פרנק מור קרוס שומרון וירושלים בימי שיבת ציון

עמוד:49

הסתלקות אשורבניפל והתמוטטות השלטון האשורי במערב . וכשם שמאמצים ראשוניים אלה של יאשיהו מלמדים שהייתה לו שליטה מדינית כלשהי במחוזות הצפוניים , לפחות בשומרון ובגליל ( פחוות מגידו , ( הם מעידים על כך שהמלך וסיעתו עסקו בסיפוח הצפון . המאמץ העיקרי להגשמת תכניתו הדתית לאומית נעשה בשנת 622 לפנה"ס , בשנת 18 למולכו . במלכים ב , כג טו-כ , מתוארים האמצעים שנקט יאשיהו כדי להטיל את מרותו על פחוות שומרון — בייחוד טימואו והריסתו של המקדש בבית אל , אשר המשיך לשמש עד אז מקום פולחן לה . ' הגילויים הארכאולוגיים ביבנה ים , בעיקר האיגרת אל מפקד המצודה היהודאי , נוטים לאשר את התמונה שמתאר מחבר דברי הימים על אודות התאריך המוקדם וההיקף הגדול של פעולות ההתפשטות שביצע יאשיהו . את זמנה של האיגרת ניתן לקבוע , על יסוד שיקולים פליאוגרפיים , לשנת 625 לפנה"ס בקירוב , ואת האתר עצמו יש לראות כמוצב צבאי , שהגן על גבולו של יאשיהו מול מי שהייתה בעבר נתינתה של אשור ועתה בת בריתה — מצרים הסאיטית . ' סבורני שמשקל העדויות נוטה עדיין לתמוך בדעתם של החוקרים התומכים באמינות הידיעה המובאת בדברי הימים ב , לה כ-כד , שלפיה נהרג יאשיהו במגידו במערכה נגד פרעה נכה השני , למרות הטיעונים שהועלו כנגד אמינותה . עיר ישראלית זו הייתה בידי יאשיהו , והייתה נקודת המפתח 16 ראו Josiah ' s Revolt against Assyria ' , JNES , 12 ( 1953 ) , pp . 56-58 . F . M . Cross & D . N . Freedman , אמנם יש לעדכן את הכרונולוגיה שקבענו לימיה האחרונים של אשור , אך אנו עומדים עדיין על נכונות הטיעון הכללי של המאמר . לדעה מנוגדת , ראו נאמן ( לעיל , הערה ( 12 עמ' . 7-3 נאמן אינו נותן הסבר ממשי לאופין 'המשולש' של ההערות הכרונולוגיות של מחבר דברי הימים ( דברי הימים ב , לד ג—ח , ( המציינות את התנודות המשוערות במדיניות היהודאית . 17 ראו The Murabb ' at Papyrus and the Letter Found Near Yabneh-yam' , BASOR , . 165 ( 1962 ) , pp . 34-46 , esp . p . 42 F . M . Cross , נוסח מתוקן של המאמר עתיד להופיע בקרוב בקובץ : . Cross , Collected Essays in Hebrew and West Semitic Epigraphy , 1 F . M . יש להדגיש , שעל יסוד טעמים פליאוגרפיים , אין לאחר את האיגרת מאמצע ימי שלטונו של יאשיהו . אין לתארך את האיגרת — כפי שנראה הדבר לנדב נאמן — לסוף ימי שלטונו של יאשיהו או לימי יורשיו , יהואחז ויהויקים , בשלהי המאה . האיגרת שייכת לימי התמוטטות השליטה האשורית על יהודה והמערב , ולתקופה שבה שליטי סאיס , שזה עתה השתחררו מעולה של אשור , ביססו את שלטונם במצרים כשליטים יחידים , ולפני שנכו ב יצא למסעות המלחמה השאפתניים לסוריה-ארץ ישראל . אלה היו הימים שבהם החלו יאשיהו ומפלגתו הלאומית לטפח את שאיפותיהם לחידוש תפארתה של ישראל המאוחדת , בתקופת הביניים שבה היו משוחררים מעולו של שלטון זר . עובדה זו מטילה ספק בטענתו של נאמן ( לעיל , העדה ( 12 שהמבצר ביבנה ים היה מוצב מצרי , אף שהיה מאויש בעיקרו בחיילים יהודאים ובעובדי כפייה . כמו כן אני מחזיק בדעה , שהקריאה הזהירה ביותר של הידיעות על מותו של יאשיהו , המובאות בספרי מלכים ודברי הימים , מעלה שיאשיהו נהרג בקרב נגד נכו . נאמן מעלה את ההשערה ( שם , ובמקומות אחרים , ( שמחבר דברי הימים הקדום המציא את הסיפור כדי להמחיש את התאוריה שלו בדבר הענישה . האם אין די בכך שיאשיהו נהרג ? אכן , לא פעם מחבר דברי הימים מעוות את העובדות כדי לקדם את צרכיו האידאולוגיים , אולם הוא עושה זאת בשנינות . עמדו לרשותו מקורות שהדויטרונומיסט לא השתמש בהם , ורק לעתים רחוקות הוא המציא את סיפורו . כך , למשל , תיאורו את הרפורמה של חזקיהו עולה , מבחינה היסטורית , על התיאור הלקוני של הדויטרונומיסט בנושא זה .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר