שמריהו טלמון מסורות בדבר השומרונים במקרא

עמוד:11

איתור היקרויות של 'חזרה מגשרת' בפרק יז של מלכים ב מניב תוצאות שונות מאוד מאלה שהוצעו על ידי פרשנים מודרניים בדבר הגבולות המדויקים של אינטרפולציה או אינטרפולציות . על רוב החוקרים מקובל . שפרק יז כולו הוא הוספה משנית , ששובצה בטקסט לאחר שספר מלכים ב כבר היה מגובש . בהגדרת גבולות היחידה המוספת , הם הונחו אפוא על ידי חלוקת הפרקים המקובלת . אולם כאן , כבמקרים רבים אחרים , החלוקה לפרקים אינה מתיישבת עם ניתוח הכתובים המבוסס על שיקולים ספרותיים , ומשום כך היא צריכה עיון . יש מן החוקרים המציבים את נקודת החיתוך אחרי מלכים ב , יז ו — במקום שגם בעלי המסורה קבעו פרשה — וסוברים כי ההוספה נמשכת מפסוק ז עד מא , דהיינו עד סוף הפרק , משום 'האופי האנליסטי' של החטיבה יז א-ו , התואם תכונה מהותית של ספר מלכים אולם נעדר לחלוטין מההוספה . מקובלת עליי הקביעה שסיום ההוספה הוא בפסוק יז מא , אך לדעתי ראשיתה בפסוק יז ה . התיאור ההיסטורי , הפותח בפרק יז פסוק א ונקטע בפסוק ד , מתחדש במחצית הראשונה של יח ט , אחרי הוספה שנייה — יח א-ח ( כפי שיוסבר להלן . ( תיאור ימי שומרון האחרונים ( יח ט ב -יא , ( הבא לאחר מכן , מקביל מצד העניין לפסקה הקצרה יז ה-ו . אולם ניסוח הפסקה שונה מאוד מניסוח החטיבה יח ט -יא , במה שחסרה בה הסינכרוניזציה של ימי הושע מלך ישראל עם מלכות חזקיהו מלך יהודה , הבאה ב יח ט-י ( ראה להלן . ( הרציפות העניינית של יחידות הטקסט יז א-ד ו יח ט-יא ( יב , ( והחפיפה החלקית של יז ה-ו עם יח ט-יא , נראית לעין כשהן מוצגות זו ליד זו : יז א-ו יח ט-יא א בשנת שתים עשרה לאחז מלך יהודה מלך הושע בן אלה בשמרון על ישראל תשע שנים ב ויעש הרע בעיני ה' רק לא כמלכי ישראל אשר היו לפניו ג עליו עלה שלמנאסר מלך אשור ויהי לו הושע עבד וישב לו מנחה ד וימצא מלך אשור בהושע קשר אשר שלח מלאכים אל סוא מלך מצרים ; Bible : Form and Content , Jerusalem 1993 , pp . 112-133 וראו בין השאר גם 20 Interpretationof Biblical Narrative , Sheffield 1983 , pp . 43-82 , 126-129 A . Berlin , Poetics and מסתבר כי הכתוב יז יב איננו חלק מקורי של ההערה הכרוניסטית , אלא סיכום פרשני שיצא מתחת יד המסדר ( ראו להלן 21 . ( איני דן בשאלת הדיוק של התאריכים והתיאורים הסינכרוניים שבקטעים אלה . לסקירת הבעיה , ראו ח' תדמור , 'כרונולוגיה , ' אנציקלופדיה מקראית , ד , טורים , 310-245 ובייחוד , 302 , 289-286 ושם גם נסקרות ההצעות שהוצעו לאחרונה .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר