6. רצח

עמוד:88

עיון בפסוקים המתארים את הולדת הבנים ואת קריאתם בשמות אינו מוביל למסקנה שקין קופח באופן שרירותי . להפך , מתקבל הרושם שקין זוכה ליחס מיוחד . עם זאת , מעיון בסיפור מתקבלת תחושה של ניכור ושל חוסר תקשורת בין ה ' לבין קין . השורשים 'פנה' ו'שעה' חוזרים בסיפור : " ואל ק 1 ? ואל מנחתו לא שעה" ( פסוק , ( 5 " הן גךשת אתי היום מעל פני האדמה ומפניה אסתר " ( פסוק , ( 14 " ויצא קיו מלפני ה '" ( פסוק . ( 16 בכל ההקשרים יש תחושה של הפניית גב , וזו יכולה לסמל ניכור או חוסר תקשורת . ה ' אינו פונה אל קין , פניו של קין נופלים ואינם פונים לה' ( או למישהו אחר . ( מבחינתו של קין , הגורל שנועד לו לא היה רק גירוש מעל פני האדמה אלא גם ניתוק היחסים עם ה , ' הסתתרות מתמדת מפני האל . הוגים ופרשנים הפנו את תשומת לכנו לכך שהכתוב אינו מציין סיבה לדחיית המנחה של קין , ולכן מותר לנו להניח שלא הייתה סיבה ממשית לדחייה הזאת . ואם מקבלים את הפרשנות הזאת , מהי אם כן משמעות הסיפור ? האם מעבר לקביעה שקין קופח שרירותית אפשר להסיק עוד מסקנה מהסיפור הזה ? בר-תנא כותב במאמרו 'פרשה ומשמעותה : ' ... " כוונת הכתוב כאן הרי היא לתאר את המצב שבו נקלע קין ... שעה שאין הוא מוצא הצדקה לקיפוחו ורואה בזאת עוול שנעשה לו מאת אלהים " ... ( אי בר-תנא , פרקי בראשית במחשבת ישראל , עמ י ( 178 לדעת בר-תנא , כוונת הכתוב היא להציג מצב שבו אדם רואה חוסר צדק כגורלו . הסיפור אינו דן בשאלת הצדק של אלוהים , כמו , למשל , בסיפור איוב . הוא דן בשאלה כיצד האדם מתמודד עם מה שנראה לו חוסר צדק . לדעת בר-תנא , הסיפור מלמד איזו מסקנה האדם צריך להסיק ממצב של חוסר צדק : ... " שעם היותו חי במודע את אי-השוויון שבטבע ואת אי-השוויון שבין הנבראים ... אין בכך עילה למרי ולתיסכול . כי דרכו של אדם מתחילה תמיד מכאן ואילך . כל אדם במצב שהוא שרוי בו עתה , כל יחיד בתכונותיו ובמגבלותיו " ... ( שם , עמי ( 179 לפי בר-תנא המוקד של הסיפור אינו "למה קופחתי " אלא "מה עליי לעשות במצב הזה , כשנדמה לי שקופחתי , מכיוון שאין לי הסבר להעדפת האחר על פניי " . במילים אחרות , הרעיון של הפסוק הוא להראות לאדם שגם כשהוא חש תחושת קיפוח והוא רותח מזעם " ) ויחר לקין מאד ויפלו פניו , (" ולכן שולטים בו דחפים לא רציונאליים . הבחירה נתונה בידו , ויש לו שתי אפשרויות : "הלוא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רובץ " . גם במצבים הרגשיים הקשים ביותר - אדם יכול ואפילו חייב למשול ברוחו ולבחור בין תגובה רגשית נמהרת ובין התנהגות מוסרית . א . הסבירו מדוע לדעת בר-תנא : " ההסבר שלא ניתן , והצגת הדברים במקרא כאילו באמת קופח קין , היא הנותנת את המשמעות לסיטואציה כולה " . ( שם , עמי ( 178 ב . הביעו את דעתכם על האמירה של בר-תנא.- " עם היותו ושל האדם ] חי במודע את אי השוויון שבטבע ואת אי השוויון שבין הנבראים ... אין בכך עילה למרי ולתיסכול . כי דרכו של אדם מתחילה תמיד מכאן ואילך " . ( שם , עמי ( 179 ג . הביאו דוגמאות מעולמנו לדבריו של בר-תנא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר