פרנק מור קרוס שומרון וירושלים בימי שיבת ציון

עמוד:69

' הפילוג השומרוני' ונסיבותיו — מוצא התורה השומרונית החוקרים שעסקו בשאלה השנויה במחלוקת , מתי התרחש 'הפילוג השומרוני , ' נחלקו ביניהם בדבר הגדרת המונח 'פילוג' ' ) סכיזמה . ( ' אם נפרש את המונח במשמעות הופעתה של כת שומרונית נבדלת לחלוטין , הרי לא ניתן להקדים את זמן הפילוג לזמן שבו פסקה ההשפעה היהודית הישירה והעמוקה על התפתחות התורה , ההשקפה והמנהג השומרוניים . הודות לגילוין של מגילות מדבר יהודה ניתן לקבוע את מקומו של החומש השומרוני בתולדות נוסח התורה העברית . מתברר כי התורה השומרונית אינה אלא נוסחה מאוחרת של מסורת ps > nz 7 rrVx קדומה , שהחלה לפתח קווים ברורים כבר בימיו של מחבר ספר דברי הימים הקדום , ( Chri ) ושניתן לזהותה בחיבורים יהודיים ובכתבי יד מקומראן החל מן השנים 250-275 לפנה"ס ( 4 QExod-Lev ) ועד המאה הראשונה לספירה , שאז הועדפה על פניה מסורת טקסטואלית קדומה ושונה באופייה , ששימשה יסוד לנוסח המסורה . התנתקות נוסח התורה השומרונית התרחשה בשלב מאוחר מאוד בהתפתחות הנוסח pxn 1 ttr ? > Vx ( הפרוטו שומרוני . ( עותקים קדומים של משפחה טקסטואלית זו חסרים את רוב התוספות הארוכות שבקטעים המקבילים , ומגלים קרבה יתרה לטקסט שעליו התבסס תרגום השבעים , נוסח אשר התנתק מתהליך ההתפתחות של הנוסח pKn ' 1 u ; ? 'VN והחל מתפתח באופן עצמאי זמן רב קודם שהטקסט השומרוני התנתק ממנו . טיפוס הטקסט השומרוני הוא אפוא דגם מאוחר ומלא של מסורת pK w rr ^ משותפת , אשר נהגה בימי החשמונאים גם בירושלים וגם בשומרון . יש שהמסורת הטקסטואלית nzr-pxn rv'VN באה בלבוש מיוחד . בקומראן היא נכתבה לעתים קרובות בכתב העברי הקדום . כתב זה מוכר עתה היטב מחותמות ומטביעות חותם מהמחצית השנייה של המאה הרביעית מיהודה ומשומרון , וכן ממטבעות שומרוניים ויהודיים משלהי המאה הרביעית . ' כתובות בכתב עברי קדום השייכות למאות השלישית והשנייה לפנה"ס נתגלו בחפירות על הר גריזים , והן ידועות גם בטביעות חותם רשמיות על כדים מיהודה , שבהן באה המילה 'יהד' בצירוף סימן , ומירושלים , ובחותמות שחתומה 102 ראו קרוס ( שם , , ( 1995 עמ' Exodus in the Samaritan Recension ; 142-141 , 128-126 ; Pentateuch ' , Ph . D . Thesis ( unpublished ) . Harvard University , 1965 from Qumran ' , JBL , 74 ( 1955 ) , pp . 182-187 ; B . K . Waltke , 'Prolegomena to the Samaritan P . W . Skehan , וכן תמצית הדברים הללו , . Old Testament , Waco , Texas I 970 , pp . 21 2-239 Samaritan Pentateuch and the Textof the Old Testament' , J . B . Payne ( ed . ) , New Perspectives on the The ובייחוד המונוגרפיה של J . D . Purvis . The Samaritan . Pentateuch and the Originof the Samaritan Sect ( HSM , 2 ) Cambridge , MA 1968 לאחרונה זכו לפרסום ראשון כתבי יד אחדים מקומראן הקשורים למסורת שהשתמרה בתורה השומרונית , 103 Judaean Desert , IX , Oxford 1992 , pp . 51-130 Skehan . E . Ulrich & J . E . Sanderson , Qumran 4 Qpalaeo Exod ™ Cave 4 . 1 V : Discoveries in the w . ראו קרוס , 1979 ( לעיל , הערה . ( 93 104 ראו : ; Y . Meshorer , Ancient Jewish Coinage . 1-11 , New York 1982 משורר וקדר ( לעיל , הערה 105 Warminster 1982 , pp . 196-214 Stern . Material Cultureof the Landof the Bible in the Persian Period 538-332 B . C ., Jerusalem & E . ;( 3 ראו מגן , תש"ן ( לעיל , הערה , ( 93 עמ' . 79-78

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר