נספח ד: הכנה לבחינת הבגרות - הצעד החמישי

עמוד:152

הראשוני של האדם והאישה , ובכך רומז שבעתיד , לאחר שכבר לא יהיו עירומים , הם כן יתבוששו . מכיוון שזהו המצב לפני החטא , נראה כי המספר מעדיף את המצב שבו הם עירומים ולא מתבוששים על פני המצב שלאחר החטא , כאשר הם עושים לעצמם חגורות . ? החלטת השופט - דיווח המספר על עמדת אלוהים לדוגמה : פרק ו , פסוקים , 6-5 כאשר המספר המקראי מתאר את אכזבת אלוהים מהאנושות , הוא מתאר את רגשותיו של אלוהים : "ויתעצב אל לבו " . חזרות בטקסט הכלל בקריאת הסיפור המקראי בתנ"ך אומר : אם יש חזרה - אין חזרה . כלומר , כמעט תמיד לא תהיה חזרה מושלמת על אותו הדבר במדויק , וכמעט תמיד תהיה משמעות לחזרה . אם כך , מדוע ומתי יש חזרות ( שאינן חזרות , כזכור !( - כאשר המספר המקראי מספר יותר מפעם אחת על אותו אירוע . - כאשר שני אנשים שונים מדווחים על אותו אירוע ( כמו בחיים : כל אחד מספר אחרת , מדגיש דברים שונים , משמיט דברים מסוימים . ( - כאשר אותו אדם מדווח לשני אנשים שונים את אותו אירוע ( כמו כחיים : להורים נספר את הדברים קצת אחרת מהאופן שבו נספר אותם לחברים . ( מה עושים ! - מזהים בעין רגישה שיש כאן חזרה . - כדאי להשוות בין שני הקטעים שחוזרים על עצמם ( אפילו להעתיק משפט תחת משפט - . ( מוצאים את ההבדלים - רעיונות , פרטים , מילים , לשון , פרטים שהתווספו , פרטים שהושמטו . - מבינים מדוע יש חזרה ומדוע יש הבדל - מה הם מניעי המספר המקראי או הדמות המספרת , במה תורמים ההבדלים לאינטרס של המספר . הדוגמה המובהקת לכך בענייננו היא סיפור התגלגלות האיסור האלוהי על אכילת פרי עץ הדעת ( ראו פרק ז . ( ג . לקראת המבחן כאשר מתכוננים למבחן : תוך כדי הלימוד , רשמו הערות לדברים שנראים לכם חשובים במיוחד . תרגלו כתיבת ראשי פרקים לתשובה : תשובה אינה שיר הפורץ ברגע של השראה . חשוב לדעת פחות או יותר מה הנקודות שאתם עומדים לכלול בתשובה . כאשר מתכוננים לבחינה בעזרת שאלות מבחינות בגרות קודמות , נסו להבין את העיקרון של השאלה ולא רק את המקרה המסוים ששואלים עליו . מחר , בבגרות , תישאל שאלה דומה על קטע אחר . דוגמאות : נסו להביא את הדוגמה הטובה ביותר . אם אתם מרגישים שנחוצה יותר מדוגמה אחת כדי להבהיר את כוונתכם במדויק - סימן שהדוגמה לא טובה מספיק כדי להדגים את הרעיון . ? קראו את השאלה לפני שאתם קוראים את הטקסט המקראי ולפני שאתם חושבים מה לענות . בדקו : מה שואלים אותי , בעצם ? ? אל תשכחו להביא תנ " ך ועט ... בזמן המבחן : ? קראו בעיון את ההוראות - איפה יש בחירה ? על כמה סעיפים צריך לענות ; כמה נקודות לכל חלק ? ? חלוקת זמן - במה כדאי לכם להשקיע אנרגיה קודם ? מהי חלוקת הזמן שלכם ? במה אתם טובים יותר ; תוך כמה זמן אתם מאבדים את הריכוז ? ? במקרה שיש בחירה בין כמה שאלות באותו חלק , חשבו היטב - מהי השאלה שאתם יכולים לענות עליה בצורה הטובה ביותר ? ? קראו בעיון את השאלה ) . שימו לב , לעתים תהיה שאלה דומה מאוד לשאלה שתרגלתם בבית , אולם היא שונה מאוד . שימוי לב לשאלה במבחן , לא לשאלה מהבית . ( ? ענו רק על מה ששואלים - זה חוסך אנרגיות , הן של הכותב והן של הבוחן . ? שימו לב למילות השאלה ולהנחיות . מה עליכם לעשות ? - 'בססו' - הביאו ציטוט מהכתוב , מלוו ה בהסבר מדוע הציטוט מבסס את הטענה המופיעה בשאלה . -יציינו' או יכתבו' - תנו את המידע הממוקד שהשאלה דורשת - תאריך , אירועים וכדומה . ' - הסבירו' - תנו הסכר מפורט הכולל נימוקים והצדקות . -יצטטו' - הביאו קטעי טקסט הנדרשים בשאלה , לא יותר ולא פחות . ' - הביאו דוגמאות' - כמו 'צטטו . " חשוב לשים לב כמה דוגמאות נדרשות . ? שימו לב אם דורשים תשובה מהראש , מהחומר הנלמד בכיתה או מתוך עיון בטקסט המקראי . ? כאשר ניתן טקסט לקריאה ולאחריו שאלות , מומלץ לקרוא קודם את השאלות כדי להבין באילו היבטים של הטקסט הבחינה עוסקת , ורק אחר כך לעיין בטקסט . ? בשאלות הדורשות מכם לזהות קושי - הבהירו לעצמכם באיזה סוג של קושי מדובר : - קושי תאולוגי ( הקשור באמונה הדתית ) - למשל כאשר האל מוצג כבן אנוש : "ויראו בני האלוהים את בנות האדם" ( בראשית ו . ( 1 , האם ייתכן שלאל המונותאיסטי יש כניס ? - קושי תחבירי - למשל כאשר נראה שחסר חלק משמעותי מהמשפט "הלא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רובץ " ( בראשית ד . ( 7 , -קושי דקדוקי - למשל ... " , אתה רוצצת ראשי לויתן " ... ( תהילים עד : ( 14 , אם מדובר בלווייתן אחד , מדוע הפסוק מדבר על ראשים ; - סתירה - למשל , בתיאור בריאת האדם : בבראשית א הוא נברא עם האישה , ואילו בבראשית ב האישה נבראת מצלעו . - כפילות - למשל , ההוראות לבניית התיבה חוזרות פעמיים . - פער - למשל " , ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה ויקם אל הבל אחיו ויהרגהו" ( בראשית ד . ( 8 , מה אמר קין אל הבל אחיו בפסוק זה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר