פרנק מור קרוס שומרון וירושלים בימי שיבת ציון

עמוד:51

לירושלים . ששבצר מכונה בעזרא א ח בתואר 'הנשיא ליהודה , ' המצביע הן על ייחוסו לבית דוד והן על מעמדו כמנהיג הקהילה היהודית . בתעודה ארמית מאוחרת יותר , המובאת בעזרא ה יד . הוא מתואר כפחה שמונה בידי כורש . התואר 'פחה' או 'פחת יהודה' ניתן בכתובים גם לזרובבל אחיינו , אם טענתנו לעיל נכונה , ובכל מקרה — ליורשו . היו היסטוריונים שנטו לפקפק במהימנות הכתובים במקרא , שלפיהם הייתה יהודה ' ) יהוד ( ' בימי ששבצר וזרובבל מדינה עצמאית ובה מנהל יהודי מקומי . אלברכט בקשה להגנה על האב : 'או , שן , הגן על האב . ' יש לציין כי מבחינה תחבירית צורת שם האלוהות היא ווקטיב . ג'והן הינרגארד הפנה את תשומת לבי לכך , שהשם שנ אב אצר , Sin-ab-usur בכתיב , 30-AD-PAB ld מופיע באשורית ; ראו . Helsinki 1991 , p . 334 T . Kwasman & S . Parpola , State Archivesof Assyria , VI , בשנים האחרונות הועלתה סברה , שהשם המקורי הוא SaSS-ab-usur או שם דומה לו . השוו : , TAW , 83 ( 1971 ) . pp . 98-100 ; 'ששבצר und שנאצר Zu den Namen PR . Berger . 1-6 : Chronological Narrative and Dual Chronology in Israelite Historiography' , The Hebrew Bible and ssnwry ' , TAW . 95 ( 1983 ) . pp . 111-112 ; B . Halpem , "A Historiographic Commentary on Esra und J . Blenkinsopp , Ezra-Nehemiah : A Commentary . Philadelphia 1988 . p . 79 ; P . E . Dion . ' ssbsr . and its interpreters . Winona Lake , IN 1990 , pp . 91-92 אולם בדרך כלל לא יופיע רכיב השם Samas ( שמש ) בצורה אסימילטית , ( sassu < sam 5 u ) משום שבשם מסוג זה הוא משמש בתפקיד ווקטיב ( או צורה קפואה . ( בבבלית מאוחרת , האסימילציה של m או w לפני s מתרחשת כאשר הוא נמצא בהברה האחרונה של המילה . von Soden . GAG . § 3 if . ) למעשה , מתוך תעתיקים יווניים של שמות כאלה ידוע לנו , שאת הצורה הגו SawaS ^ ( ביוונית : , ( l < x < J > a <; ארמית " ) שוש . ( ' השוו החותם של שושראצר Seals of Exiles ' . iej . 15 ( 1965 ) , pp . 228 ff . . N . Avigad . עולה מכך שההשוואה עם השם 'ססנורי , ' כלומר 'שש , 0 ) אורי , ' שנתגלה בתל פחריה , utu zalag באשורית , איננה משכנעת . בדברי הימים א , ג יח אנו מוצאים , בין שמות בית דוד , את שמו של 'שנאצר , ' דודו של זרובבל . כבר אדוארד מיי !< ר הציע לזהות את 'ששבצר' עם 'שנאצר . ' שתי הצורות הללו עשויות להיות סירוס של השם שנאבאצר , לחלופין אנו יכולים לראות בה צורה מקוצרת של שם בן שלושה רכיבים ו שנאצר כקיצור של שנאבאצר . השוו הדוגמאות לקיצורי שמות בני שלושה רכיבים לשניים ( של אותו אדם ) המובאות אצל : J . J . Stamm . Die akkadischen Namengebung , Leipzig 1959 , § 13 b הנוהל המקובל במנהל הפרסי למנות פחות מבני שושלת המלוכה או משפחות האצולה המקומיות מוכר היטב . אין ספק שששבצר היה שייך לבית דוד , ושנאצר משתלב בדיוק במקום הנכון באילן היוחסין של בית דוד . סירוס שמות בבליים בטקסטים מקראיים אינו תופעה נדירה . השם אשורבניפל , ( Assur-ban-apli ) למשל מופיע כ'אסנפר' ( בעזרא ד י . ( ראוי לציין , כי כתיבת האות 'ש' בראשם שם האל סין , הרגיל בתעתיקים שמיים מערביים של אשורית , מופיע גם בשמות בבליים . השוו שנאבאצר , ( RES , 1791 . 2 ) שנסרצר , שנזרבן , ( Sin-zer-ibni ) ועוד . ראו R . Zadok , On theWest Semites in Babylonia during the Chaldean and Achaemenian Periods , Jerusalem 1977 , pp . 43 , 277 (§ 1 121 . 262 . n . 7 ) 21 קודם תקופת המלכים , התואר 'נשיא' מציין בעיקר ראשי שבטים ; הוא משמש ככינוי לשליט מבית דוד בייחוד בספר יחזקאל . למעשה יחזקאל משתמש במונח כשם נרדף ל'מלך , וביחזקאל מ-מח הוא הציון המועדף ( מבחינה תאולוגית ) לשליט העתידי מבית דוד . Theology of j . d . Levenson , ns . the Program of Restoration of Exekiel 40-48 ' . HSM , 10 ( 1976 ) , pp . 55-107 הביטוי 'הנשיא ליהודה' יש להבין לאור ההתפתחויות הללו שהתרחשו בקהילה בתקופת הגולה ולאחריה . 22 חגי א א , יד ; ב ב , כב ; עזרא ו ז ( פחת יהודיא 23 . ( תואר זה ניתן כמובן מאוחר יותר לנחמיה , ובפפירוסים של יב , Fifth o"r «/ r fi . C , Oxford 1923 , pp . 30 : 1 . 32 : 1 A . Cowley , Aramaic Papyriof the גם לבגוהי . על שימושו בחותמות ראו להלן .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר