אסתר אשל וחנן אשל תאריך התגבשותו של החומש השומרוני לאור המגילות המקראיות מקומראן

עמוד:148

תמונה דומה עולה גם מהנוסח ההרמוניסטי לדברים יא , המתועד בארבעה עדי הנוסח . כל שלוש המגילות שנמצאו בקומראן , שבהן מתועדת העריכה ההרמוניסטית של פרק זה , משקפות עריכה הרמוניסטית מקפת יותר מזו המתועדת בנוסח השומרוני . נדגים זאת בנוסח לדברים יא ח . נוסח המסורה והנוסח השומרוני גורסים בפסוק זה 1 'ושמרתם את כל המצוה אשר אנכי מצוך ( הנוסח השומרוני : מצוה אתכם ) היום למען תחזקו ובאתם וירשתם את pun אשר אתם עברים ( הנוסח השומרוני : באים ) שם לרשתה . ' ואילו n 1 4 QDeut , 4 QDeutJ 8 Qmez יש שלוש תוספות הרמוניסטיות בפסוק זה , המשלימות פרטים על סמך המקבילות של פסוק זה . שלוש תוספות אלו מתועדות n . 4 QDeut הראשונה נשתמרה a , 4 QDeuti ושתי האחרות שוחזרו בה , ואילו a 8 QMez מתועדות רק שתי התוספות הראשונות . התוספות הן : א . המצוה החוקים והמשפטים — שנוספה על סמך דברים ז יא . ב . למען תחזקו ורבתם — שנוספה על סמך דברים ח א . ג . אשר אתם עוברים את הירדן שמה לרישתה — שנוספה על סמך דברים ל יח , לא יג . כיוון שתוספות הרמוניסטיות אלו אינן מתועדות בנוסח השומרוני , דומה שהנוסח ההרמוניסטי המתועד ב 0 ^ ס 8 QMez ^ 4 QDeut kl , 40 מקיף יותר מהנוסח השומרוני . בנוסח השומרוני לשמות כ , לאחר פסוק כא , נוסף קטע שתחילתו לקוחה מדברים ה כב-כו , וסופו מדברים יח יח-יט . קטע זה מתועד גם ב ^ 60 £ \ 0 ( 1 ק . 4 Q 158 " 1 , 4 QTest , 40 הוא מורכב מארבע תוספות הרמוניסטיות המשלימות פרטים בכתוב 'עני' על סמך כתוב 'עשיר . ' התוספת הראשונה מתעדת את הנימוק לבקשת העם שמשה יתווך בינם לבין האלוהים , נימוק אשר נרמז בנוסח המסורה לשמות אך לא נזכר בו במפורש , ומופיע בנוסח המסורה לדברים ה כה : 'למה נמות כי תאכלנו האש הגדלה הזאת . ' התוספת השנייה — תגובת ה' לבקשת העם שלא לשמוע את דבריו ישירות . תוספת זו לקוחה 87 אשל , שם , עמ' 18-117 נ .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר