פרנק מור קרוס שומרון וירושלים בימי שיבת ציון

עמוד:68

חפירות על הר גריזים , דוחה את התיארוך המוקדם של הפלטפורמה , וטוען כי החרסים מהמאות השלישית-השנייה לפנה"ס שנמצאו בחפירות של בול שייכים למילוי העפר שהובא לשם מהעיר ההלניסטית שעמדה לא הרחק משם על הפסגה הגבוהה של ההר . בחפירות שערך מגן על פסגת הר גריזים נחשפה עיר הלניסטית גדולה ומבוצרת . שפע הממצאים שנתגלו , ובהם גם מספר רב של מטבעות , מצביעים על כך שתקופת הפריחה העיקרית של עיר הלניסטית זו הייתה בימי אנטיוכוס השלישי 187-223 ) לפנה"ס , ( כמאה שנים בקירוב לאחר ייסוד העיר שכם שלמרגלות ההר . בדוחות שנתפרסמו מחפירות י' מגן על הר גריזים נמסר על חשיפת שרידי מקדש , השייך לשלהי המאה הרביעית לפנה"ס , הנמצא מתחת לחורבות כנסיית מרים תאוטוקוס . ליתר פרטים עלינו לחכות עד לפרסום דוחות החפירה . מכל מקום אינני נוטה לפקפק , לא בעדותו של יוסף בךמתתיהו בדבר תקופת הזמן הכללית שבה נוסד המקדש השומרוני — בראשית התקופה ההלניסטית — ולא בעדותו בדבר חורבנו . בן מתתיהו מוסר כי שכם , גריזים ( מן הסתם העיר שעל ההר ) והמקדש השומרוני נהרסו בידי יוחנן הורקנוס . החפירות שנערכו בשכם ובעיר על פסגת הר גריזים העלו עדויות רבות על שהם נחרבו בימיו של יוחנן . אין כל ספק שבניית המקדש על הר גריזים , כמתחרה למקדש בירושלים , החריפה את המתחים ששררו בלאו הכי בין שומרונים ליהודים , המוכרים לנו עוד מתקופות קודמות . עם זאת , אין הכרח לראות בכינון המקדש השומרוני החדש את המאורע הסופי , ואפילו לא את המאורע המכריע , שהביא לידי פרידה מוחלטת . מעניין לציין כי בתקופה ההלניסטית קמו לפחות שלושה מקומות פולחן מתחרים למקדש שבירושלים : במאה השנייה לפנה"ס בנה הטוען לכהונה הגדולה של בית צדוק , חוניו הרביעי , מקדש בלאונטופוליס שבמצרים . בתחילת המאה השנייה לפנה"ס בנה הורקנוס לבית טוביה מקדש בעיראק אל אמיר בעבר הירדן . ולבסוף , אם יוסף בן מתתיהו צדק , הרי גם האיסיים קיימו פולחן קרבנות בקומראן לחוף ים המלח . 96 ראו מגן ( לעיל , הערה , ( 93 עמ' 97 . 94-92 ראו דיונו השקול של מור בתולדות תקופה זו ( לעיל , הערה , ( 92 עמ' 98 . 9-6 ראו יוסף בךמתתיהו , קדמוניות יג , ; 256-254 מלחמת היהודים א , 99 . 63 ראו : M . Delcor , 'La temple d'Onias en £ gypte \ RB , 75 ( 1968 ) , pp . 188-205 ודיונו של קמפבל ( לעיל , הערה , ( 93 בייחוד עמ' , 165-164 והספרות המובאת שם . 100 ראו : ; J . B . Brett , The Qasr el- 'Abd : A Proposed Reconstruction ' , BASOR ( 1963 ) , pp . 39-45 וקמפבל , שם , עמ' . 164-162 אולם מסקנותיו של ברט הועמדו בסימן שאלה בידי Recherches au Qasr el 'Abd a 'Iraq al-Anir' , ADAJ , 23 ( 1979 ) , pp . 139-149 ; idem , 'Chronique E . Will , RB , 86 ( 1979 ) , pp . 117-119 , archeologique 101 ראו : . 100-102 idem , The Ancient Libraryof Qumran and Modern Biblical Studies , rev . ed ., New York 1961 , pp . F . M . Cross , The Ancient Libraryof Qumran , Sheffield & Minneapolis 1995 , pp . 84-86 ; שם נדונים דברי יוסף בךמתתיהו יחד עם הראיות מחפירות קומראן ; אולם בקומראן לא היה מקדש . מאמרו של סטקול ( Leontopolis ' , RQ , 6 [ 1967 ] , pp . 55-69 S . H . Steckoll , 'The Qumran Sect in Relation to the Temple of ) איננו מועיל ורק מוסיף בלבול , כפי שראה רולנד דה וו ב'אחרית דבר' שלו למאמר של מ' דלקור ( לעיל , הערה , ( 99 עמ' . 205-204

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר