נספח ד: הכנה לבחינת הבגרות - הצעד החמישי

עמוד:149

ט » פים לזכירת סדר הספרים : ? את סדר הנביאים האחרונים , ה " גדוליס , " אפשר לזכור לפי סדר האותיות שלאחר היו"ד הפותחת המשותפת לשלושתם ( ישעיהו , ירמיהו , יחזקאל ) - על-פי אותיות אלה השמות מופיעים בסדר שהוא הפוך למקומם בא " ב . ? אין צורך לזכור את סדר תרי-עשר הנביאים . ? ראשי התיבות של הספרים 'תהילים ' , ' משלי ' ו ' איוב ' הם ' אמ " ת , ' והם מופיעים כסדר הפוך : 'תמ " א , ' ? חמש המגילות מסודרות על-פי סדר קריאתן בבתי הכנסת : י שיר השירים ' בפסח ' , רות' בשבועות ' , איכה ' בתשעה באב , ' קהלת ' כסוכות ו ' אסתר ' בפורים . איך מבינים תנ " ך ? המילים של העברית המקראית שונות מהמילים שאנו משתמשים בהן כיום , ולפעמים אותן המילים משמשות בתפקיד שונה . השמות מצחיקים ( אחיתופל ; רבשקהל שפן ? רחב , (? התחביר מוזר , העלילה מסובכת ולא ברורה ולעתים אפילו מכעיסה ומרגיזה . לפניכם כמה עצות - 'טיפים ' - שיעזרו לכם לעשות סדר . ייתכן שחלק מהטיפים ברורים וידועים לכם , וייתכן שחלקם חדשים לכם . היעזרו במה שנחוץ לכם . ' במילים שלי - ' ... פיענוח וזיהוי קשיים אחרי שקוראים פרק , קטע , פסוק - כדאי לנסות להסביר לעצמכם במילים שלכם מה קראתם , ולהבהיר לעצמכם מה בטקסט עדיין לא ברור לכם . האם ברור לכם על מה הכתוב מספר , מהו המקום שהמקרה מתרחש בו , וכדומה . ' קראו בקול גדול' אפשר לראות בתנ " ך מעין תיאטרון , קולנוע או טלנובלה משובחת - דרמות , מתח , קונפליקטים , דיאלוגים בין דמויות . בתיאטרון , בחיים וגם בתנ"ך , אפשר לשים לב מתי צריך לעצור לנשום ומה כוונת הדובר , לא רק על פי הדברים שנאמרים אלא גם על פי טון הדיבור . מתי עוצרים כדי לנשום ? למרבה השמחה , החלק הזה קל דווקא . בין המילים והאותיות בתנ"ך אפשר לזהות סימונים גרפיים אשר מסייעים לנו בהחלטה מתי לנשום . סימנים אלה נקראים 'טעמי המקרא ) . ' מי מכם / ן שעלה לתורה בוודאי מכיר / ה את המושג ואולי אפילו זוכר / ת . ( שני סימנים מרכזיים ויעילים שנמצאים בכל פסוק : - 'סוף פסוק' הנראה כמו סימן הנקודתיים בעברית ,:- ונמצא בסוף כל פסוק . בתחביר המודרני הסימן הזה מקביל לסימן ' נקודה . ' - 'אתנחתא' - סימן הנראה כך , A- ונמצא תחת אחת המילים בפסוק . לאחר המילה עם הסימן הזה אפשר לעצור לחצי נשימה . בתחביר המודרני - מקביל לכמה סימנים אפשריים.- ' נקודה ' , ' פסיק ' , ' נקודה פסיק , ' ובמקרים ארורים ל'סימן שאלה' - תלוי בהקשר . כמעט בכל פסוק בתנ " ך אפשר למצוא את הסימן 'אתנחתא ' ) ; אתנחתא , ' בארמית - הפסקה , מנוחה , כפי שאפשר להבין מאותיות השורש י נוח ' במילה . ( מטרתו של סימן זה היא לחלק את המשפט לא רק לצורך נשימה , אלא גם לצורך חלוקה תוכנית של המשפט . לדוגמה : בבראשית פרק א , פסוק : 3 "ויאמר אלהים יהי $ < ור " ... ( אתנחתא עלילתית , שבה מתרחש כנראה דבר מה , ואז ... " ( : ויהי אור " . ועוד דוגמה : בבראשית ג : 13 , "וי י אמר ה י אלהים לאשה מה זאת עשית " ... ( אתנחתא תחבירית , שתפקידה להעמיד סימן שאלה והפסקה לטובת תשובת האישה , ואז ... " ( : ותאמר האשה הנחש השיאני ואכל " . - - "TT T טון הדיבור גם אם תקרבו את ספר התנ"ך לאוזן , תתקשו לשמוע את טון הדיבור . אבל אם תקרבו את המילים ללב - תוכלו לזהות את טון הדיבור ללא כל קושי . כמו בחיים , אפשר למצוא בטקסט המקראי רגשות וכוונות - אהבה , שנאה , שקר , אמת , תדהמה , זעם , התרגשות , שאלה , התלהבות , שכנוע , תוכחה , רצון לפגוע , הבעת פגיעה , אירוניה , לעג ועוד . הנה כמה כיווני מחשבה שיעזרו לכם לפענח את טון הדיבור של הטקסט המקראי : ? הבנה מתוך הקשר הדברים ( סיטואציה , תפאורה . ( ? הפורום שבו הדברים נאמרים . האם הנחש לוחש את דבריו לתוך אוזנה של חוה ! מהו טון דבריו של אלוהים כאשר הוא שואל את האדם "איכה ? " האם אנשי מגדל בבל צועקים את כוונתם לעשות להם שם ? האם הם מכוונים את דבריהם זה לזה או מפנים אותם כלפי אלוהים ? ? שימוש באמצעים רטוריים ( אמצעי שכנוע , מתוך תורת הנאום : ( חזרות , מילות שאלה או מילים המדגישות כוונה . ( מילות שאלה - מילים ברורות כמו 'מה ' או 'מדוע , ' או שימוש באות ה"א בתחילת משפט כדי להביע שאלה ( . לדוגמה : בבראשית ג , 14-6 , מתואר הדיאלוג בין אלוהים , אדם וחוה לאחר האכילה מפרי עץ הדעת . מי שיקרא את הטקסט כמות שהוא , עשוי לחשוב כי אלוהים באמת אינו יודע איפה האדם מתחבא ומי גילה לו כי הוא עירום . ובכל זאת אנחנו , סדר הספרים בתנ '' ן :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר