7. מבול

עמוד:121

קאסוטו מוסיף ומסביר שהסיפור על חם ונח בא למעשה לשפוך אור על משהו באורחות חיי האישות של בני העם הכנעני : " בני חם , וביחוד אלה מביניהם שבאו במגע ישיר עם בני ישראל , כלומר המצרים והכנענים , היו מתנהגים בחיי המין שלהם לפי מנהגים שהמצפון הישראלי היה רואה בהם מן הפיגול ומן התועבה " . ( שם , עמי ( 102 £ א . בססו את דברי קאסוטו על אורחות החיים של הכנענים בעזרת ויקרא יח . 24 ; 9-1 , ב . במה המעשה של חם מסמל את אורחות החיים של הכנענים ? לדברי קאסוטו הסיפור על מעשה חם אמנם מתאר עלילת ראשית הנוגעת לשחר ימיה של האנושות , אולם פשרו של סיפור זה טמון בהקשר תרבותי והיסטורי מאוחר בהרבה - החיים של הישראלים הקדומים לצד שכניהם הכנענים . חשוב לציין שאין בידינו עדויות שאלה היו אכן אורחות החיים של הכנענים , ושהסיפור הזה רק מסביר איך תפסו הישראלים הקדומים את שכניהם הכנענים . יחסי השכנות בין עמים מולידים לעתים חיכוכים , ובמשך הזמן עמים החיים בשכנות זה לזה מפתחים דימויים שליליים על שכניהם , גם אם הם לא בהכרח מוצדקים . סיכום סיפור המבול הסיפור הראשון של האנושות המתחדשת לאחר המבול הוא סיפור של כישלון ושל חטא . בתחילת הסיפור נח מצטייר כחדשן וכפורץ דרך . הוא הראשון שנטע כרם , ומבחינה זאת הוא מצטרף לשרשרת של פורצי דרך בתרבות האנושית כמו ראשוני הרועים , ראשוני חרשי המתכת וראשוני הנגנים . אולם נח פרץ דרך גם בתחום אחר : הוא היה השיכור הראשון בסיפורי הראשית שלנו . משכרותו של נח נובעות התחלות שליליות נוספות : הביזוי הראשון בעלילות הראשית והפגיעה הראשונה של בן באביו . הקללה שקילל נח את בנו חם הולידה גם את השעבוד הראשון - כנען מקולל והוא יהיה עבד של בני שם ויפת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר