8. מגדל

עמוד:133

מצריים מוסב השם 'שנער' לארץ בבל כולה . גם לפי התיאור של מלכות נמרוד במקרא , הכוונה היא לארץ בבל . קרוב לוודאי שבשביל הקהל ששמע את הסיפור ' , שנער' היא בבל הקדומה , מימי תחילת האנושות - ארץ שהיו כה מגדלי ענק שחרבו ותרבות ענפה ששרידיה העידו על גדולתה בעבר . השורות האחרונות של הסיפור מצביעות במפורש על העם שהסיפור מכוון אליו " .- על כן קרא ^ מה בבל" ( פסוק . ( 9 שם העיר בבל על-פי הסיפור שלנו מצביע על היעד לחצי הלעג : ' בבל' היא בלילת השפה של אנשי דור הפלגה . מובן שהבבלים עצמם לא הסבירו כך את מקור השם של עירם . השם 'בבל' באכדית פירושו 'שער האל' . ( bab-ili ) אחד מן הסיפורים ב'אנומה אליש ' מסביר גם הוא את מקור שמה של העיר בבל : לאחר הניצחון על תאמת הודיע מךךך על כוונתו לבנות מקדש מרכזי בבבל , שבו ישכנו האלים בשעה שיתכנסו לאספת האלים הכללית . קריאת סיפור כסטירה יכולה להסביר לנו פרט חשוב בסיפור : מדוע מודגשת בו הבנייה בלבנים . המידע שהמספר מספק לנו בשורות אלה הוא לכאורה טכני : בוני מגדל בבל השתמשו בלבנים שרופות ובחמר - אספלט - להדבקת הלבנים . בלבנים הם השתמשו במקום באבן , ובאספלט - במקום בחומר ( טין . ( אבל המידע הטכני הזה מהותי בסטירה על בבל . הלבנה היא אחד המאפיינים של החברה הבבלית , ואילו בארץ ישראל - בתקופת המקרא ואף לפניה - הייתה דווקא האבן חומר הבנייה החשוב ביותר . כדי להבין כיצד שימוש בלבנת בוץ יכול לשקף הבדלים תרבותיים עמוקים , נראה איך השתמשו בלבנים בימי קדם ( בעמודים הבאים . ( אשורבניפל סלך אשור עם סל על ראשו , נושא עפר לבניין מקדש אסגילה בבבל , המאה השביעית לפנה"ס . כאשר מלכים מתוארים ביצירות אמנות של תרבויות שונות בעולם , בדרך כלל הם מופיעים עם מוטיבים המסמלים פאר ומלכות , מוטיבים צבאיים או מוסיבים מעולם הסשפם . תיאור המלך כפועל בניין בתבלים האשורי מלמד על המקום הרושוב והמכובד של מלאכת הבנייה בתרבות האשורית

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר