7. מבול

עמוד:119

התחלה חדשה ? פרק ט הוא התחלה חדשה של נח ומשפחתו ובעצם של האנושות כולה . ה י מברך את נח ואת בניו בברכות המזכירות את ברכותיו לאדם הראשון : "פרו וךבו ומלאו ?< ת הארץ" ( ט . ( 1 , הוא כורת ברית עם בני האדם ומבטיח שלא יביא עוד מבול על הארץ . אפשר לקוות שמעכשיו ישנו בני האדם את התנהגותם ושהארץ לא תישחת עוד . האם התקווה הזאת התגשמה ! הצעד הראשון שהאדם צעד לאחר ברכה זאת מתואר בפרק ט . 29-18 , בפסוקים אלה מתואר מעשה שעשה חם לנח אביו . בעקבות מעשה זה הוטל עונש חמור על כנען בן חם : מה היה המעשה שעשה חם ! רש " י מפרש בעקבות חז"ל : " וירא את ערות אביו - יש מרבותינו אומרים סרסו , ויש אומרים רבעו " . כלומר , בין החכמים יש מחלוקת אם חם סירס את אביו או קיים אתו יחסי מין . לפי שתי הדעות נראה שהמעשה של חם היה מעשה חמור ומרחיק לכת הרבה יותר מראיית ערוות אביו . £ עיינו בויקרא כ ; 20-17 , א . על איזה מעשה רומזת ראיית הערווה על פי פסוקים אלה ! ב . אם מסתמכים על פסוקים אלה , מה עשה חם לאביו ? £ א . עיינו בבראשית ט . 24 , הסבירו כיצד פסוק זה יכול לחזק את הפירוש שחם סירס את נח אביו . ב . כדי להבין את משמעותו של מעשה הסירוס , אפשר להיעזר בספרות המיתית של עמי האזור . על פי המיתולוגיה היוונית סירס האל קרונוס את אביו אורנוס . המוטיב הזה נמצא במיתוסים נוספים במיתולוגיה היוונית , וגם במיתוסים של תרבויות אחרות . מה יכולה להיות משמעות המעשה של חם על פי ההשוואה למיתוס היווני ? לפי כל הפירושים ראה חם את אביו במצב של שכרות . הוא לא ניסה להסתיר את קלונו של אביו , ולא זו בלבד אלא שהוא אף סיפר על כך לאחיו . בתרבות שבה נוצרו עלילות הראשית המקראיות , מצב של שכרות נחשב למצב של התבזות . ב'דנאל ואקהת , ' אחת מעלילות אוגרית , מובאת רשימה של מצוות המוטלות על בן כלפי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר