II. תרגול מסכם

עמוד:153

II מסכם ענו על השאלות הבאות . לאחר מכן בדקו את תשובותיכם בתשובון , בעמי . 165-163 . 1 קראו בראשית א ; 31-1 , ב . 3-1 , במה שונה השבת משאר ימי הבריאה ; בתשובתכם התייחסו למבנה ולתוכן של בריאת השבת . . 2 קראו בראשית א ; 31-1 , ב . 3-1 , א . מה מקומו ותפקידו של האדם בבריאה על פי פסוקים אלה ? בססו את תשובתכם על הכתוב . ב . מה הקושי התאולוגי ( הדתי , הקשור באמונה ) שבבראשית א ? 26 , הציעו תירוץ אחד לקושי זה . ג "אקריש אח הדם ואצור עצמות , אעשה אדם קדמון - יהא שמו 'אנוש . ' אברא אדם קדמון , אנוש - תוטל עליו עבודת האלים , והם - שינוחו " ! ( מתוך אנומה אליש , לוח שישי , שורות ( 8-5 לשם מה נברא האדם לפי מיתוס זה ; האם תפקידו תואם את תפקיד האדם בבראשית פרקים א-ב ? נמקו . . 3 קראו מבראשית ב 15 , ועד ג . 21 , פסוקים אלה כוללים הסברים אטיולוגיים לתופעות שונות . - ציינו 5 תופעות המקבלות הסבר בפסוקים אלה . - מה ההסבר בכתוב לכל אחת מהתופעות האלה ? . 4 קראו בראשית ב . 18-15 , יש המפרשים את משמעות השם 'עץ הדעת טוב ורע' כידיעה מינית . בססו טענה זאת על ג ; 7 , ד . 1 , . 5 קראו בראשית ג . 16-1 , הסבירו כיצד הרעיון 'מידה כנגד מידה ' בא לידי ביטוי בפסוקים אלה ? . 6 קראו בראשית ד . 16-2 , רמב"ן : "והנכון בפשט שהוא וידוי . אמר : אמת כי עווני גדול " . mSoSo 1 1 רד"ק : "גדל עונשי מסבול אותו ... והיה מבקש hprh hum עונשו " . א . 1 . מה משמעות המילים 'עוון' ו'מנשוא' על פי כל אחד מהפירושים ? . 2 מהו יחסו של קין לחטאו על-פי כל אחד מהפירושים ? ב . באיזה מהפירושים תומך בראשית ד ? 14 , נמקו . . 7 קראו בראשית ד . 16-2 , א . ציינו מהי המילה המנחה בקטע , ובאילו פסוקים והקשרים היא מופיעה . ב . הסבירו כיצד מילה זאת מקשרת בין קין לבין החטא והעונש ? . 8 ספורנו לפסוק : 2 "ויהיה הבל רועה צאן - שהיתה מ ^ אכת חכמה יותר ממלאכת עבודת האדמה " . רש"י לפסוק 2 "רועה צאן ' 3 S - שנתקל ^ ה האדמה פירש ל י ו ועזב ] מעבודתה " . כיצד מעריכים הפרשנים כל אחד מתחומי העיסוק , ומה הסיבה להערכה זאת ? . 9 קראו בראשית ו ; 22-5 , ז . 2-1 , א . בספרי המקרא יש מקורות המציגים תפיסה של גמול אישי , ויש מקורות המציגים תפיסה של גמול קיבוצי . באיזו מהתפיסות תומך סיפור המבול ? נמקו . ב . עיינו בבראשית ח , 4-1 , ובשורות הבאות מתוך 'עלילות גלגמש : ' . 114 אף האלים פחדו מן המבול ; . 115 הם נסוגו ועלו למרומי השמים . . 116 האלים רבצו בחוץ כמו כלבים מתכווצים . הסבירו במה תפיסת האל שונה בכל אחד ממקורות אלה . . 10 קראו בראשית ט . 17-8 , א . מהי המילה המנחה בקטע ? ומה הרעיון שהיא מדגישהז ב . מהי תופעת הטבע המתוארת בקטע ? ומה ההסבר האטיולוגי הניתן לה ? . 11 עם יציאת נח ובניו מהתיבה נפתחת תקופה חדשה בחיי אנושות חדשה . כשם שבירך אלוהים את האנושות עם בריאתה , כך הוא מברך את אבות האנושות החדשה . בעניין אחד הברכה החדשה דומה לקודמת , ובשני עניינים היא שונה ממנה . קראו בראשית א , 30-28 , ט , 7 , 3-1 , וציינו את הדמיון והשוני . . 12 חז"ל דרשו כי בני נח - כל אומות העולם - הצטוו בשבע מצוות במעמד היציאה מהתיבה . קראו את דבריהם בתלמוד הבבלי : שבע מצות נצטוו בני נח דינין [ קיום מעדנת משפטית ] וברכת השם [ איסור nhhp הי ] עבודה זרה ני ^ וי עריות ושפיכות דמים וגזל ואבר מן החי [ אכיי י ת אבר hv בעל חיים בעודו חי ) . [ מסכת סנהדרין דף נו , עא ) ציינו אילו מן המצוות שמונים חז"ל מצויות גם בפשט של הטקסט . . 13 סיפור בני האלוהים ( בראשית ו ( 4-1 , וסיפור מגדל בבל ( בראשית יא ( 9-1 , עוסקים בטשטוש הגבולות בין אדם לאלוהים . א . במה תגובת האלוהים בסיפור בני האלוהים דומה לתגובת האלוהים בסיפור מגדל בבל . ב . מהי המלה המנחה המקשרת בין סיפור מגדל בבל לבראשית ו ? 4 , ומה אפשר ללמוד ממנה ? . 14 למים בעלילות הראשית המקראיות יש אופי מורכב . מצד אחד הם יסוד מכונן של הבריאה אך הם גם יסוד מאיים . א . בססו טענה זאת על עלילות הראשית המקראיות . ב . הציגו אחת מעלילות הראשית של עמי המזרח הקדום המדגימה מורכבות זאת . . 15 עיינו בבראשית א ; תהילים קד ; 26 , ישעיהו נא ; 11-9 , איוב ז ; 12 , ישעיהו כז - . 1 , ציינו עם אילו מיתוסים פסוקים אלה מתמודדים . - לגבי כל אחד מהפסוקים ציינו איזה סוג של תגובה למיתוס הוא משקף . נמקו את תשובותיכם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר