5. איסור

עמוד:73

לאחר מעשה לאחר האכילה מצטיירת מערכת יחסים אנושית מאוד בין האדם לאל . האדם מתחבא בין עצי הגן , וכאשר האל חושף את מעשיו הוא מעדיף להטיל את האשמה על האחרים . עיינו בבראשית ג , 12-8 , והביאו שתי ראיות המציגות את האל ככן אנוש . תארו את התנהגותם של אדם וחוה בפסוקים , 13-8 וציינו מה הכינוי המתאים להתנהגות זאת . העונשים שהוטלו על הנחש , על אדם ועל חוה הם הסבר אטיולוגי" לכמה תופעות חשובות . ציינו ארבע תופעות המוסברות על ידי העונשים האלה . האדם שבסיפור השני גורש מגן העדן אל עולם של סבל ומוות ועבודה קשה ; אל עולם שאין אלוהים מסתובב בו בקרבת בני האדם לרוח היום . חשוב לשים לב כי מי שגורש מגן העדן הוא רק האדם מסיפור הבריאה השני . בסיפור הבריאה הראשון האדם מעולם לא ביקר בגן העדן וישב מאז ומתמיד בעולם המוכר לנו . גן העדן נותר כתודעה האנושית כמחוז החלומות של בני האדם , כמקום שכמהים לשוב אליו . כבר בספרי התנ"ך הפך גן העדן לסמל למקום האידאלי של שלום ושלווה . בדורות שלאחר חתימת ספרי המקרא התגבשה ביהדות ובאיסלאם האמונה שהאדם חוזר לגן העדן לאחר מותו . באירופה הנוצרית של ימי הביניים תואר גן העדן כמקום המפורסם בתענוגותיו , מוקף חומה , חיות טרף ונחשים ארסיים . מטרתה של החומה להגן עליו מפני בני אדם סקרנים . במשך הזמן לבשה הכמיהה לשוב אל גן העדן אופי מעשי , ובמפות רבות מהתקופה ההיא אפשר להבחין בקצה המפה באזור מיוער שממנו מציצים חוה , אדם והנחש . נוסעים רבים יצאו למסעיהם בתקווה למצוא את המקום המופלא הזה בפינה כלשהי על פני כדור הארץ . אפילו כריסטופר קולומבוס היה בטוח שמצא את גן העדן בעת מסעו השלישי לאמריקה ב . 1498- ? הסבר אסיולוג - ראו ' א 0 יו 7 וגיה , ' עמ י . 143 כריסםופר קולומבוס ( 1506- 1451 ) סגיג 1 לאסריקה , תחרים נחושת מאת תאודור דה ברי . 1 596 . בתחרים נראים הילידים מקבלים את פניו של קולומבוס ומנחות בידיהם . קולומבוס ניצב בתנוחה מלכותית ומאחוריו אנטיו ^ , כמה מהם מציבים צלב על היבשה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר