אסתר אשל וחנן אשל תאריך התגבשותו של החומש השומרוני לאור המגילות המקראיות מקומראן

עמוד:135

תאריכו של הכתב השומרוני באשר לטענתו של פורביס שהכתב השומרוני התפתח מהכתב העברי של התקופה החשמונאית יש לציין , שכאשר כתב פורביס את ספרו , הכתובת השומרונית הקדומה ביותר שהייתה ידועה היא הכתובת הקדומה מאמאוס , שפורביס ייחס למאה הראשונה לספירה , בשל דמיונה הפלאוגרפי למטבעות המרד הגדול . מאז פרסום ספרו של פורביס פורסמו כתובות יהודיות ושומרוניות הכתובות בכתב העברי , והמאירות באור חדש את השאלה מאיזה שלב של הכתב העברי התפתח הכתב השומרוני . מספר כתובות בכתב עברי שנתגלו בהר גריזים , אשר פורסמו לאחרונה , קודמות במאה שנה ויותר לכתובת מאמאוס . לאור נתונים אלו יש לבחון מחדש את השאלה , מאיזה כתב התפתח הכתב השומרוני . נפתח את הדיון בכתובות שהיו ידועות לפורביס : ארבע כתובות שומרוניות שנמצאו באמאוס . הכתובת הראשונה , שנתגלתה בשנת , 1881 חקוקה על כותרת יוונית , והיא כתובת דו לשונית ביוונית ובעברית . ביוונית כתוב עליה eii 0 eox * ובעברית 'ברוך שמו לעולם . ' שלוש הכתובות האחרות שנמצאו באתר הן ארוכות יותר ומכילות ציטוטים מספר שמות . את הכתובת הראשונה נטו לייחס , משיקולים פלאוגרפיים , למאה הראשונה לספירה . אך כפי שציין פומר , תיארוך כתובות שומרוניות על סמך שיקולים פלאוגרפיים בלבד הוא קשה ולרוב בלתי אפשרי , שכן קושי האבן , יכולתו האמנותית של הסתת ומסורות אפיגרפיות מקומיות , הביאו להבדלים אפיגרפיים ניכרים . לפיכך קבע פומר שיש לסמוך בעיקר על נתונים היסטוריים ולא על נתונים פלאוגרפיים לשם תיארוך הכתובות השומרוניות . מכיוון שהכתובת הראשונה מאמאוס נחקקה על גבי כותרת יוונית שנתגלתה סמוך לכנסייה , היו חוקרים שטענו שכתובת זו הייתה חלק מבית כנסת שומרוני . חוקרים אלו סברו , שאף שלוש הכתובות האחרות שנתגלו באמאוס מקורן באותו בית כנסת שומרוני . המידע ההיסטורי והארכאולוגי שבידינו מלמדנו , שעד תקופת מרד בר כוכבא היה אמאוס יישוב יהודי . ההשוואה בין האותיות המופיעות בכתובת הראשונה מאמאוס לאותיות המופיעות בכתובות האחרות שנמצאו שם מעידה על הבדלים פלאוגרפיים 40 י' מגן , 'הר גריזים — עיר מקדש , ' קדמוניות , כג ( תשנ"א , ( עמ' 41 . 82-78 ראו 42 J . A . Montgomery , The Samaritans : The Earliest Jewish Sect , Philadelphia 1907 , pi . 4—6 ראו , r . Pummer , inscriptions קראון ( לעיל , הערה , ( 3 עמ' 43 . 193—192 פורביס ( לעיל , הערה , ( 37 עמ' 44 . 23 פומר ( לעיל , הערה , ( 42 עמ' . 191 45 על הכתובות מאמאוס ועל קשרן האפשרי לבית כנסת שומרוני שהיה במקום , ראו : מונטגומרי ( לעיל , הערה , ( 41 עמ' ; 287-275 ז' ספראי , 'בתי הכנסת של השומרונים בתקופה הרומית ביזנטית , ' קתדרה , 4 ( תשל"ז , ( עמ' ; 101-100 פומר ( לעיל , הערה , ( 42 עמ' ; 192 ולעומתם Did Ancient R . Hachlili ( ed . ) . Ancient Synagogues in Israel J . Naveh . , ( BAR International Series , 499 ) , Oxford 1989 , pp . 61-63 Samaritan Inscriptions Belong to Synagogues' ? 46 ראו : ; L . H . Vincent & F . M . Abel , Emmiius , sa basilique el son histoire , Paris 1932 מ גיחון , 'ההבט הצבאי של מרד בר כוכבא על פי חקר מערכות המסתור , ' קתדרה , 26 ( תשמ"ג , ( עמ' . 42-30

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר