7. מבול

עמוד:120

אביו , ובהן : "אוחז בידו כי ןשכר נושא כי ישבע יין " . כלומר , כאשר האב שיכור הבן חייב לתמוך בו ולשאתו על כתפו . אם התנהגות כזאת הייתה צפויה גם מחם , הרי המעשה שעשה היה חמור עוד יותר : לא די שהוא לא עזר לאביו השיכור , אלא הוא ניצל את מצבו הקשה כדי לפגוע בו . כיצד ייתכן שחם עשה מעשים חמורים כל-כך , והכתוב לא ציין אותם מפורשות ? אחת ההשערות היא שהסיפור על חם ונח היה גס יותר ומכוער יותר בצורתו המקורית , ועורך הטקסט מיתן ועידן אותו . מדוע נענש דווקא כנען בן חם על מעשה אביו ולא נענש חם עצמו ! הסבירו כיצד הכינוי של חם בפסוק 18 של פרק ט וכינויו בפסוק 22 הם מעין הכנה לעונש שישא כנען . כמדרש רבה רבי הונא מציע בשם רבי יוסף הסבר לענישת כנען : " רבי הונא בשם רבי יוסף : אמר לו ונח לחם ! אתה מנעת אותי מלהעמיד בן רביעי לפיכך אני מארר ומקלל ! בן רביעי שלך" ( בראשית רבה , לו , ו ) לפי הפירוש הזה - מדוע נענש דווקא כנען ולא נענש בן אחר של חם ? בססו את תשובתכם על בראשית י . 6 , אפשרות אחרת להסביר מדוע דווקא כנען נענש היא שכנען היה בעצם זה שביצע את המעשה , ולא חם . אחד הנימוקים לפירוש זה הוא פסוק 24 בפרק דו לדעת הפרשנים התומכים בפירוש זה , הכינוי 'בנו הקטן' מתאים לכנען ולא לחם . עיינו בבראשית ה ; 32 , י . 6 , הסבירו כיצד פסוקים אלה יכולים לתמוך בהנחה פרשנית זאת . יש פרשנים שתיקנו את הכתוב בפסוק 25 והוסיפו לו מילה - אבי : הסבירו כיצד תיקון זה יכול לפתור את הבעיה . קאסוטו דוחה את כל הפירושים האלה . לדעתו הפירוש אחר לגמרי : " דברי נח על קללת כנען ועל שעבודו בידי שם ויפת אינם מכוונים נגד האיש כנען בן חם , אלא נגד עם בני כנען , צאצאיו של כנען אחר דורי דורות , הרחוקים מכנען אביהם כמעט באותה המידה שהם רחוקים מחם אבי אביהם . אין כאן אפוא מקרה של בן המקבל עונש בעוון אביו : המבט רחב הרבה יותר . ואף אותם הצאצאים המאוחרים אינם נענשים על עוון אביהם הקדמון ... אין חם כאן אלא סמל לבני כנען הידועים לבני ישראל , ואין מעשיו אלא סמל למעשיהם של בני כנען " . ( מ " ד קאסוטו , פירוש על ספר בראשית - מנח עד אברהם , עמ י ( 105 לדעת קאסוטו אמנם סיפור קללת כנען הוא סיפור על מאורע מראשית ימי האנושות , אולם מגמתו קשורה לתקופה מאוחרת הרבה יותר . לדעתו זהו סיפור אטיולוגי הבא להסביר מציאות מסוימת הקשורה לעם הכנעני בעזרת סיפור מהעבר . חם וכנען בנו הס סמל לעס הכנעני בן זמנו של מחבר הסיפור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר