7. מבול

עמוד:106

סיפור המבול בתורה הוא להכין את הקוראים לצורך במתן חוקים ייחודיים - מתן התורה - למי שיהיו צאצאיו של העם בעל הייעוד החדש . מה אפשר ללמוד על ייעוד זה משמות יט ; 6-5 , ומישעיה ב ? 8-1 , האם סיפור המבול שבמקרא הוא חלק מהבריאה ! ספר בראשית אינו היחיד הכורך יחד את סיפור בריאת האדם עם סיפור המבול . גם המיתוס המסופוטמי הקדום 'אתך-חסס' כורך את שני הסיפורים ביחידה ספרותית אחת . מה יכול להיות הקשר בין סיפור הבריאה ובין סיפור המבול ? עיינו בעמודות שלפניכם : פסוקים מסיפור הבריאה בפרק א א 21 , 18 , 12 , 4 , א 7-6 , א 25 , 21 , 20 , א 28 , פסוקים מסיפור המבול שבפרקים ו-ט ו 5 , ז 11 . ז 21 , י 1 , ב א . השוו את תוכנם של הפסוקים שבעמודה הימנית ואת הביטויים המצויים בהם לאלה המצויים בפסוקים שבעמודה השמאלית . האם לדעתכם סיפור המבול הוא חלק מהבריאה או אנטיתזה שלו ? ב . קראו בבראשית ו ; 6 , ז . 4 , האם פסוקים אלה מחזקים או משנים את קביעתכם בעניין הקשר בין סיפור המבול לסיפור הבריאה ? נמקו . המסגרת של הסיפורים שמשני צדיו של סיפור המבול אינה המסגרת היחידה שלו . לסיפור המבול יש מסגרת נוספת , והיא פירוט השושלות של האנושות . הסבירו כיצד הדבר בא לידי ביטוי באמצעות השוואה של הפסוקים 31-30 כפרק ה לפסוקים 29-28 בפרק ט . תחילת המבול היא בדברי האל אל עצמו , וסיומו גם הוא בדבריו של האל עצמו . קראו בבראשית ו ; 7-5 , ח . 21 , את הזיקה בין שתי ההחלטות של אלוהים - בתחילת המבול ובסיומו - הכתוב מביע באמצעות מילה המתקשרת לאל ולאדם . מהי מילה זאתי חלקו את דבריו של ה ' לנח ולבניו בפרק ט , 17-1 , לקטעי משנה . היעזרו ברמזים שהכתוב מביא בפתחו ובסיומו של כל קטע . מה תוכנו של כל קטע ומה הביטוי המשותף המרמז בכל קטע ? לסיכום : קשה להצביע על תחילתו של סיפור נח . הסיפור משולב ברצף הסיפורים שלפניו ולאחריו . המבול הוא חלק מרצף האירועים השייכים לראשית ימי האנושות ושהשפיעו על עיצובה . בסיפור המבול יש מרכיבים המחזקים את הקשר שלו לסיפורים שלפניו ולאלה הבאים אחריו . IQUD ועליו תיאור של תיבה I ואשתו מאיאים מסנה . סקורה של המנ 1 בע בעיר אפמאה באסיה הקטנה ( טורקיה של היום , ( המאה ה4- לספירה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר