שמריהו טלמון מסורות בדבר השומרונים במקרא

עמוד:9

על פי מניין עתים משלהם . לכן חז"ל גוזרים על מצתם , מחמת שפעמים נאפתה בזמן שאיסור אכילת חמץ אינו תופס בישראל , ולפיכך היא בבחינת שאור . כללו של דבר , 'דרכי כותיים פעמים כגויים , פעמים כישראל , ורובן כישראלי ( מסכת כותים א א . ( אולם חרף מה שהוחזקו מינים , 'שוה הכותי לישראל בכל נזקין שבתורה' ( שם , ב ב , והשוו עוד ירושלמי , כתובות ג א , כז ע"א . ( בספרות חז"ל פעמים מצוינים בני העדה בציון הכללי 'מינים , ' היוצא על קבוצות שונות שנבדלו מכנסת ישראל , אבל לרוב הם מכונים בשם 'כותים . ' הם ישבו מרוכזים בחבל ארץ באזור התיכון של א ~ 7 ץ-י & דאל , המכונה בפי חז"ל 'מטלית של כותים , ' שבלבו שכנה העיר שכם , לרגלי הר עיבל מכאן והרגריזים מכאן . יהודי ייטיב שלא לעבור שם . סביר לחשוב כי חז"ל נמנעו מלכנותם 'שומרונים' כדי לא לתת להם פתחון פה לפרש את השם על פי דרכם כי הם שרידי ממלכת אפרים . עד ימינו אלה בני העדה מקפידים לקרוא על עצמם את השם 'שמרים ( ן , ' ( ואינם גוזרים אותו משם העיר ( או הארץ ) שומרון , כי אם מהשורש שמ"ר , ללמדך כי הם 'שומרי התורה ( או השבת ) על האמת . ' סברה זו בדבר הימנעות חז"ל מלכנותם 'שומרונים' מתאששת מן המעשה בזקן אחד , שביקש להניא את תלמידו של ר' אבהו מלקנות מיינם של כותים , בכך שהעיד על העיר שכם כי 'לית כאן שומרי תורה' ( בבלי , חולין ו ע"א . ( כל זאת משמיענו כי הלכות ומסורות היוצאות על השומרונים משקפות את יחס חז"ל אליהם בשלהי בית שני , אבל אין להן אחיזה בספרי המקרא . יחד עם זאת ברור , כי בקוראם עליהם את השם 'כותי ( י ) ם' ואת כינוי הגנאי 'גרי אריות , ' ביקשו לייסד את התייחסותם אל השומרונים שבימיהם על מסורת ידועה הבאה במקרא , בפרשת חורבן שומרון ( מלכים ב , יז כד-מא . ( לפיכך מסורת זו צריכה עיון מדוקדק . נב ] רוב החוקרים מאוחדים בדעתם שיש להפריד את חטיבת התיאור בספר מלכים ב , יז , בדבר ימיה האחרונים של ממלכת הצפון וגורל pxn לאחר כיבוש שומרון בידי האשורים , ממסגרת הכתובים הנוכחית , וכי יש להתייחס אליה כאל יחידה נפרדת ועצמאית . יחד עם זאת מקובלת הדעה , כי פרק זה אינו עשוי אריג אחד , אלא תפור ממספר רכיבים קטנים יותר . התמונה העולה מניתוח הפרק מציבה כמה וכמה שאלות בדבר הזהות של מחברי 13 ראו משנה , ראש השנה ב א-ב , ומה שכתבתי בעניין זה במאמרי : 14 Scroll ' . The WorldofQumran from Within , Jerusalem 1989 , pp . 194-198 ? Yom Hakippurim in the Habakkuk הלכות היוצאות על כותים שומדונים קובצו יחד ב'מסכת כותים ; ' ראו : מסכת כותים , מהדורת ד' קירכהיים , פרנקפורט תרי"א , עמ' ; 37-31 שבע מסכתות קטנות , מהדורת מ' היגער , ניו יורק תר"ץ . 15 העיר שכם כבר לא היתה קיימת בזמן ההוא . העיר המרכזית בשומרון היתה ניאפוליס ( לימים נבלוס , ( השוכנת במרחק קטן ממקומה של שכם העתיקה ( הכפר בלאטה 16 . ( שם זה השתמר אולי במאמר הירושלמי , עבודה זרה ה ד , מד ע"ד : 'ר"ש בן לעזר אזל לחדא ק רייה דשמרייך .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר