שמריהו טלמון מסורות בדבר השומרונים במקרא

עמוד:21

בו במיוחד בתיאורים של פולחן אלילי , או על ידי הפועל 'פלח , ' הנרדף לו . וכך פירש אל נכון רד"ק . בביאורו של הלשונות 'אשר עשו השמרנים' ( יז כט ) ו'ויהיו עשים להם בבית הבמות' ( יז לב , ( נקט אותו פועל ממש : 'זה ישראל שהיו בשמרון ובאותם בתי הבמות שעשו הם , הניחו אלו הגוים אלהיהם' ( יז כט , ( ו'הכהנים היו עושים להם עבודתם וקרבנותיהם בבמות' ( יז לב . ( לעומת זאת , ברשימת פולחני הגויים , פירש את הפועל 'עשה' על ידי 'עבד , ' במובן של 'פלח לאלילים : ' 'כן היה שם ע"ג שהיו עובדים בארצם . ' השימוש בפועל 'עשה' במלכים ב , יז כט , ל-לא שונה מאוד משימושו בנוסחאות המקרא המתארות את מלאכת העשייה של פסלי אלים . ההבדל בולט במיוחד כשבאים להשוות את הכתובים הנדונים כאן עם המסורות המדברות בעשיית עגל הזהב , שבדמותו עיצב ירבעם בן נבט את העגל או את העגלים שהקים בבית אל ( ובדן . ( בכל הכתובים הללו יוצא הפועל 'עשה' על מושא ישיר — שמות העצם 'עגל מסכה' ו'עגלי זהב' או , על דרך הפירוק של 'שנים שהם אחד , ' 'עגל' או 'מסכה . ' דומה כי השימוש המיוחד בפועל 'עשה' בפסוקים יז כט , ל-לב הוא ייחוד לשוני צפוני , המשקף אולי אב טיפוס אכדי . השדה הסמנטי של epesu דומה לזה של 'עשה . ' בצירוף עם pan או עם ana ועם השם הפרטי של אל או עם השם הכולל , Hani 'אלים epesu , ' עשוי לציין 'עריכת טקס' או 'מעשה פולחן . ' בהקשר זה יש להזכיר בייחוד את הניב palah Hi שבמנסרת כורסבד . הזיקה המשוערת של 'עשה' בפסוקים יז כט , ל-לב epesu - ? האכדי נותנת מקום להשערה , כי ה'כרוניקה האפרימית' המשוחזרת אכן מיוסדת על מקור אשורי . לפיכך 58 ראו 59 New York 1903 , pp . 1034-1035 M . Jastrow , A Dictionary of Talmud Babli , Yerushalmi , Midrashic Literature and Targumim , נראה כי מבין החוקרים בני ימינו , ב '' א לוין בלבד הבץ אל נכון את משמעות הכתוב : 'שם ( מלכים ב , יז ל ) מסופר על אנשי כותה שהושיבם סרגון בי מלך אשור בערי שומרון . שעשו את נרגל , היינו שפלחו לו' ' ) נרגל , ' אנציקלופדיה מקראית , ה , טור 60 . ( 924 בתיאור תיקוני ירבעם בן נבט , 'עשה' משמש לציון העשייה / הבנייה של 'בית הבמות' ( מלכים א , יב לא ) ושל מזבחו ( יב לג , ( של מינוי הכוהנים 'מקצות העם' ( יב לא , לב ; יג לג , < ושל קיום חג הסוכות בט"ו לחודש השמיני , במקום בחודש השביעי — בתאריך שנהג ביהודה ( יב לב , לג 61 . ( שמות לב ד , ח ; דברים ט טז ; נחמיה ט יח . 62 מלכים א , יב כח ; השוו מלכים ב , י כט ; דברי הימים ב , יג ח . סביר להניח כי במעשה פסל מיכה ומסע בני דן ( שופטים יז-יח ) מכוונים הלשונות 'פסל ומסכה' ( שופטים יז ד ; יח יד , יז , יח ) או 'פסל' ( יח כ , ל , לא , ( כנגד פסל בדמות עגל הזהב או בדומה לו . 63 שמות לב יט , כד , לה ; דברים ט כא ; מלכים א , יב לב ; הושע ח ה . 64 דברים ט יב ; הושע יג ב . השוו תהלים קו יט ; וכן שמות לד יז ; ויקרא יט ד . 65 אפשר כי באותו שימוש ייחודי בא 'עשה' גם בירמיה ג טז , ליד 'זכר' ו'פקד , ' במשמע של תפילה ועבודת קודש . 66 ראו . ( CAD , 229 ) ' epesu , 2 F 3 ' חברי , פרופ' ח' תדמור , עמד באופן בלתי תלוי על התואם של epesu בהוראה זו עם השימוש הלא רגיל ב'עשה' במלכים ב , יז . אין להוציא מכלל אפשרות כי בעניין זה נועד לשפה הארמית תפקיד מתווך . 67 ראו לעיל .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר