7. מבול

עמוד:116

מדוע משמידים עו ^ ם ? מה מצדיק השמדה של העולם בסיפורי המבול הקדומים ! £ בסיפור המבול שבתורה הושקעו לא מעט מאמצים כדי להצדיק את החלטת האל להשמיד את העולם . אחד האמצעים הוא השימוש במילה מנחה . א . בבראשית ו פסוק 5 יש מילה מנחה מסוימת ; ובפסוקים 13-11 בפרק ו יש מילה מנחה נוספת . מה הן המילים , וכיצד אפשר להצדיק בעזרתן את המבול ? ב . במילה המנחה שבפסוקים 13-11 יש רמז לתפיסה של 'מידה כנגד מידה . ' הסבירו את הקביעה הזאת . א . עיינו ב י עלילות גלגמש , ' שורות : 18-11 העיר שךפך , עיר הידועה לך , שמל גדות נהר פרת יושבת , העיר הץ 1 עתיקה זאלים היו בקו בה ; לב האלים הגדולים הביאם לחולל המבול . אביהם , האל אנ , " נשבע ; יועצם אנלל" הגיבור 1 ) שבע , ( נושא-הכס שלהם , ננךת " , ( נשבע , ( מפקח תעלות המים שלהם , אנג , " נ נשבע , ( מהו הרקע להבאת המבול לפי שורות אלה ? ב . במה שונה התפיסה המוסרית של הסיפור המקראי מזו של הסיפור הבבלי ? גיבורי המבול £ גם דמותם של הגיבורים בסיפורי המבול מעוררת שאלות מוסריות שונות . א . מדוע בחר ה' להציל דווקא את נח מהמבול , ומדוע נבחר את-נפשתםל ב . מה אפשר ללמוד מכך על הבדלים מוסריים בין שני הסיפורים ? ו כ עוד תחום שבו מתגלים הבדלים בין ההשקפות המוסריות של שני הסיפורים הוא הגורל והייעוד המובטחים לגיבורי הסיפור . א . מהו הייעוד של נח על פי בראשית פרק ט פסוקים , 19-18 פרק י פסוקים ? 32-31 , 20 , 5 , 1 ב . עיינו בשורות 204-200 ב ' עלילות גלגמש' ( עמי 142 בספר : ( מה ההבדל בין תפקידו של נח לבין גורלו של את-נפ ^ תם ? ג . עיינו בבראשית ט , 17 , ובשורות 192-185 ב'עלילות גלגמש ' ( עמי 142 בספר . ( מה צפוי לאנושות על פי כל אחד מן הקטעים האלה ? אחד הפירושים הידועים לפסוק "נח איש צדיק תמים היה בדרתיו" ( ו ( 9 , הוא פירושו של רש"י בעקבות מדרש בבראשית רבה : " יש מרבותינו דורשים אותו לקבח , כל שכן אלו היה בדור עריקים היה צדיק יותר , ויש שדורשים אותו לגנאי , לפי דורו היה צדיק , ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום " . מדוע פקפקו הפרשנים בצדיקותו של נח ? ייתכן שבגלל האופן שבו הגיב נח על המבול . ? אנ - אל השמים . ? אנלל - אל הרוחות . ? ננךת - בנו של אנלל , אל לוחם . ? אנג - אחד מאלי השאול .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר