III. תשובון - תשובות לשאלות ההכנה לבגרות

עמוד:159

- A התופעה - הנחש הוא חיה זוחלת . ההסבר האטיולוגי - פסוק : 14 הנחש זוחל בעקבות עונש שקיבל : "על גרונן ; תלך ועפר תאכל כל ימי חיי - " . ;[ התופעה - לידה כואבת אצל האישה . ההסבר האטיולוגי - פסוק : 16 האשה סובלת בלידה בגלל העונש שנענשה : "הךבה אךבה עצבתך והרנןז בעצב תלדי בנים - " . התופעה - עבודה קשה לאדם . ההסבר האטיולוגי - פסוק : 19 האדם נענש בעקבות עונשו : "בזעת אפי : [ ת י אכל לחם . 5 " . ראיות להתחמקות הדמויות האנושיות מאחריות : - פסוק " .-8 ויתחבא האדם ואשתו מפני ה - '" אדם ואשתו מתחבאים מפני אלוהים . - פסוק 12 1 , בתשובה לשאלת ה .. " מי . הגיד לד 1 . כי עירם אתה : " T T "האשה T T אשר I T" / נתתה T- עמדי T הוא נתנה T / T לי מן העץ ואכל " . אדם מתנער מאחריות פעמיים ; פעם אחת הוא מאשים את האישה שפיתתה אותו , ופעם שנייה הוא מאשים את אלוהים אשר נתן לו את האישה שפיתתה אותו . - פסוק " : 13 1 ותאמר _ .. האשה T ? T הנחש TT השיאני T' ואכל " . האישה מעבירה את אשמת הפיתוי על הנחש ומתנערת מכך שהיא התפתתה . . 6 א . העץ הבולט בפסוקים מיחזקאל הוא עץ ארז הלבנון המוזכר בפסוק , 3 מתואר בפסוקים 9-4 ואף משווה לשאר עצי גן העדן אשר קינאו בו , על-פי פסוק . 10 ב . ציטוט גם בפסוק מיחזקאל שבתהילים ( פסי 10 בולט : ( "וילןנאהו עץ ה , ' ארז כל הלבנון עצי עדן . א ^ ר בגן האלהים " . ציטוט מתהילים ( פס' : ( 16 "ןגצי ה' ארזי לבנון אשר נטע " . ארז הלבנון הוא עץ ה . 7 . ' בבראשית ג , 24-22 , המגורש מגן העדן הוא האדם המגורש "פן ישלח ידו ולקח גם מעץ החיים ואכל וחי לעלם " . ביחזקאל , המגורש מגן העדן הוא עץ ארז הלבנון , המגורש בשל שחצנותו שהביאה לרשע ( פס' . ( 11-10 תשובות לשאלות בפרק : 6 רעח ( המופיעות בעמ' ( 100-99 . 1 א . סדר הופעת האחים : - בתיאור הלידה : . 1 קין . 2 הבל - בתיאור העיסוק : . 1 הבל . 2 קין - בתיאור הבאת המנחה : . 1 קין . 2 הבל - בתיאור קבלת המנחה : . 1 הבל . 2 קין ב . אפשרות אחת : המספר משתדל להבהיר שאין עדיפות בסיסית לאחד הבנים , ומשום כך בכל אחת מהסצנות הוא מציין פעם את קין ראשון ופעם את הבל ראשון . אפשרות שנייה : ייתכן שהמספר מציג את הבל כמועדף על פני קין : כאשר מדובר על סדר כרונולוגי של הולדת הבנים , המספר המקראי חייב להציג את הבנים על-פי סדר לידתם ; אך כאשר המספר המקראי מספר על העיסוק והוא חופשי מסדר כרונולוגי - הוא מעדיף את הבל . - . 2 עם הולדת קין מסבירה חוה את שמו במדרש שם : "קניתי איש את ה י " . לידתו של הבל , לעומת זאת , אינה מלווה במדרש שם כזה . - הבל מצוין כמשני לאחיו : "ותסף ללדת" - הבל נוסף על קין ; קין הוא האח החשוב והבל נוסף אליו . משום כך התיאור היחיד הניתן בשלב זה להבל הוא היותו האח של קין : "את אחיו את הכל . 3 " . מנחת קין : פרי האדמה ( פסי . ( 3 מנחת הבל : בכורות צאנו וחלביהן ( פס ' . ( 4 הבל הביא את הבכורות או המשובחים יותר או הראשונים , ולא זו בלבד אלא שאף הביא מתוצרתם . נראה כי הבל לא 'מתקמצן' במנחתו לאלוהים ובאמת מקריב קורבן - נותן את הטוב ביותר . A א . אפשר לראות בסיפור קין והכל סיפור של העדפת רועי צאן על פני עובדי אדמה . המנחה של הבל , רועה הצאן שבסיפור , מתקבלת , ואילו המנחה של קין עובד האדמה נדחית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר