6. רצח

עמוד:83

המתח בץ רועים לעובדי אדמה ראשיתו של המתח שבין עובדי האדמה לרועי הצאן מצוי כנראה בפרהיסטוריה של האנושות . האדם הקדמון התקיים , בדיוק כמו בעלי החיים האחרים , מציד ומליקוט של מזון מהחי ומהצומח . הניצנים הראשונים של חקלאות היו כנראה בין האלף העשירי לאלף החמישי לפני הספירה . המעבר לחקלאות מכונה בפי ארכאולוגים 'המהפכה הנאוליתית . ' עד אז לא התערב האדם בעיצוב העולם , אלא ניצל את המשאבים שהטבע הקרה בדרכו . לצורך העניין אפשר לדמיין לרגע אדם שהסתובב באזור הביצות המכונה היום תל אביב לפני כ10- אלפים שנים . אילו ניהל יומן , ודאי היה מספר כיצד נתקל יום אחד , באורח פלא ממש , בגווייה טרייה של ממוטה והכין ממנה ארוחת צהריים נפלאה לכל כני השבט שלו ; כיצד הסתובב למחרת שעות ארוכות באזור הסבוך של הביצות ( בקרב בני השבט האזור הזה מכונה משום מה 'עזריאלי ( ... ' ולכד עז בר שלא הבחינה בו ; כיצד ביום שלאחר מכן חזר הביתה ובידיו רק כמה גרגרים ירוקים וקטנים " ) למה את כועסת ? חשבתי שאת בדיאטה ;('' ... כיצד לילה אחד הלך לישון רעב , וחוזר חלילה . המהפכה החלה כשהפסיק האדם הקדמון לחכות למה שיזדמן לו במקרה וניסה ליזום את השגת האוכל . הוא התחיל לביית בהמות : קשר לעץ את עז הבר שתפס , ואחר כך גם תיש , ולאט לאט נצבר לו עדר קטן . העזים שהוא גידל סיפקו לו חלב וצמר וניזונו מעשב שצמח פרא בסביבה . אבל גם העשב לא היה מצוי בשפע , ובמשך הזמן למד האדם הקדמון שהעדר צריך לשוטט במרחבים כדי למצוא את מזונו . הבעיות החלו כשהעדר מצא את מזונו דווקא בחלקה קטנה ובה שיחים רבים מאוד עם גרגרים ירוקים קטנים . השיחים האלה לא צמחו במקרה . הם היו פרי של פיתוח חדשני של השכן מהמערה שממול . השכן הזה שמע שאם מכניסים לאדמה גרגרים קטנים , לאחר כמה שבועות צומח במקום שיח שמניב עוד גרגרים קטנים . מן הסתם לא שמח השכן הזה כשהבחין בעדר הקטן לוחך את השיחים . כך התפתח העימות הראשון כין רועים לעובדי אדמה . מטבע הדברים , כדי להצליח לגדל צמחים יש צורך בהרבה יותר ניסיון ותחכום שנחוצים כדי לביית בהמות , ולכן חוקרים רבים סבורים שהרועים קדמו לעובדי האדמה . על מתחים שבין הרועה הנודד לבין עובד האדמה אנו למדים מן הספרות של עמי המזרח שהשתמרה בידינו , ובכללה הטקסט המקראי . בספרות השומרית יש יצירות ספרות רבות המתארות ויכוחים בין שתי דמויות . כל אחת מהן מייצגת 'מוסד חברתי' אחר - מקצוע , מעמד , משאב טבע וכדומה . יש מיתוסים העוסקים גם במתח שבין רועי צאן ובין עובדי אדמה . אחד המיתוסים מתאר ויכוח בין ךמז , אל הרועים , לאנכמך , האל של עובדי האדמה . שניהם ניסו לזכות כידה של אננ , אלת האהבה . כל אחד מנה את יתרונותיו לפניה . בתחילה סירבה אננ לאל הרועים והעדיפה את האל של עובדי האדמה , ואולם לבסוף הצליח אל הרועים לשכנע אותה להינשא לו . יום אחד פגש ךמז את אנכמך והתחיל לריב אתו . אכל אנכמך לא רצה להתקוטט והרשה לדמן לרעות בשדות המרעה שלו . המיתוס מסתיים בהתפייסות בין ךמז לאנכמך לקראת חתונתם של ךמז ואע : 4 הוברנו יאן ון א"ק - קין והבל מגישים מנחותיהם / . 14 : 52 פרט מתוך ציור המזבח של גנט שבבלגיה . הבל מחזיק בכבשה וקין באלומת שיבולים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר