פרנק מור קרוס שומרון וירושלים בימי שיבת ציון

עמוד:65

יוסף בךמתתיהו מספר ב'קדמוניות' על פרשה הקשורה בנישואי התערובת של משפחת הכהונה הגדולה ביהודה עם המשפחה השלטת בשומרון : סנבלט השלישי השיא את בתו ניקאסו לאחיו של הכוהן הגדול ידוע ( יוידע השלישי , ( צעיר בשם מנשה . לדברי בךמתתיהו , 'זקני ירושלים' התערבו בנעשה , ודרשו ממנשה שייפרד מאשתו או שלא יקרב אל המזבח . מנשה בחר לדבוק בכלתו וגלה לשומרון . אם נאמין לדברי בן מתתיהו , זאת הייתה העילה לבניית המקדש השומרוני על הר גריזים . סנבלט , אם ננסח זאת כך , מצא תעסוקה לחתנו הצדוקי המובטל , ובנה לו מקדש , ובו בזמן סיפק לעובדי ה' שבשומרון מרכז פולחני לאומי , שיתחרה במקדש שבירושלים . בן מתתיהו גם הביא מסורת הגורסת כי אלכסנדר הגדול בעצמו ובכבודו הסכים לבניית המקדש על הר גריזים , זמן קצר לאחר שהגיע לארץ ישראל בשנת 332 לפנה"ס . שני סיפורים אלה היו נושא למחלוקת גדולה במחקר . הדמיון בין סיפור בן מתתיהו לסיפור נחמיה על גירוש בן של יוידע מירושלים — אף זה בשל עוון נישואים עם משפחת סנבלט — גלוי לעין כול , ועל יסוד דמיון זה נטו בעבר החוקרים לשלול את מהימנות סיפורו של בן מתתיהו . התגובה של א' קאולי טיפוסית : 'הדעה שהיו שני סנבלטים , שניהם פחות של שומרון , ולשניהם בת שנישאה לאח של כוהן גדול בירושלים , היא פתרון בלתי מתקבל על הדעת מכדי שנאמץ אותו . ' עתה איבדה כמובן הערתו של קאולי מעוצמתה . היו לא רק שני סנבלטים ששימשו כפחות של שומרון , אלא שלושה , ולא יהיה זה מפתיע אם נניח שלשלושתם היו בנות בגיל נישואים ; אך שמותיהם וקרבתם המשפחתית של הכוהנים הנזכרים שונים . היו חוקרים אחדים שנתנו אמון בקביעה שהמקדש השומרוני נבנה בימי אלכסנדר . צ' טורי הציע שחזור יוצא מן הכלל , ובו העתיק את זמנו של נחמיה למאה הרביעית וטען , שסנבלט הנזכר בפפירוסים של יב היה סבו של סנבלט החורוני , אויבו בנפש של נחמיה , ואביהן של שתי בנות בגיל הנישואים . היו אפילו חוקרים שהעתיקו את זמן בניית המקדש אחורה , למאה החמישית לפנה"ס , כדי למזג את שני הסיפורים על נישואי התערובת , חרף שתיקתם של עזרא נחמיה בשאלת הפולחן השומרוני הנפרד . אולם לנו אץ אלא לתת אמון בשני הסיפורים , המתארים שני מקרים של נישואים בין אצולת שומרון למשפחה התאוקרטית של ירושלים . יש די והותר עדויות לנישואי תערובת A rchaeology : Essay in Honourof Margaret Thompson , Wettern I 979 , pp . I 83- I 96 and pis . 21 22 מטבע . 17 י' משורר קרא נכונה את הכתובת 'יוחנן הכוהן' ( על פי מכתב ששלח לי ב 22 באפריל : ( 1980 מאחר שהמטבעות בכתב העברי קודמים למרד של שנת 350 לפנה"ס בקירוב , וקרוב לוודאי שהם ק ודמים גם לאלכסנדר הגדול , יוחנן זה הוא אל נכון קודמו של ידוע ( יוידע השלישי , ( בן זמנו של אלכסנדר . 87 קדמוניות יא , 88 . 325-321 , 312-302 קאולי ( לעיל , הערה , ( 23 עמ' 89 . 110 קאולי מחזק את הערתו , בקבעו , ששתיהן 'נישאו לאח של כוהן גדול . ' לפי המקרא הוא נכדו של הכוהן הגדול , ואילו לפי יוסף בן מתתיהו הוא אחיו . 90 ראו למשל דיונו c . Torrey , The Second Isaiah , New York 1928 , pp . 456-460 והספרות המובאת שם .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר