מרדכי כוגן הפולמוס המקראי הקדום נגד תושבי שומרון

עמוד:31

ביחידה זו מצויים סימנים רבים , המצביעים על השתייכותה לעריכה המשנה תורתית של ספר מלכים . ביטויים דוגמת 'ערי שומרון' ( פסוקים כד , 1 r השוו מלכים א , יג לב ; כג יט , ( 'שרפים את בניהם באש' ( פסוק לא ; השוו דברים יב לא , ( 'כהני במות' ( פסוק לב ; השוו מלכים א , יב לב ; יג לג , ( 'ויעשו להם מקצותם כהנים' ( פסוק לב ; מלכים א , יב לא ; יג לג , ( מופיעים בהקשרים משנה תורתיים ברורים . יתר על כן . הפרודיה המתארת את הפולחנית השונים שנהגו בשומרון מזכירה את הנאמר על העבודה הסינקרטיסטית בממלכת ישראל לפני נפילתה ( השוו מלכים ב , יז טו-יז . ( המסורת בדבר אריות טורפים באזור בית אל , המתנפלים על מפירי מצוות ה' ( מלכים ב , יז כה-כו , ( מוכרת גם במלכים א , יג יא-לב , בסיפור הנבואי ( ממוצא צפוני ) אשר עובד בידי העורך המשנה תורתי " . ודומה שיש קשר בין ההערכה הביקורתית הנמתחת על דרכיהם הסוטות של יושבי שומרון , המתוארות במלכים ב , יז כר-לג , לבין פעולותיו של המלך יאשיהו , שפלש לתחום ממלכת ישראל לשעבר כדי לטהר אותה . הוא הרס וטימא את הבמה בבית אל , שנבנתה עוד בימי ירבעם בן נבט , ועקר את בתי הבמות בכל ערי שומרון ( מלכים ב , כג טו-כ ;( ושלא ככוהני הבמות בממלכת יהודה — שהורשו להצטרף לסגל המקדש בירושלים ( השוו פסוק ה ) — הוא המית את כוהני הבמות שבשומרון ( פסוק כ . ( הבסיס האידאולוגי לכל אלה הוא משפט החרם בדברים ז , שלפיו כל אתר פולחני בארץ כנען שעבדו בו אלוהים אחרים נדון להשמדה ; והיחידה במלכים ב , יז כד-לג משמשת כעדות וכהצדקה חוקית . רצוי לראות אפוא יחידה זו כפרי עטם של החוגים המשנה תורתיים שערכו את ספר מלכים , והיא הביקורת הראשונה שנמתחה על הפולחן בשומרון , בשלב שקדם לטמיעתן של נורמות פולחן ישראליות אצל תושביה החדשים . ומה בדבר שני הכתובים מימי שיבת ציון והתקופה הפרסית ? מאילו חוגים יצאו התיאורים בעזרא ד ובדברי הימים ב , ל ? כפי שהתברר לאחרונה , ספר עזרא נחמיה וספר דברי הימים הם חיבורים עצמאיים , ולכל ספר גישה היסטוריוגרפית מיוחדת לו . ספר 11 קרבתו של מלכים א , יג למסורות נבואיות צפוניות , המשוקעות בספר מלכים , נדונה בהרחבה אצל The Way of Obedience : I Kings 13 and the Structure of the Deuteronomistic EM . Cross , W . E . Lemke & P . D . Miller ( eds . ) . Magnolia Dei : The Mighty Actsof God — W . E . Lemke , , Essaxs on the Bible and Archaeology in Memoryof G . Ernest Wright , Garden City , NY 1975 . pp . History . 301-325 , esp . pp . 313-316 גם נות מיקס את גרעין הביקורת בחוגים ישראליים , השוו : 12 Kiinige 1 , Neukirchen-Vluyn 1968 , pp . 294-295 M . Noth , את הגישה המוצעת כאן אימץ /// storv . 2 ( 1987 ) . pp . 37-50 B . Oded . II Kings 17 : Between History and Polemic , Jewish 13 ניתוח זה עדיין משאיר תמיהה אחת לא פתורה : מתקבל הרושם כי יאשיהו פעל נגד פולחן שנוסד בימי כינון הממלכה הישראלית בידי ירבעם בן נבט , ומאז ועד ימי יאשיהו , הוא מתנהל כתיקונו ללא התערבות והפרעה מצד גורמים חיצוניים . האם מודה המחבר בעקיפין שישראלים חיו בצפון הארץ גם בתקופת הכיבוש האשורי , שלא כדעתו ה'רשמית' במלכים ב , יז , שכולם יצאו לגלות — ושומרון הועברה לידי זרים י 14 סיכום הדיון על עצמאותם של שני הספרים מובא במבוא לפירושו של H . G . M . Williamson , I and 2 Chronicles , Grand Rapids , MI 1982 . pp . 5-1 1

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר