאלקטי הרבה יותר , בין דת ולאומיות . יש להעמיד במבחן את תיזת החילון , ולהערכתי מבחן זה ימצא אותה לוקה בחסר . ידוע לנו כי ההיסטוריונים ממציאים את העבר ומתארים את העתיד . דבר דומה ניתן לומר ביחס לתנועות פוליטיות ובייחוד לתנועות מהפכניות — והלאומיות בכלל זה . אבל בניגוד למה שמושמע לעיתים כאילו תנועות לאומיות הן מהפכניות וחדשניות מכל וכל , הרי מסתבר כי תנועות אלה הן לעולם ניסיון לפרוש מחדש של העבר ולגילויו מחדש . וכיוון שיסוד אחד של עבר זה קשור בדת , הרי כל תנועה לאומית חייבת לדון באורח חדשני וטרנספורמטיווי במימד הדתי של עברה . לא רק שקהילות לאומיות אינן בגדר ישויות מדומות , אלא שהן אף מתייחסות לעבר קונקרטי תוך כדי מיחזורו , פרושו מחדש ושימות . כך , למשל , הלאומיות האירית , ככל שתחילתה באישים שמוצאם מן השכבות של ההגמוניה הפרוטסטנטית , הפכה שזורה במרכיב הקתולי של ההיסטוריה האירית באורח שאינו ניתן לניתוק ; הלאומיות הפולנית , שאומנם הושפעה מן המהפכה הצרפתית , לא יכלה מעולם לשחרר את ההיסטוריה הפולנית מהקשרה הקתולי ; הלאומיות ההונגרית והגרמנית , עם כל הפלורליזם הדתי שבשתיהן , נזקקות בדרך זו או אחרת למרכיבים הפרוטסטנטיים שבהיסטוריה של כל אחת מתנועותיהן ; ואפילו הלאומיות הצ'כית , על אף כל אופיה החילוני , ראתה בסופו של דבר במתקן דתי , יאן הוס , את הפטריוט הצ'כי הראשון . לית מן דפליג עד כמה הלאומיות הרוסית והערבית שזורות — כל אחת בתחומה — בנצרות האורתודוקסית ובאסלאם , על אף שבמקרה הערבי מוצאם של רבים מנביאיה של הלאומיות הערבית קשור בפרובלמטיקה הספציפית של קבוצה ערבית נוצרית מסוימת ( היוונים אורתודוקסים . ( והלאומיות היוונית — כמעט הפרדיגמה של הלאומיות המודרנית — ניזונה מחלום שחרורה של קונסטנטינופול מעול המוסלמים בצורה שכמה מתומכיה המערביים , כלורד ביירון , לא השיגו מעולם : הללו התבשמו מן האיליאדה , בשעה שהיוונים הלוחמים על חרותם ניזונו מחזון טיהורה של כנסיית סופיה הקדושה מן השיקוצים המוסלמיים שבה . יחד עם זאת , אין ספק כי החיפוש אחר מימד לאומי לאינטגרציה פוליטית מעיד מצד עצמו על היחלשותן של הזיקות הדתיות המסורתיות . אבל האם יש לראות את החילון בביטולם המוחלט של הזיקה הדתית ושל סמליה , או שמא אין הוא אלא ניסיון להיעזר בסמלים אלה ולרכוש אותם למען הרעיון הלאומי ? אחד הפרדוקסים הוא , שהתרבות הפוליטית היחידה המבוססת על

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר