8. מגדל

עמוד:137

צעד ראשון : הטקסט המקראי קראו פעם אחת את בראשית פרק יא . 9-1 , צעד שני : סיכום סיפור מגדל בבל מספר על ניסיון של חבורת אנשים לבנות מגדל שראשו מגיע השמימה . ה ' יורד לראות את המעשה . הוא מביע חשש מהמעשה ומפיץ את האנשים על פני הארץ ומבלבל את שפתם . מה היה חמור כל כך במעשה הזה ? מה פשר הסיפור שלפנינו ? אפשר להצביע על שלושה כיוונים עיקריים : ? הסיפור יוצא נגד הגאווה האנושית . מגדל גבוה הוא סמל של גאווה אנושית ; הנביא ישעיה , למשל , משתמש במגדל כמטפורה לגאווה . גיבורי הסיפור אמרו "נעשה לנו שם , " ובכך הציבו לעצמם יעד של גאווה . ? יש הרואים בסיפור סיפור אטיולוגי הבא להסביר מדוע עמי העולם דוברים שפות שונות . מבחינה זאת הסיפור דומה למיתוס שומרי המתאר כיצד נוצרו ההבדלים בין השפות השונות . ? יש הרואים בסיפור סיפור סטירי הלועג לממלכת בבל . בניגוד לישראלים הקדומים , שבנו באבן , השתמשו הבבלים בלבני טיט . המספר מדגיש נתון זה בלעג . הבבלים חשבו שישלטו בעולם באמצעים הטכנולוגיים שלהם , ואילו ה' הפך אותם לנלעגים . צעד שלישי : שאלות לתרגול . 1 קראו בראשית יא ; 9-1 , שמות א . 12-8 , בסיפור שעבוד מצרים אנו מוצאים מצב דומה לסיפור מגדל בבל , כאשר התוצאה המתקבלת מהתנהגותו של פרעה הפוכה מכוונותיו . א . מצאו ביטויים דומים בסיפור מגדל בבל ובסיפור השעבוד במצרים . ב . ממה פרעה חושש ? ומהי התוצאה של מעשיו ? ג . בשני הסיפורים יד ה ' הופכת את כוונת הפועלים . מדוע ה' מתערב בכל אחד מן המקרים ? . 2 חוקר המקרא מ"ד קאסוטו מציין כי : " בסיפור קצר זה יש לפנינו דוגמה מפוארת של האמנות הספרותית המקראית . כולל הוא שתי פיסקות , שוות כמעט זו לזו בגדלן , ומקבילות זו לזו הקבלה ניגודית בצורתן ובתכנן . הראשונה פותחת ברמז למצב הקיים בתחילה ( פס' א ( ' ומספרת אחר כך מה שעשו בני אדם ( פס' ב - ' ד . ( ' השניה מספרת מה שעשה ה' ( פס' ה - ' ח , ( ' ומסתיימת ברמז למצב שנוצר בסוף העניין ( פס' ט " . ( ' ( מ"ד קאסוטו , פירוש על ספר בראשית - מנח עד אברהם , עמ י ( 159-158 בססו את דברי קאסוטו על הכתוב . . 3 אבן עזרא מסביר כי חטאם של בוני מגדל בבל היה בכך : " ואלה הבונים ראו בעצתם שלא ייפרדו והשם לא יעץ כן , והם לא ידעו " . במה הרצון של הבונים כי בניית המגדל תשאיר אותם יחד " ) פן נפוץ על פני כל הארץ ( " מהווה חטא אם נזכרים בדברי ה ' בבראשית א ? 28 , צעד רביעי : בדיקת תשובות בדקו את תשובותיכם בהתאם לתשובות שבעמי . 163-162 צעד חמישי : תרגול מסכם לאחר שתסיימו את ארבעת הצעדים הראשונים בכל פרקי הספר , עיינו בעצות שבעמי 152-148 ובצעו את התרגול המסכם שבעמי . 153

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר